~*~KALiMAH TAUHiD~*~







~**~TiADA TUHAN KECUALi ALLAH, MUHAMMAD RASULULLAH pd SETiAP KERLiPAN & PD SETiAP NAFAS Sbyk LuasNYA APA YG ADA pd iLMU ALLAH ~**~

~*~SOLATLah KiTa, Sebelum KiTa diSOLATkan~*~


~*~PLS OPEN this WEB with MOZILLA FIREFOX or INTERNET EXPLORER...for BEST Results, Tq (^^,)

AL_QURAN Video+ TerJemahan

~*~*~*~

HADIS ~ PESANAN RASUL KITA, UTK UMATNYA TERSAYANG!!!

~*~*~*~*~*~*~*~*~*[PerHaTiKan MuTiARA KATANYA]
~~*~~[PerHaTiKan MuTiARA KATANYA]
~~**~~[PerHaTiKan MuTiARA KATANYA]
~~***~~[PerHaTiKan MuTiARA KATANYA]
~*~*~*~* ~*~ ~*~
PESAN Rasululah S.A.W
“Sesungguhnya PALING diRASA BERAT oleh seOrg MUNAFIK, ADALAH melaksanakan SOLAT ISYA' dan SOLAT SUBUH. Sekiranya mereka tahu akan ke AGUNGAN PAHALAnya, NISCAYA mereka mendatanginya (ke MASJID, SOLAT berJEMAAH) sekalipun dlm keadaan MERANGKAK2
(HR Bukhari Muslim)

~*~ “Sesungguhnya ALLAH akan mgumpulkan Org2 MUNAFIK dan 0rg2 KAFIR di dlm JAHANNAM
(An Nisa:140).

SOLAT BERJEMAAH LEBIH TINGGI 27 DERAJAT DIBANDING SOLAT SENDIRI“
(HR Bukhari – Muslim)

~*~ Download Audio Kuliah
***
~***~أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا (Setelah diterangkan) APAKAH mereka[KAMU] SENGAJA tidak berUSAHA MEMAHAMI serta meMIKIRkan isi Al-QURAN? ATAU HATI mereka TERKUNCI RAPAT (yg mghalangnya drpda MENERIMA AJARAN Al-QURAN)? (QS Muhamad: 24) ~*~*~***~

Monday, October 19, 2009

Suatu Kisah (Siri-1-4): Daun Kering & Pokok Ciku

Bacaan selawat   tiba-tiba berkumandang dari telepon bimbit

Azman, tersentak sebentar Azman dari lamunan. Dia mencapai

telepon tersebut, terpapar nama Ustaz Saiful di skrin tersebut.

Dalam hatinya oh! Ustaz Saiful yang telepon. Dia menjawab

panggilan tersebut dengan terus melafazkan ucapan salam kepada

Ustaz Saiful.       
       
“Azman, enta kerja tak hari Sabtu ini” Ustaz Saiful bertanya.   

 “Tidak, kenapa Ustaz? kata Azman.       
       
“Ana bercadang nak ke Baling Kedah ada jemputan Kahwin. Ana

mungkin pergi seorang sahaja, kebetulan kereta ana ada masalah

untuk jalan jauh”       
       
“Ana nak mintak tolong enta temankan, kalau boleh naik kereta

enta, ana tanggung minyak dan tol, boleh ke?”       
       
“Insya’Allah, tak ada masalah Ustaz” jawab Azman dengan

gembira.       
       
Azman bertugas sebagai pengawal keselamatan di sebuah

Bangunan 15 tingkat di Bangi, dia bertugas sebagai ketua

pengawal keselamatan disitu. Hampir lima belas tahun dia telah

bekerja disitu iaitu sejak dia berumur 23 tahun.       
       
Pada pagi Sabtu itu Azman dan Ustaz Saiful telah bertolak dari

Bangi kira-kira pukul 8 pagi menuju ke Baling. Mereka sampai di

Kupang, Baling hampir dengan waktu Zohor. Selepas solat Zohor

dan Asar Jamak Taqdim di Masjid Kupang, mereka terus ke

tempat kenduri.       
       
Ustaz Saiful memeluk erat sahabat lamanya Ustaz Umar yang

agak lama tak bertemu hampir dua tahun. “Enta datang seorang

sahaja ke, keluarga tak ikut sekali? Tanya Ustaz Umar.   
       
“Anak ana yang tua nak ambil SPM dan yang nombor tiga nak

ambil UPSR, mereka ada kelas tambahan hari ini” Ustaz Saiful

menerangkan.       
       
“Ana datang dengan Sahabat baik ana ini, Ustaz Azman” Ustaz

Saiful memperkenalkan Azman.       
       
“Saya bukan Ustaz, panggil Azman sahaja” Sambil tersenyum,

Azman cuba merendahkan diri dihadapan Ustaz Umar.       
       
Ustaz Saiful dan Ustaz Umar bersahabat sejak perkenalan

mereka ketika menuntut di Universiti al-Azhar Mesir dalam

bidang Bahasa Arab dan Syariah.       
       
Hampir sejam juga mereka di rumah Ustaz Umar.       
       
“Terlanjur kita dah sampai Baling ni mari kita singgah di Kulim

sekejap, ana nak berjumpa dengan Sahabat ana di Kampung

Kelang Lama, boleh ke Azman?” kata Ustaz Saiful kepada Azman.   

   
“Ok, ustaz! No problem” jawab Azman dengan gembira.       
       
Ketika memandu menuju ke Kulim, mereka telah tersesat jalan,

lalu mereka berhenti dihadapan sebuah Stesen Telekom. Ustaz

Saiful pergi ke pondok pengawal bertanyakan jalan yang betul

ke Kulim. Ketika Ustaz Saiful sedang bercakap dengan Pengawal

Keselamatan tersebut, Azman teringat ketika dia mula-mula

berjumpa dengan Ustaz Saiful.       
       
Kira-kira tujuh tahun yang lalu, jiran sebelah rumah Azman,

Hisham menyerahkan borang permohonan untuk belajar di

Darussyifa’. Bila terima borang tersebut, Azman berkata kepada

Hisham “Saya tak beranilah nak belajar di Darussyifa’, Quran

pun aku baca sangkut-sangkut”.       
       
“Inilah peluang kita nak tingkatkan diri kita, sekurang-kurangnya

kita boleh menghadiri kelas Tajwid untuk perbaiki bacaan al-

Quran kita” kata Hisham kepada Azman.       
       
“Beginilah Azman, engkau lakukanlah solat sunat istikharah,

mohon ilham dari Allah supaya buat keputusan sama ada nak

belajar atau tidak di Darussyifa’” tambah Hisham lagi.       
       
“Aku bukan apa, anak kecil kau tu selalu sangat menangis tengah

-tengah malam, kalau kau belajar ilmu pengubatan Islam, kau

sendiri boleh rawat anak kau tu” Hisham menegaskan lagi.   

   
“Ok lah Hisham aku cuba lakukan solat istikharah” kata Azman.   

   
 Selang seminggu, Azman menyerahkan borang permohonan

tersebut kepada Hisham. “Insya’Allah aku cuba belajar di

Darussyifa’, selepas solat istikharah, hati aku rasa berkobar-

kobar nak belajar pulak” terang Azman kepada Hisham.   

   
       
“Alhamdulillah” kata Hisham.       
       
Azman telah menghadirkan diri di sessi temuduga untuk

kemasukan pelajar baru. Salah satu soalan yang ditanya, calun

disuruh memperdengarkan bacaan Surah al-Fatihah kepada panel

penemuduga.       
       
“Bacaan Surah al-Fatihah suadara sangat tidak memuaskan,

saudara kena perbaikinya. Bacaan al-Fatihah adalah bacaan asas

yang menjadi rukun solat. Kalau al-Fatihah tak betul, solat akan

jadi tidak sah” Tegas Ustaz Rashid kepada Azman dalam sessi

temuduga.       
       
Selesai sessi temuduga, Azman rasa agak kecewa, ini kerana dia

yakin dia tidak diterima belajar di Darussyifa’.       
       
Selang sebulan. Petang itu telepon Azman berdering. Salam

diberi diikuti dengan pertanyaan “Boleh saya cakap denga En

Azman”.       
       
“Ya saya Azman bercakap, siapa ni?” tanya Azman       
       
“Saya Jufry dari Darussyifa’, tahniah! En. Azman telah diterima

untuk belajar di Darussyifa’. Sila hadirkan pada hari

pendaftaran Ahad yang akan datang ini”       
       
Hati Azman sungguh gembira tidak terkira. Azman memasangkan

tekad untuk memperbaiki bacaan al-Quran. Malam itu dia

lakukan solat hajat memohon Allah membantunya agar dia dapat

meningkatkan dirinya dalam ‘ilmu agama dan al-quran.       
       
Dia tidak mahu, ketika belajar di Darussyifa’ nanti merasa

rendah diri kerana tidak boleh membaca al-Quran dengan baik.   

   
       
Pada keesokan harinya, ketika sedang bertugas di balai pengawal,

seorang lelaki berkupiah putih datang menghampirinya.       
       
“Assalammu’alaikum, boleh saya tanya Surau di tingkat berapa?   

   
       
“Wa’alaikummussalam, di tingkat tiga encik. Encik nak berjumpa

dengan siapa? Tanya Azman.       
       
“Saya nak menyampaikan Kuliah Agama” Ustaz itu menjawab

sambil tersenyum.       
       
“Oh! Ustaz rupanya, boleh saya tahu nama Ustaz, bukan apa saya

nak rekodkan dalam buku ini sahaja” Azman menambah.       
       
“Nama saya Saiful bin Kamaruddin, panggil saya Ustaz Saiful

sahaja” jawab Ustaz Saiful sambil tersenyum.       
       
Itulah pertama kali Azman bertemu dengan Ustaz Saiful. Tujuh

tahun telah berlalu, terasa sekejap sungguh, Azman dan Ustaz

Saiful telah menjadi sahabat baik.       
       
Sejak berkawan dengan Ustaz Saiful, Azman telah banyak

berubah. Sehinggakan pada suatu subuh pagi Jumaat di sebuah

surau di kawasan tempat dia tinggal imam tidak muncul-muncul

untuk mengimamkan solat Subuh.       
       
Masing-masing tolak menolak tidak mahu jadi imam kerana tidak

hafal surah as-Sajadah. Salah seorang jamaah tiba-tiba menolak

Azman supaya kehadapan untuk menjadi imam.       
       
Azman terus mengimamkan solat Subuh itu. Selepas al-Fatihah di

rakaat pertama dia membaca Surah as-Sajadah dan di rakaat

kedua Surah al-Insaan.       
       
Selesai solat subuh, jamaah surau ucap tahniah kepadanya.   

   
       
“Bila engkau belajar Quran ini, sedap betul kau baca tadi,

Alhamdulillah, kau boleh jadi imam ni” kata salah seorang jamaah.   

   
       
Azman teringat ketika mula-mula berpindah di taman itu sepuluh

tahun yang lalu, dia ditegur banyak kali dalam majlis tadarus al

-Quran di bulan Ramadhan kerana banyak yang salah dari yang

betul dalam bacaan al-Quran yang dibacanya. Sejak itu dia terus

malu nak ikut serta majlis tadarus.       
       
Mereka sampai di Kampung Kelang Lama, Kulim agak lewat kerana

tersesat jalan. Mereka singgah di Sebuah Masjid berhampiran

yang berhampiran. Jamaah Masjid baharu sahaja selesai solat

Asar berjamaah. Ada sebahagian jamaah masih bersembang di

kaki lima Masjid.       
       
Ustaz Saiful memberi salam dan bertanya kepada salah seorang

jamaah di Masjid tersebut.       
       
“Assalammu’alaikum pakcik, boleh saya bertanya, Pakcik kenal

tak dengan Ustaz Mohd Nur Ismail, kalau tak silap saya dia

tinggal di sekitar kampung ini”       
       
“Oo! Ustaz Mohd Nor tak tinggal disini lagi dia dah pindah ke

Gurun” kata Pakcik tersebut dengan menampakkan gigi

hadapannya yang tinggal sebatang.       
       
“Terima kasih pakcik” kata Ustaz Saiful.       
       
Ustaz Saiful menampakkan raut keletihan di wajahnya kerana

tidak sampai hajat nak berjumpa kawan lama.       
       
Mereka berdua mengambil wuduk kemudian lakukan solat

Tahiyatul Masjid. Setelah itu mereka duduk di tangga hadapan

masjid untuk berehat sebentar. Mereka tidak lakukan solat Asar

sebab telah melakukan Jamak Taqdim.       
       
Tiba-tiba mereka berdua di tegur oleh seorang pakcik yang

dalam lingkumgan umur 70 tahun.       
       
“Assalammu’alaikum” kata pakcik itu       
       
“Wa’alaikummussalam” jawab mereka berdua.       
       
“Anak berdua ni dari mana, dari Kuala Lumpur ke?”       
       
“Ya Pakcik, kami dari Bangi, macam mana pakcik tahu?” kata 

Azman.       
       
“Oo, Pakcik tengok kereta tu macam kereta orang Kuala Lumpur?

Pakcik itu menerangkan.       
       
“Anak berdua ni orang Ustaz Haron Din ke” tanya Pakcik itu

meneruskan perbualan.       
       
“Saya Saiful dan ini Azman, Azman ni memang orang Ustaz Haron

Din, saya belum lagi” Ustaz Saiful menambah.       
       
“Azman memang anak murid  Ustaz Haron Din,  macam mana

pakcik tahu Darussyifa’ ” tambah Ustaz Saiful.       
       
“Oo! Pakcik nampak di belakang kereta tu ada tulis Darussyifa”

Pakcik itu menambah sambil menunjukkan ke arah kereta Azman.   

   
       
Azman memang melekatkan stiker Darussyifa’ di keretanya sejak

stiker itu dikeluarkan.       
       
“Pakcik berhajat untuk menjemput anak berdua ke rumah Pakcik

untuk minum petang. Boleh kita sambung berbual, kalau tak

keberatan. Rumah Pakcik dekat situ sahaja” Kata pakcik itu

dengan tersenyum sambil menunjukkan ke arah rumahnya.   

   
       
Pakcik itu mengajak dengan bersungguh-sungguh akhirnya mereka

tidak dapat menolaknya.       
       
“Terima kasih, kerana sudi terima jemputan Pakcik” kata pakcik

itu dengan gembira.       
       
“Boleh saya tahu nama Pakcik” Azman bertanya.       
       
“Oh! Terlupa pulak pakcik nak perkenalkan diri, nama pakcik,

Haji Hussin, orang kampung panggil Pak Husin sahaja, pakcik ni

siak di Masjid ini” Pak Hussin menerangkan.       
       
Kami berjalan ke rumah Pak Husin bersama-sama. Kawasan

sekitar sungguh tenang dan damai diikuti dengan angin sepoi-

sepoi bahasa yang meniup pokok-pokok getah di sekeliling rumah

Pak Husin.       
       
Kelihatan daun-daun kering pokok getah yang berguguran melekat

di sarang labah-labah berayun-ayun di tiup angin.       
       
Tidak jauh di halaman rumah itu terdapat pokok ciku yang sedang

lebat buahnya dan pokok-pokok bunga yang berwarna-warni

menghiasi laman rumah tersebut.       
       
Rumah Pak Husin ialah rumah Kampung yang masih unik dengan

keaslian kampungnya. Bahagian hadapan sepenuhnya kayu dan

didirikan diatas tiang-tiang kayu yang tinggi melepasi kepala.

Bahagian belakang dan dapurnya adalah separuh batu dan

separuh kayu.       
       
Ustaz Saiful dan Azman di jemput naik kerumah. Pak Husin pergi

kedapur dan menyuruh isterinya menyediakan minuman.       
       
Pak Husin meneruskan perbualan “Pakcik sebenarnya dah lama

sangat nak ke Bangi nak jumpa Ustaz Haron Din. Ada orang kata

di Darussyifa’ macam-macam penyakit boleh sembuh”       
       
“Di Darussyifa’ kami hanya berikhtiar sahaja dengan kaedah yang

dibenarkan oleh Syarak. Hanya Allah SWT sahaja yang boleh

menyembuhkan penyakit” Azman menambah.       
       
“ Ada juga anak pakcik yang tinggal di Kuala Lumpur tu nak

bawak ke Darussyifa’, tapi asyik tangguh sahaja, ada maca-macam

hal pulak. Orang kata susah juga ya nak jumpa Ustaz Haron Din”

sambung Pak Husin.       
       
“Memang agak sukar nak berjumpa dengan Ustaz Haron Din. Dia

hanya merawat pada pagi Selasa dari jam 7:30 pagi hingga 1:00

tengahari.” Azman menambah       
       
“Kalau nak dapat rawatan terus dengan dia, kita perlu

mendapatkan nombor giliran 1 hingga 200, sebab itu ada yang

sanggup datang beratur di Darussyifa’ sebelum waktu subuh lagi

untuk dapatkan nombor tersebut” Azman menjelaskan.       
       
“Sebenarnya, boleh saya tahu penyakit apa yang pakcik hidapi?

Azman bertanya.       
       
“Oh! Sebenarnya bukan pakcik, anak pakcik yang sakit. Pakcik

mempunyai tujuh orang anak. Yang sakit anak pakcik yang bungsu.

Umurnya baru 25 tahun.” Pak Husin menjelaskan dengan agak

sayu.       
       
“Siapa namanya pakcik” Azman bertanya lagi       
       
“Hafiz, sebelum sakit dulu dia belajar di Maktab Mahmud Alor

Setar. Sejak akhir-akhir ini penyakit dia makin teruk. Selalu

sangat mengigil dan meronta-ronta” Pak Husin menambah.   

   
       
Mereka berbual panjang hingga jam hampir menunjukkan pukul 6

petang. Pak Husin menceritakan tentang anak-anak mereka yang

berjaya. Anak lelaki sulungnya bekerja sebagai Doktor di

Hospital HUKM  menakala anak keduanya perempuan bekerja

sebagai Guru di Alor Setar. Anak yang ketiga lelaki bekerja

sebagai Pegawai KWSP di Sungai Petani. Anak-anak yang lain

bekerja sendiri di Terengganu dan juga di Pulau Pinang.

Semuanya dah berkahwin kecuali yang ke 6 dan yang bungsu.   

   
       
“Anak perempuan pakcik yang nombor enam, Hafizahlah yang

banyak membantu menguruskan Hafiz” kata Pak Husin       
       
“Pakcik dah bercerita panjang, tetapi pakcik tak cerita lagi, apa

penyakit Hafiz” Ustaz Saiful mencelah.       
       
“Terlupa pulak pakcik nak bagi tahu, mula-mula dulu Sawan tapi

orang kata Hafiz kena penyakit Gila Babi, dah enam tahun,

pakcik dah berubat merata, tapi Allah belum izinkan untuk

sembuh” Pak Husin menerangkan dengan sayu.       
       
Seketika kemudian isteri Pak Husin datang duduk di sebelahnya.

“Ustaz! kalau Ustaz boleh ubat, ubatlah anak makcik ini” kata

isteri Pak Husin dengan nada mengharap.       
       
“Boleh kami tengok Hafiz, pakcik” Azman bertanya.       
       
“Boleh, mari pakcik bawa ke biliknya di bawah sana” Pak Husin

dan isterinya bangun dan membawa kami ke bilik hafiz yang

terletak di bahagian dapur rumahnya. Ketika itu kelihatan Hafiz

sedang tidur.       
       
Setelah Azman memerhatikan keadaan Hafiz dia pun berkata

“Saya rasa ubat penyakit ini ada di depan rumah pakcik”   

   
       
“Mengikut kata Guru saya, Allah menurunkan penyakit dan

penawar secara berpasangan. Biasanya penawar kepada sesuatu

penyakit itu sangat hampir dengan tempat terjadi sesuatu

penyakit itu” Azman menambah.       
       
Dengan agak terperanjat Pak Husin terus berkata “Ya ke? kalau

begitu saya merayu kepada Ustaz tolonglah usahakan”       
       
Azman terus menerangkan kepada Pak Husin iaitu untuk

mengubati penyakit Gila Babi ini ialah dengan menggunakan daun

kering yang gugur melekat di sarang labah-labah. Azman

memberitahu Pak Husin, dia nampak banyak daun kering yang

melekat di sarang labah-labah berhampiran dengan rumah Pak

Husin.       
       
Azman bersama dengan Ustaz Saiful dan Pak Husin pergi

mengambil daun kering tersebut. Sebelum mengambil daun

tersebut, Azman menerangkan cara-cara nak mengambil daun

kering tersebut sebagaimana pesan Ustaz Haron Din kepadanya

seperti berikut;       
       
a.      Sebelum mengambil daun tersebut memberi salam kepada

nabi Ilyas dahulu       
       
b.     Kemudian membaca Surah al-Fatihah dan Selawat ke atas

Nabi       
       
c.     Jangan tindih bayang iaitu ketika mengambil daun tersebut

jangan bayang-bayang kita terkena daun tersebut.       
       
d.     Ambil daun kering yang terlekat pada sarang labah-labah

tersebut dengan menggunakan mulut kemudian selepas ia terpisah

dari sarang labah-labah pegang dengan tangan untuk disimpan   

   
       
e.      Ambil sekurang-kurangnya tujuh helai.       
       
Setelah daun tersebut di ambil sebanyak tujuh helai, Azman

meminta Pak Husin menyediakan sebaldi air biasa yang di ambil

dari perigi. Kebetulan di kawasan tersebut air perigi adalah air

mineral.       
       
Kemudian Hafiz di bawa keluar dari biliknya dan dibaringkan di

hadapan pintu iaitu kakinya menghadap pintu yang menghala

keluar rumah.       
       
Azman meneruskan membaca beberapa kombinasi ayat berikut

iaitu;       
       
1.     Surah al-Fatihah       
       
2.     Selawat Tafrijiyah       
       
3.     Surah Al-Hasyr ayat 21 hingga 24       
       
4.     Doa Hindar Syaitan       
       
5.     Dan beberapa doa lagi       
       
Setelah habis doa di baca, Azman tiup pada Daun Kering dan air

dalam baldi tersebut. Azman ambil sehelai daun kering tersebut

dan memamahnya dengan mulut bersama sedikit air yang telah

didoa. Setelah itu dia menyembur kearah Hafiz dari kepala

sampai ke kaki dengan mengisyarat membuang ke luar kearah

pintu. Azman mengulanginya tujuh kali dengan tujuh daun yang

berasingan.       
       
Setelah itu Hafiz diberi minum dengan air tersebut dan

sebahagian air itu di buat mandi. Azman berpesan kepada Pak

Husin bahagikan air itu kepada tiga bahagian untuk dibuat mandi

tiga kali petang. Mandi sebelum masuk waktu maghrib. Air

tersebut adalah untuk membuat bilasan terakhir.       
       
Pada petang itu ibunya memandikan Hafiz dibantu oleh kakaknya

Hafizah, akhir sekali dia di bilas dengan air yang telah

dibacakan doa itu.       
       
Setelah semuanya selesai, waktu telah hampir masuk maghrib.

Azman dan Ustaz Saiful meminta diri untuk beredar melakukan

solat berjamaah Maghrib di Masjid. Selepas solat maghrib, Pak

Husin mempelawa mereka berdua untuk makan malam.       
       
Selepas makan malam di rumah Pak Hussin. Azman berpesan

kepada Pak Husin supaya membuang pokok ciku yang di tanam di

hadapan rumahnya. Ini adalah pesanan Ustaz Haron Din, kerana

mengikut pengalaman beliau dipokok ciku makhluk halus suka

singgah dan bermain. Gila Babi adalah sejenis penyakit gangguan

spiritual yang ada kaitan dengan makhluk halus (syaitan).   

   
       
Membuang pokok ciku itu adalah satu ikhtiar untuk mengatasi

masalah gangguan makhluk halus tersebut.       
       
Sebelum bertolak balik, Pak Husin memberikan sedikit wang

untuk isi minyak dan tol, sebaliknya Azman menolak kata Azman

“Kami dari Darussyifa’ merawat secara percuma Pakcik, Biarlah

Allah SWT yang membalas amal perbuatan kami.” Pak Husin

mendesak nak bagi juga, akhirnya tidak mahu kecilkan hati Pak

Husin, dia ambil duit tersebut (dalam hatinya berkata aku akan

sedekahkan di masjid duit ini).       
       
Dalam perjalanan pulang balik Ustaz Saiful berkata kepada

Azman “Apa yang enta buat tadi sungguh bagus, sekurang-

kurangnya ada ikhtiar yang boleh kita buat bila orang mintak

tolong”       
       
“Ana rasa ana nak belajar ilmu perubatan Islam ini dari Ustaz

Haron Din” tambah Ustaz Saiful.       
       
“Alhamdulillah, akhirnya terbuka juga hati Ustaz” kata Azman

tersenyum       
       
Mereka  sampai di Bangi hampir jam 2:00 pagi.       
       
Sebelum masuk tidur Azman melakukan Solat Taubat dan Solat

hajat dua rakaat memohon keampunan dari Allah dan berdoa agar

Hafiz di berikan kesembuhan oleh Allah SWT.       
       
Doa yang paling mustajab ialah mendoakan saudara muslim kita

yang lain tanpa dia mengetahui kita mendoakan untuknya seperti

hadith rasulullah;       

Mahfum Hadith:           
Daripada Abu Darda’ r.a: Rasulullah s.a.w telah bersabda: Doa

seorang muslim kepada saudaranya yang muslim dengan tanpa

diketahui olehnya adalah mustajab, (ketika berdo’a) akan ada

didekatnya seorang malaikat muwakkal (pesuruh) setiap ia

berdoa untuk saudaranya itu dengan sesuatu kebaikan (malaikat

itu) akan berkata: Amin! Dan bagi engkau kebaikan yang sama    

       
           
(Hadith Riwayat oleh Muslim)           
           
Bersambung………………….Adakah Hafiz sembuh seperti

sediakala……ikutilah sambungannya akan datang….Pak Hussin

cemas Hafiz hilang dari biliknya pada waktu subuh….       

   
           
Kisah dan jalan cerita ini tidak ada kaitan dgn org yg hidup ataupun yg telah meninggal dunia. Bagimanapun maklumat tentang Rawatan Darussyifa dan pesanan Ustaz Haron Din dalan kisah ini adalah benar dan boleh di jadikan panduan dan pengetahuan.            


Suatu Kisah (Siri-2): Anak Burung Ciak Rumah

Oleh: Abu Aleef           
           
(Nota: Siri-2 ini adalah sambungan dari Siri-1, anda adalah dinasihatkan supaya membaca siri-1 terlebih dahulu supaya memahami kesinambungan ceritanya. Klik di sini untuk baca Siri-1)           
           
Pagi Selasa itu Azman mengambil cuti dan menjadi sukarela

membantu Ustaz Haron Din di klinik Darussyifa’. Kira-kira jam

10:00 pagi, Ustaz Roslan memanggilnya “Azman ada orang nak

berjumpa di pejabat” kata Ustaz Roslan.           
           
“Siapa?” tanya Azman           
           
“Dr. Ramlee dari Hospital HUKM” Ustaz Roslan menambah   

       
           
“Saya tak kenal Dr. Ramlee ni, tapi tak mengapalah” kata Azman.   

       
           
Azman terus pergi ke pejabat Darussyifa’ untuk berjumpa

dengan Dr. Ramlee.           
           
“Assalammu’alaikum” Azman memberi salam kepada orang yang

tidak dikenalinya di pejabat Darussyifa’           
           
“Wa’alaikummussalam” jawab Dr. Ramlee.           
           
“Saya Azman, ini Dr. Ramlee ke?” kata Azman       

“Ya, saya. Mungkin Ustaz terperanjat sebab saya datang ni” kata

Dr. Ramlee           
           
“Saya sebenarnya anak kepada Pak Husin dari Kulim” Dr. Ramlee

menjelaskan.           
           
“Oo! Anak Pak Husin, bagaimana dengan keadaan Hafiz

sekarang?” tanya Azman.           
           
           
Walaupun dah dua minggu berlalu, Azman masih teringatkan

keadaan Hafiz. Kalau dia teringatkan Hafiz, dia pasti akan

berdoa mohon Allah memberikan kesembuhan kepadanya. Azman

pun rasa tersilap, sebab tergesa-gesa nak balik sehinggakan

terlupa nak minta nombor telepon Pak Husin. Pak Husin pula

terlupa nak minta nombor telepon dia.           
           
“Alhamdulillah, keadaan Hafiz dah pulih seperti sediakala

sekarang ini” kata Dr. Ramlee.           
           
“Betul ke? Syukur Alhamdulillah” kata Azman       

   
           
“Kami sekeluarga sangat-sangat terhutang budi kepada ustaz.

Bapak saya Pak Husin menyuruh saya mencari ustaz,

Alhamdulillah jumpa juga akhirnya. Bapak saya terlupa nak

mintak nombor telepon ustaz” kata Dr. Ramlee.       

   
           
“Jangan terhutang budi dengan saya, kesembuhan adalah daripada

Allah SWT. Bersyukurlah kita kepadaNya. Semoga dengan

kesyukuran kita itu Allah akan memberikan kesembuhan yang

berkekalan” kata Azman.           
           
“Macam mana Doktor boleh cari saya di sini? tanya Azman   

       
           
“Bapak saya kata, ustaz dari Darussyifa’, jadi saya cari dari

internet. Saya jumpa laman web Darussyifa dan terus kemari”

Dr. Ramlee menjelaskan.           
           
“Sebenarnya hajat saya kemari, nak jemput ustaz dan Ustaz

Saiful sekeluarga datang ke rumah saya pada hari Ahad yang

akan datang ini. Ibu dan Bapak saya serta Hafiz insya’Allah akan

datang pada hari Sabtu ini. Kami berhajat nak buat kenduri doa

selamat. Boleh ustaz datang sekeluarga selepas zohor?” Kata Dr.

Ramlee.           
           
“Saya mungkin tak ada masalah, isteri dan anak-anak, saya akan

“confirm” kemudian. Nanti saya bagi tahu Ustaz Saiful” kata

Azman.           
           
Sebelum mereka berpisah, mereka bertukar-tukar memberi

nombor telepon. Dr. Ramlee memberikan alamat rumah dia kepada

Azman.           
           
Pada hari Ahad itu, kebetulan mentua Azman datang berkunjung

kerumahnya untuk beberapa malam. Ustaz Saiful pula ada kelas

Al-Quran juga tak dapat ikut sama. Azman terpaksa pergi

seorang sahaja ke rumah Dr. Ramlee.           
           
Azman memandu kereta Iswara berwarna birunya memasuki

kawasan elit, rumah dikawasan itu semuanya banglo yang unik

bentuknya setiap satu. Berpandukan alamat yang diberi, akhirnya

Azman sampai di rumah Dr. Ramlee. Ketika itu orang ramai dah

memenuhi kawasan rumahnya.           
           
Azman memberi salam. Salamnya dijawab oleh Pak Husin

kemudian Pak Husin datang meluru kepadanya dan memeluknya

dengan erat.           
           
“Alhamdulillah! Alhamdulillah! Alhamdulillah!, terima kasih ustaz

kerana datang” kata Pak Husin sambil memeluk Azman.       

   
           
“Saya datang seorang sahaja, isteri dan anak-anak tak dapat

datang, ada tetamu dirumah. Ustaz Saiful pula ada kelas petang

ini” kata Azman.           
           
Pak Husin membawa Azman masuk kerumah dan Azman bersalam

-salaman dengan tetamu di dalam rumah tersebut.       

   
           
Hafiz pun ada sama, bila nampak Azman, Hafiz terus

mendapatkannya dan memeluknya dengan erat.       

   
           
Majlis doa selamat di pimpin oleh imam Masjid yang berhampiran.

Selepas majlis selesai dan tetamu mulai beredar pulang, Azman

pun minta diri untuk pulang tetapi di halang oleh Pak Husin.   

       
           
“Janganlah balik dulu Azman, duduklah dulu sekejap, pakcik nak

sembang dengan Azman sekejap” kata Pak Husin.       

   
           
“Baiklah Pak Husin” kata Azman.           
           
Mereka duduk bersembang di bawah pondok kecil di halaman

rumah Dr. Ramli. Pak Husin terus bercerita.           
           
Pada waktu subuh itu tiba-tiba Pak Husin di kejutkan oleh

isterinya.           
           
“Abang Haji, Hafiz tak ada dalam biliknya, dalam rumah pun tak

ada, pintu dapur terbuka. Dia dah hilang bang” kata isteri Pak

Husin.           
           
Pak Husin terus bingkas bangun. Waktu itu kira-kira setengah

jam sebelum masuk waktu subuh. Isteri Pak Husin mengejutkan

Hafizah juga. Mereka semua agak kelam kabut.       

   
           
“Hello! Siapa tu, Farid ke?” Pak Hussin menelepon anaknya yang

tinggal di Sungai Petani.           
           
“Ya, ada apa ayah? Macam cemas sahaja” jawab Farid melalui

telepon bimbitnya.           
           
“Adik kau Hafiz hilang dari rumah, cepat kau datang ke sini”

kata Pak Husin.           
           
Tanpa bayak cerita Farid bersiap untuk ke Kulim dari Sungai

Petani.           
           
Pak Husin agak kepenatan dan rasa semput datang. Dia kemudian

duduk di kerusi. Tak lama kemudian kedengaran Azan Subuh

berkumandang. Terasa sayup dan sayu mendengar Azan Subuh

tersebut. Dalam hatinya berkata siapa yang azan subuh tu, lain

sahaja suaranya.           
           
Disebabkan semputnya, dia solat Subuh dirumah sahaja. Kira-

kira telah selesai orang berjamaah subuh tiba-tiba ada orang

datang ke rumah Pak Husin memberi salam. Pak Husin membuka

pintu dan kelihatan beberapa orang di luar.           
           
“Pak Husin, kenapa tak solat di Masjid, tak sihat ke?” kata Pak

Ali jiran Pak Husin.           
           
“Tidak, saya semput sikit. Baguslah kamu datang aku tengah

kelam-kabut ni, si Hafiz anak aku hilang dari rumah subuh ini?

Pak Husin menjelaskan.           
           
“Hafiz ada di Masjid, Pak Husin, dialah yang azan subuh tadi.

Alhamdulillah nampaknya dia dah sihat” kata Pak Ali.       

   
           
Lutut Pak Husin mengeletar lalu terus rebah bila mendengar kata

Pak Ali. Isterinya turut ke pintu dan Pak Ali dan yang lain

mengangkat Pak Hussin ke Sofa di ruang tamu.       

   
           
“Betul ke apa kau kata ni Pak Ali? Kata Pak Hussin dengan

kepenatan.           
           
“Betul. Hafiz masih ada di Masjid. Masa kami datang kemari, dia

sedang membaca al-Quran” kata Pak Ali.           
           
Isteri Pak Husin juga terperanjat bila mendengar perkataan Pak

Ali. Air matanya menitis tanpa disedari.           
           
Tiba-tiba Azman dan Pak Husin di kejutkan dengan tahi burung

yang jatuh di hadapannya. Nasib baik tidak masuk kedalam cawan

kopi. Azman melihat ke atas, di lihatnya di atas pondok itu ada

sarang burung. Dalam hati Azman berkata Burung itu sedang

memberi makan anak-anaknya agaknya.           
           
“Burung ini memang tak ada tempat lain nak buat sarang, nak

buat pun di rumah orang” kata Pak Husin.           
           
Pak Husin meneruskan ceritanya.           
           
Selepas cukup rehat, Pak Husin bangun dan hendak keluar tetapi

di halang oleh isterinya           
           
“Bang Aji nak kemana? Kan masih lemah lagi” kata isteri Pak

Husin           
           
“Aku nak ke Masjid nak tengok Hafiz” kata Pak Husin       

   
           
“Tak Apa bang, saya dah suruh Hafizah pergi tengok-tengokan

Hafis tu di Masjid” kata isteri Pak Husin.           
           
Pak Husin berdegil dia bangun juga. Alhamdulillah dia berasa

kuat dan bersemangat. Dia mengambil seliparnya dan berjalan

nak ke Masjid. Baru dua tiga langkah. Dia nampak Hafiz dan

Hafizah sedang berjalan pulang.           
           
Hafiz tersenyum melihat ayahnya. Sampai di hadapan ayahnya dia

mencium tangan kemudian memeluk erat ayahnya. Air mata

bercucuran tanpa disedari. Ibunya keluar lalu Hafiz memeluk

juga ibunya.           
           
Tak lama kemudian Farid sekeluarga sampai. Mereka semua

menitiskan air mata tanpa disedari.           
           
Petang itu Pak Husin memanggil beberapa orang kampung untuk

menolongnya menebang semua pokok ciku yang ada di halaman

rumahnya. Dia tak lupa pesan Azman.           
           
Azman yang mendengar cerita Pak Husin turut menitiskan air

mata tanpa disedari.           
           
Isteri Pak Husin datang mencelah dengan membawa kuih muih dan

satu teko kopi.           
           
“Alhamdulillah ustaz, Hafiz dah sihat, semua orang gembira.

Terima Kasih ustaz” kata isteri Pak Husin.           
           
“Jangan terima kasih kepada saya makcik, berterima kasihlah

kepada Allah kerana Dialah yang berkuasa menyembuhkan segala

penyakit” kata Azman.           
           
Isteri Pak Husin tersenyum kepada Azman.           
           
Tak lama kemudian datang Dr. Ramlee duduk bersama mereka.

Dr. Ramlee juga bercerita bagaimana usaha yang telah dibuatnya

untuk merawat Hafiz tetapi tak juga sembuh.       

   
           
“Ayah! Ayah! tolong bukak ini” Aiman anak ketiga Dr. Ramlee

berumur 6 tahun datang kepadanya supaya membukakan plastik

bungkusan gula-gula.           
           
Azman memerhatikan Aiman. Ketika sedang bermain Aiman tiba-

tiba lelah dan Dr. Ramlee memberikan dia Ubat Sedut untuk

atasi Asma yang di hidapinya.           
           
“Dah lama ke, Aiman mengidap Asma Doktor?” tanya Azman   

       
           
“Sejak kecil lagi. Buat masa ini macam-macam ubat dah saya cuba

tapi tak sembuh juga” kata Dr. Ramlee.           
           
“Kesihan juga saya tengok Aiman, nak bermain lebih-lebih pun tak

boleh” tambah Dr. Ramlee.           
           
“Doktor tak cuba rawatan cara lain ke, maksud saya cara

tradisional ke?” Azman memberi pandangan.           
           
“Tak pernah pulak. Darussyifa’ ada cara ke?” tanya Dr. Ramlee.   

       
           
“Kalau Doktor nak cuba, ubatnya ada di atas kepala kita ni” kata

Azman sambil menunjukkan ke arah sarang burung diatas pondok

tempat mereka bersembang.           
           
“Burung apa itu?” tanya Dr. Ramlee kepada Azman.       

   
           
“Itulah orang panggil Burung Ciak Rumah. Burung ini kalau buat

sarang di rumah orang, tentu ada sebabnya” Azman menjawab.   

       
           
“Kalau burung itu boleh mengatasi Asma, bagaimana caranya? Pak

Hussin pula mencelah.           
           
Azman menerangkan bagaimana cara untuk merawat Asma

menggunakan burung ciak rumah.           
           
“Anak burung ciak rumah hanya berkesan untuk merawat kanak-

kanak sahaja. Kalau orang dewasa kurang berkesan, mungkin “dos”

nya tak mencukupi” tambah Azman memberi penerangan.   

       
           
“Saya begitu berminat dengan rawatan ini, boleh ustaz buat

sekarang” kata Dr. Ramlee.           
           
“Insya’Allah” kata Azman.           
           
Dr. Ramlee mengarahkan pembantunya mengambil tangga dari

stornya kemudian Azman memanjat ke sarang burung tersebut.   

       
           
Dalam sarang burung itu ada lima ekor anak burung ciak rumah

yang mungkin baru seminggu menetas. Azman memberi salam

kepada nabi Ilyas kemudain membaca Surah Al-Fatihah dan

selawat ke atas nabi Mukhamad S.A.W.           
           
“Wahai burung aku mengambil mu untuk ku jadikan ubat sakit
asma, insya’Allah” kata Azman kepada burung itu.


Azman hanya mengambil tiga ekor anak burung sahaja, yang lain

di tinggalkan dalam sarang. Anak burung itu memang terlalu kecil.

Namun begitu mengikut syariat Islam ia perlu di sembelih

terlebih dahulu sebelum memakannya.           
           
Azman kemudian menyembelih anak burung tersebut dengan pisau

kecil. Di buang isi perutnya dan dibersihkan bahagian luarnya.

Burung ini masih tidak berbulu.           
           
Azman meminta sebotol air dan kemudian dia membacakan doa

berikut;           
           
           
           
1 .Surah Al-Fatihah
      
2. Selawat Syifa' 
         
3. Mahfum Doa "Aku berlindung dengan kemuliaan Allah dan
kekuasaanNya daripada kejahatan yang aku alami dan aku takuti."       
           
Setelah doa dibaca, dia tiup pada air dan pada burung tersebut.

Air yang telah didoakan itu diberi minum kepada Aiman dan

sedikit air tersebut di sapukannya di dada Aiman.       

   
           
Anak burung itu kemudiannya di berikan kepada isteri Pak Husin

untuk di buat sup. Sup burung itu akan di berikan kepada Aiman

untuk dimakan sampai habis.           
           
Setelah selesai semuanya Azman meminta diri untuk beredar.   

       
           
Azman singgah di Masjid berhampiran untuk menunaikan solat

Asar. Selepas solat Asar bejamaah Azman bertafakur sebentar.

Ketika itu dia terdengar seseorang membaca al-Quran. Dalam

hati Azman berkata banyak yang tak betul dalam bacaan itu dari

segi tajwid dan makhraj hurufnya.           
           
Azman teringat ketika dia di marahi oleh Ustaz

Saiful……….bersambung.....kenapa Azman kena marah?....Aiman

bagaimana sembuh ke dia?           


Kisah dan jalan cerita ini tidak ada kaitan dgn org yg hidup ataupun yg telah meninggal dunia. Bagimanapun maklumat tentang Rawatan Darussyifa dan pesanan Ustaz Haron Din dalan kisah ini adalah benar dan boleh di jadikan panduan dan pengetahuan.

SUATU KISAH (SIRI-3) : AKAR MENGKUANG      

Suatu Kisah (Siri-3): Akar Mengkuang,
Oleh: Abu Aleef              
              
(Nota: Siri-3 ini adalah sambungan dari Siri-2, anda adalah

dinasihatkan supaya membaca siri-1&2 terlebih dahulu supaya

memahami kesinambungan ceritanya. Klik di sini untuk baca Siri-1

& Siri-2)              
              
Akar Mengkuang               
Oleh: Abu Aleef              
(Nota: Siri-3 ini adalah sambungan dari Siri-2, anda adalah

dinasihatkan supaya membaca siri-1&2 terlebih dahulu supaya

memahami kesinambungan ceritanya. Klik di sini untuk baca Siri-1

& Siri-2)              
              
Pada petang itu kira-kira jam 2:10 petang, Azman bertekad

untuk berjumpa dengan Ustaz Saiful. Ustaz Saiful

menyampaikan kuliah agama dua minggu sekali di surau tingkat

tiga di bangunan tempat dia bertugas sebagai ketua keselamatan.  

          
              
Bila Ustaz Saiful menghampiri pondok pengawal, Azman terus

pergi ke arahnya, “Ustaz, boleh saya nak bertanya sedikit”

Tanya Azman kepada Ustaz Saiful.          

  
              
“Boleh, berkenaan apa?” Ustaz Saiful bertanya kembali.  

          
              
“Saya nak belajar al-Quran dengan Ustaz, boleh ke?” tanya

Azman dengan penuh bersemangat.          

  
              
“Boleh, datanglah ke Madrasah tempat ana mengajar hari Sabtu

dari 2:30 petang hingga 4:00 petang” Ustaz Saiful menerangkan.  

          
              
Kemudian Ustaz Saiful menerangkan kepada Azman bagaimana

untuk sampai ke Madrasah tersebut.          

  
              
Azman memasang tekad untuk belajar bersungguh-sungguh. Pada

petang Sabtu berikutnya Azman pergi ke Madrasah Ustaz

Saiful. Dia sampai awal sekitar pukul 2:00 petang. Ustaz Saiful

tidak kelihatan lagi ketika itu.              
              
Ketika jam hampir 2:30 petang, pelajar-pelajar mulai memenuhi

bilik darjah. Azman terasa agak malu kerana yang hadir adalah

dari kalangan remaja berumur dari 13 hingga 15 tahun.      

      
              
Terasa berat untuk masuk ke bilik darjah tersebut. Tiba-tiba

bahu kanannya dipegang dari belakang. Azman menoleh      

      
              
“Oh! Ustaz rupanya” Azman berkata.          

  
              
“Silalah masuk, Azman” Ustaz Saiful mempersilakan Azman

masuk ke bilik darjah tersebut.              
              
Dengan agak malu Azman masuk juga ke bilik tersebut. Semua

memerhatikannya. Ustaz Saiful mengambil sebuah al-Quran dari

rak, kemudian memberikannya kepada Azman.      

      
              
“Ana belum ambil wuduk lagi ustaz. Ana keluar sebentar untuk

ambil wuduk” kata Azman.              
              
Setelah mengambil wuduk Azman masuk semula ke dalam bilik

darjah.              
              
Ustaz Azman menyuruh murid-muridnya membuka al-Quran

masing-masing dan memulakan dengan Surah An-Nisa’ ayat 80.  

          
              
Ustaz Azman menerangkan hukum Tajwid bagi setiap huruf dalam

ayat tersebut. Kemudian muridnya setiap orang masing-masing

membaca ayat tersebut. Akhirnya semua 20 orang membaca ayat

tersebut dengan fasih.              
              
Bila tiba giliran Azman, lidahnya kelu dan tidak terkeluar suara

dari mulutnya. Ustaz Saiful menyuruh juga Azman membaca ayat

tersebut. Azman membaca dengan tergagap-gagap. Ustaz Saiful

tidak menegur langsung bacaannya.          

  
              
Pada petang itu, mereka semua membaca ayat 80 hingga 85. Di

akhir sekali Ustaz Saiful menjelaskan maksud dan inti sari

daripada ayat-ayat yang telah dibaca.          

  
              
Bila semua telah beredar, Ustaz Saiful mengajak Azman bersolat

jemaah Asar di Surau. Ustaz Saiful mengimamkan solat Asar

berjamaah tersebut.              
              
Selepas selesai Solat Asar, Ustaz Saiful berkata kepada Azman

“Enta perlu belajar semula al-Quran dari asas. Enta tak berapa

kenal huruf dan makhraj huruf pun tak berapa betul”.      

      
              
“Ana faham Ustaz” Azman tunduk dan berasa malu.      

      
              
“Beginilah, kalau enta sanggup ana cuma ada masa selepas waktu

subuh iaitu sekitar 20 minit. Kalau enta boleh datang ke surau ini

setiap hari Isnin hingga Khamis ana boleh ajar enta dengan asas

al-Quran” Ustaz Saiful mencadangkan.          

  
              
“Insya’Allah ana akan cuba ustaz” kata Azman dengan

bersungguh-sungguh.              
              
Pada hari Isnin berikutnya, setengah jam sebelum waktu Subuh

Azman telah bangun bersiap-siap untuk pergi ke Surau Ustaz

Saiful. Jarak Surau itu dengan rumahnya mengambil masa kira-

kira 15 minit dengan kereta. Azman bersolat Subuh berjamaah di

surau tersebut. Selepas selesai solat subuh Azman pergi

menghampiri Ustaz Saiful.              
              
Pada pagi itu Ustaz membawa Buku Qiraati. Ustaz mengajar

dengan bersungguh-sungguh. Azman beberapa kali kena tegur.

Kadang-kadang tinggi juga suara Ustaz Saiful menegur Azman.  

          
              
Minggu pertama dan kedua berjalan dengan baik, tidak banyak

kemajuan dicapai oleh Azman. Mungkin lidahnya telah terlalu

keras untuk menyebut makhraj huruf dengan betul.      

      
              
Azman mulai rasa jemu. Dia malas bangun awal. Beberapa kali dia

tak datang belajar. Pada minggu ke empat dia terus tak datang

belajar.              
              
Selang seminggu, Ustaz Saiful menelepon Azman, katanya ada hal

mustahak nak jumpa dengan Azman. Ustaz Saiful mengajak

Azman bersembahyang Asar di Suraunya pada petang Sabtu itu.  

          
              
Selepas solat Asar, Ustaz Saiful berkata dengan agak terkilan

kepada Azman. Suaranya agak tinggi seperti marah “Kenapa

dengan enta ini. Ana bersusah payah nak menolong enta, tapi enta

pula yang tak serius. Apa masalah enta ni?”          

  
              
“Ana tidak ada masalah ustaz, cuma ana rasa jemu dan rasa susah

nak ikut apa yang ustaz ajar” jawab Azman.          

  
              
“Enta baru diuji sedikit dah rasa jemu. Enta kata nak

pertingkatkan diri, nak buat perubahan dalam diri enta, baru

diuji sikit dengan jemu dah mengalah? Mana perginya azam enta

selama ini?” Ustaz Saiful menambah.          

  
              
Azman tunduk tidak berkata apa-apa.          

  
              
“Belajar al-Quran memang banyak ujiannya. Ujian yang paling

besar ialah godaan syaitan supaya kita cepat mengalah dan mudah

rasa jemu. Enta perlu banyak berdoa, mohon Allah memberikan

kekuatan jasmani dan rohani supaya boleh istiqamah. Setiap kali

sebelum tidur lakukanlah solat taubat kemudian bertaubat

kepada Allah setiap hari. Berdoa kepada Allah agar diberikan

hati yang tetap dalam beribadah, diterangkan hati, dikuatkan

ingatan dan mudah faham dengan pelajaran yang dipelajari” Ustaz

Saiful menambah lagi.              
              
“Ana faham ustaz” kata Azman.              
              
“Jadi sekarang bagaimana? Enta nak teruskan belajar atau

tidak?” Ustaz Saiful bertanya dengan tegas kepada Azman  

          
              
“Baiklah ustaz, mulai hari ini ana berjanji akan belajar sungguh-

sungguh dan tidak akan ponteng lagi” Jawab Azman dengan

bersungguh-sungguh.              
              
Sebulan selepas kenduri di rumah Dr. Ramlee, Azman mendapat

panggilan telefon dari kawan baiknya Rashidi.      

      
              
“Man, kau boleh ikut aku tak ke Kuala Selangor hari Ahad akan

datang ni?” Rashidi bertanya Azman.          

  
              
“Ada apa? Tanya Azman              
              
“Pak Saudara aku sakit dah hampir dua bulan, boleh tak tolong

tengok-tengokkan sikit” terang Rashidi.          

  
              
“Insya’Allah. Pergi dengan kereta kau ke? Azman bertanya lagi.  

          
              
“Ya, dengan kereta aku. Aku ambil kau jam 10 pagi ok? Terang

Rashidi.              
              
“Ok, insya’Allah” jawab Azman.              
              
Pada pagi itu Rashidi datang ke rumah Azman. Azman mempelawa

Rashidi masuk kerumahnya terlebih dahulu untuk bersarapan.  

          
              
Mereka bertolak ke Kuala Selangor dari Bangi jam 10:30 pagi.

Sampai di Kuala Selangor ketika matahari dah hampir tegak di

atas langit.              
              
Ketika dalam perjalanan Rashidi menceritakan penyakit yang

dihidapi oleh bapa saudaranya. Bapa saudaranya seorang yang

mengusahakan sawah padi. Suatu hari dia menghidapi sakit kepala

dan doktor di klinik kerajaan memberikannya sejenis ubat untuk

melegakan sakit kepala tersebut. Selepas seminggu makan ubat

tersebut, sakit kepada hilang tetapi tak semena-mena dia jatuh

pengsan. Bapak saudaranya tidak mempunyai anak, jirannya telah

membawanya ke hospital.              
              
Di hospital doktor mengesahkan bahawa kedua-dua buah

pinggangnya telah tidak berfungsi 100%. Menurut kata doktor

“Pain killer” yang dimakannya untuk mengatasi sakit kepala telah

menyebabkan buah pinggangnya rosak teruk.      

      
              
Untuk sampai ke rumah Bapa Saudara Rashidi, mereka melalui

kawasan sawah padi. Ketika itu padi sedang berbunga.

Pemandangan sawah yang menguning kelihatan seluas mata

memandang.              
              
Rumah Bapa Saudara Rashidi terletak di tengah kawasan

bendang. Agak panas ketika tengah hari. Sebelum sampai ke

rumah itu mereka singgah di surau untuk menunaikan solat Zuhur

terlebih dahulu.              
              
Sampai di rumah itu, Rashidi memperkenalkan Azman kepada

bapa saudaranya dan mak saudaranya. Bapa saudaranya ketika

itu sedang duduk di atas kerusi malas sambil kakinya berlunjur

menghadap television.              
              
Azman bertanya khabar. Kemudian mak saudara Rashidi mengajak

mereka makan tengah hari. Bapa saudara Rashidi mempersilakan

mereka makan.              
              
Mereka berdua makan bersila di atas tikar mengkuang yang

dibentengi di ruang tamu rumah itu. Bapa saudara Rashidi duduk

di sebelah memperhatikan mereka makan.          

  
              
Ketika mereka sedang makan bapa saudara Rashidi berkata

“Makanlah, itu sahajalah yang ada. Pakcik dah dekat dua bulan

tak keluar rumah untuk beli barang dapur”          

  
              
Semua keperluan dapur mengharapkan bantuan dari jiran sebelah

rumah dan bapa saudara Rashidi yang sulung (Pak Long) yang

tinggal berhampiran untuk membelinya.          

  
              
Selesai makan mereka berdua menolong mengemaskan pinggan

mangkuk dan di hantar ke dapur. Azman memerhatikan di dapur

rumah itu berselerak dengan daun mengkuang. Rupa-rupanya mak

saudara Rashidi menganyam tikar dan tudung saji dari daun

mengkuang untuk dijual sebagai pendapatan tambahan selain hasil

daripada padi.              
              
Dalam keadaan berbisik Azman bertanya kepada Rashidi “Siapa

nama pak saudara kau?”              
              
“Ishak. Orang kampung panggil Pak Sahak” kata Rashidi.  

          
              
Selepas itu mereka duduk di sebelah Pak Sahak.      

      
              
“Bagaimana keadaan pakcik sekarang? ” Tanya Azman      

      
              
“Macam inilah, berpantang banyak sikit sekarang ini. Minggu

depan akan ke hospital lagi. Doktor kata mungkin buah pinggang

pakcik dah tak boleh berfungsi lagi nanti kena pakai mesin

hemodialisis” kata Pak Sahak.              
              
“Tak tahulah nak buat macam mana kalau pakai mesin tu. Nasib

baik Pak Sahak pencen askar kalau tidak mungkin kena bayar

dekat 3000 sebulan” isteri Pak Sahak mencelah.      

      
              
“Yang susahnya sekarang ni nak ke hospital, kenderaan pun tak

ada. Terpaksa mengharap Pak Long kau. Itu pun kalau dia ada

kelapangan” tambah isteri Pak Sahak lagi.          

  
              
“Jangan putus asa Pak Ngah, Azman ini perawat dari Darussyifa’,

mungkin dia boleh ikhtiarkan sesuatu untuk penyakit ini” Azman

mencelah. Azman memanggil bapak saudaranya dengan panggilan

Pak Ngah.              
              
“Saya hanya boleh ikhtiarkan sahaja, tetapi kita perlu banyak

bermunajat kepada Allah kerana Allah sahaja yang boleh

memberi kesembuhan” kata Azman.          

  
              
“Kalau begitu cubalah ikhtiarkan sesuatu. Pakcik percaya kepada

kamu berdua” Pak Sahak berkata dengan sangat mengharap.  

          
              
“Sesuatu penyakit yang Allah jadikan, diturunkan bersama

penawarnya sekali pakcik. Saya yakin penyakit yang pakcik

hidapi ini, ubat yang paling mujarab terdapat di kampung ini

juga” kata Azman.              
              
“Betul ke Man?” Rashidi mencelah.          

  
              
“Makcik, boleh saya tahu di mana makcik dapatkan bekalan daun

mengkuang itu” Azman bertanya sambil menunjukkan jarinya ke

arah daun mengkuang di dapur.              
              
“Oh! Dulu pakcik kau yang ambil, sekarang anak jiran sebelah

rumah tolong ambilkan” kata isteri Pak Sahak.      

“Dia ambil di mana makcik?” Azman bertanya      

“Dekat kawasan paya belakang sana” Isteri Pak Sahak berkata

sambil menunjukkan ke arah belakang rumahnya.      

“Akar pokok mengkuang sangat mujarab untuk merawat penyakit

buah pinggang. Shidi mari kita pergi dapatkan akar itu” kata

Azman kepada Rashidi.              
              
Isteri Pak Sahak memanggil anak jirannya untuk menunjukkan

arah ke tempat pokok mengkuang.          

Mereka membawa parang kecil dan bekas plastik kemudian

menuju ke arah kawasan paya tersebut. Mereka berjalan kaki

merentas semak dan belukar. Hampir 15 minit baru sampai ke

tempat yang di tuju.              
              
“Banyak sungguh pokok mengkuang di kawasan ini” Azman

berbisik di dalam hati.              
              
Yang di ambil untuk dibuat ubat ialah akar-akar kecil yang

keluar dari pangkal batang pokok mengkuang yang hujungnya

terbenam di dalam tanah. Akar yang paling besar kelihatan

sebesar batang pensel.              
              
Seperti biasa Azman tidak lupa pesanan Ustaz Haron Din iaitu

untuk memastikan bayang-bayangnya tidak terkena kepada pokok

mengkuang itu ketika mengambilnya. Dia memilih akar yang masih

muda sahaja. Kerana akar yang muda yang baik untuk di buat

ubat.              
              
Azman memberi salam kepada nabi Ilyas kemudian membaca

surah al-Fatihah dan selawat ke atas nabi Muhammad s.a.w.

kemudian memasang niat iaitu mengambil akar mengkuang itu

untuk mengubati penyakit buah pinggang.          

  
              
Azman memilih akar yang terbaik dan dimasukkan ke dalam bekas

plastik yang di bawa bersama.              
              
Di rumah Pak Sahak akar mengkuang dibasuh dengan air bersih

kemudian disagat dengan menggunakan penyagat plastik. Akar

yang telah disagat dimasukkan ke dalam sebuah kendi (jug) kaca.  

Kendi kaca itu kemudiannya diisikan dengan air. Azman

membacakan doa berikut pada air dan akar mengkuang di dalam

kendi itu.              
              
1. Surah Al-Fatihah              
              
2. Selawat Syifa'              
              
3. Surah al-Mukminuun:115~118              
    "Maka apakah kamu mengira, bahwa sesungguhnya Kami

menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahwa kamu tidak

akan dikembalikan kepada Kami? Maka Maha Tinggi Allah, Raja

Yang Sebenarnya; tidak ada Tuhan (yang berhak disembah)

selain Dia, Tuhan (Yang mempunyai) Arasy yang mulia. Dan

barang siapa menyembah tuhan yang lain di samping Allah,

padahal tidak ada suatu dalil pun baginya tentang itu, maka

sesungguhnya perhitungannya di sisi Tuhannya Sesungguhnya

orang-orang yang kafir itu tiada beruntung.  Dan katakanlah:

"Ya Tuhanku berilah ampun dan berilah rahmat, dan Engkau

adalah Pemberi rahmat Yang Paling baik."       

4.  Surah Asy Syu'ara:130  
     "Dan apabila kamu memukul atau menyeksa, kamu melakukan

yang demikian dengan kejam bengis?"

Setelah doa dibacakan, air dan akar mengkuang di dalam kendi

itu di biarkan selama setengah jam supaya akar mengkuang itu

mendak ke bawah.          
          
Setengah jam berlalu, Azman mengasingkan air dibahagian atas

kendi ke bekas yang lain kemudian mengambil mendakkan akar

mengkuang lalu di sapu ke bahagian pinggang Pak Sahak. Sambil

menyapu dia membacakan ayat 130 [surah Asy Syu'ara: 130]      

  
          
Air yang diasingkan dari mendakkan akar mengkuang tadi diberi

minum kepada Pak Sahak. Sebelum beredar, Azman berpesan kepada Pak Sahak

supaya membanyakkan doa’ ke hadrat Allah agar penyakit buah pinggang

yang di hidapi sembuh. Minum air dan sapu mendakkan akar

mengkuang itu selalu terutamanya sebelum tidur setiap hari.  

      
          
Setelah semuanya selesai mereka berdua berangkat pulang.

Dalam perjalanan pulang mereka singgah sebentar di pekan Kuala

Selangor. Tiba-tiba seseorang menyapa Azman.      

“Man kau dari mana? hampir setahun kita tak jumpa” Azizi kawan

baik Azman menyapa.          
          
Mereka berdua berpelukan dengan sangat gembira. Bila Azizi

melihat Azman air matanya berlinang, kerana terkenangkan dua

orang anaknya yang di patuk ular kapak.          
          
Apakah yang telah berlaku kepada dua orang anak Azizi?……

ikutilah kisah selanjutnya akan datang....      

(Berbalik dari hujung Siri-3)          
          
Azizi sangat gembira bertemu Azman. Azman memperkenalkan

Rashidi kepada Azizi. Mereka kemudiannya singgah di warung

berhampiran untuk minum teh tarik.          
          
Mereka berbual berbagai-bagai topik sehingga tidak sedar

akhirnya kedengaran Azan Maghrib. Mereka pergi bersama-sama

menunaikan solat maghrib di Masjid berhampiran.      

Selesai solat maghrib, Azizi memperkenalkan bapa saudara dia

kepada Azman dan Rashidi.          
          
“Pak Abu, ini kawan saya dari Bangi Azman dan Rashidi, Azman

ini lah yang merawat Aiman yang kena patuk ular dulu tu” kata

Azman kepada Pak Abu.          
          
Pak Abu menetap di kariah masjid berkenaan. Azizi

memanggilnya Pak Abu. Pak Abu adalah seorang nelayan, kini

jarang lagi pergi ke laut sejak diserang penyakit batu karang

yang serius.          
          
“Oh! Anak buah Ustaz Haron Din, boleh tak rawat batu karang”

tanya Pak Abu sambil memandang Azman.          
          
“Insya’Allah! Pak Abu” jawab Azman.          
          
“Pak Abu ni, ada batu karang, dah lama dah, macam-macam dah

cuba tetapi tak sembuh lagi” kata Pak Abu kepada Azman dengan

penuh harapan.          
          
“Kalau tak keberatan berilah petua kepada Pak Abu, macam mana

nak rawat sakit ini” tambah Pak Abu.          
          
“Insya’Allah Pak Abu, nanti bila saya ada masa lapang saya akan

ke rumah Pak Abu, saya akan hubungi Azizi dahulu” kata Azman.

Bersambung…………




Kisah dan jalan cerita ini tidak ada kaitan dgn org yg hidup ataupun yg telah meninggal dunia. Bagimanapun maklumat tentang Rawatan Darussyifa dan pesanan Ustaz Haron Din dalan kisah ini adalah benar dan boleh di jadikan panduan dan pengetahuan..


Suatu Kisah (Siri-4): Bisa Ular Kapak 
Oleh: Abu Aleef       
       
Pak Dol berpakaian baju Melayu serba lengkap dengan

bersamping kain songket menyambut tetamu dengan penuh rasa

gembira. Dia mempersilakan tetamu menjamu selera di bawah

Kanopi yang dipasang berderet di halaman rumahnya.       
       
Hari itu hari yang penuh gembira bagi Pak Dol seisi keluarga

kerana anak perempuan bongsunya Aisyah melangsungkan

perkahwinan. Azizi adalah abang sulung kepada Aisyah, jarak

umur mereka berdua hampir dua puluh tahun.       
       
Azizi telah menjemput Azman sekeluarga ke majlis perkahwinan

adiknya itu. Azman sampai kira-kira jam 2:30 petang bersama-

sama ahli keluarganya. Kedatangannya disambut mesra oleh Pak

Dol (Bapa Azizi) dengan penuh gembira.       
       
Suasana pada hari itu sungguh meriah, lebih-lebih lagi

dipasangkan nasyid yang mendayu-dayu dari kumpulan Rabbani.

Kadang-kadang terusik juga hati Azman bila mendengar lirik

nasyid tersebut iaitu;       
       
Biarlah sedikit asalkan diberkati-Nya       
Daripada banyak yang memudaratkan       
Berkat di dunia oh indah nikmatnya       
Berkat di akhirat balasannya syurga       
       
Suasana yang meriah itu tiba-tiba dikejutkan dengan satu jeritan

“Tolong! Tolong! Aiman kena patuk ular” kedengaran suara

beberapa orang kanak-kanak berlari-lari ke arah Azizi.   

   
       
Seorang dari kanak-kanak itu berkata kepada Azizi “Pak Long,

Aiman kena patuk ular, tolong cepat Pak Long”. Aiman ialah anak

keempat Azizi, sekarang baru belajar di darjah satu.       
       
Azizi memanggil Azman dan mereka terus meluru ke arah belukar

tempat ramai kanak-kanak berkumpul. Di situ kelihatan Aiman

sedang mengerang kesakitan sambil memegang tempat di patuk

ular iaitu dibetisnya. Azizi terus mengangkat dan memangku

Aiman, dengan cepat dia membawa Aiman masuk ke dalam rumah.   
      
Azman berikhtiar untuk merawat Aiman. Dia meminta sebotol air

kemudian dibacakan doa berikut;       
       
a.Surah Al-Fatihah  
  


b.Bismillah Enam/Tujuh

Bismillah Enam

 "Terjemahan Doa Bismillah Enam/Tujuh:-          
1.Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang
2.Dengan nama Allah yang maha mendengar lagi maha melihat,

yang tidak ada sesuatu pun sepertinya, dan Dia maha mengetahui

setiap sesuatu.          
3.Dengan nama Allah yang maha pencipta lagi maha mengetahui,

yang tidak ada sesuatu pun sepertinya, dan Dia maha menguasai

lagi maha mengetahui.          
4.Dengan nama Allah yang tidak ada sesuatu pun sepertinya, dan

Dia maha mengetahui lagi maha bijaksana.          
5.Dengan nama Allah yang tidak ada sesuatu pun sepertinya, dan

Dia maha mengetahui lagi maha berkuasa.          
6.Dengan nama Allah yang maha perkasa lagi maha mulia, yang

tidak ada sesuatu pun sepertinya, dan Dia maha perkasa lagi

maha mulia.          
7.Dengan nama Allah yang maha pengampun lagi maha mengasihani,

yang tidak ada sesuatu pun sepertinya, dan Dia maha pengampun

lagi maha mengasihani.          
Allah adalah sebaik-baik Pemelihara, dan dia maha mengasihani

dari segala-galanya. Dan telah berselawatlah Allah ke atas

penghulu kami nabi Muhammad juga ke atas kaum keluarga dan

sahabatnya dan telah selamatlah. "


Setelah doa ini dibaca, Azman meniup pada air dan pada tempat

di patuk ular. Dia memberi minum air tersebut kepada Aiman.

Dia meminta Aiman minum seberapa banyak yang mungkin air

tersebut. Kemudian Azman menyapu air tersebut di tempat

dipatuk ular tersebut. Sebagai ikhtiar tambahan Azman meminta

sehelai tuala kecil berwarna putih. Tuala tersebut dibasahkan

dengan air yang telah didoakan tadi kemudian dibalut di tempat

bekas patuk ular tersebut.              
              
Tidak lama kemudian datang Pak Amin, dia cadangkan supaya

Aiman di bawa ke hospital. Bagaimanapun Azman dengan penuh

yakin mencadangkan supaya bersabar dahulu. Insya’Allah Aiman

akan sembuh dengan cepat.              
              
Aiman dibaringkan di atas katil dan ditemani ibunya. Pak Dol,

Azizi dan yang lain meneruskan melayan tetamu yang datang.  

          
              
Setengah jam berlalu Aiman bangun dari katil. Ibunya melarang,

Aiman kata dia dah tak sakit lagi. Dia terus turun dari rumah

untuk sambung bermain dengan kawan-kawannya.      

Azizi datang kepada Aiman dan memarahinya dan suruh dia

berehat di dalam rumah. Aiman buat tidak peduli.      

      
Pak Amin bertanya kepada Azizi “Siapa yang merawat Aiman

tadi”. Jawab Azizi “Oh! itu kawan saya Azman, dia anak murid

Ustaz Haron Din”.              
              
“Oh! Patutlah, berkesan sungguh” kata Pak Amin. Pak Amin ialah

bapak saudara kepada Azizi.              
              
Suasana kembali ceria dan bila hampir jam 4:00 petang keadaan

semakin lengang kerana tiada lagi tetamu yang datang.      

      
Azman pun minta diri untuk pulang. Sebelum pulang Pak Dol

memberikan sebungkus nasi, lauk pauk dan kuih muih untuk

Azman sekeluarga bawa pulang.              
              
Dalam perjalanan pulang Azman memasang nasyid di dalam

keretanya. Sedang asyik mendengar nasyid tersebut, tiba-tiba

bunyi selawat berkumandang dari telefon bimbitnya. Azman

menjawab panggilan tersebut. Azman memberi salam kemudian

salamnya dijawab.              
              
“Man, datang balik ke rumah aku, anak aku kena patuk ular lagi.

Kali ini Aina. Cepat sikit Man” Azizi berkata dengan cemas.

Tanpa buang masa Azman terus patah balik.          

Di hadapan rumah Pak Dol ramai orang berkumpul. Mereka

bercakap sesama sendiri. Mereka kata Ular Kapak yang mematuk

Aiman muncul semula lalu Aina cuba memukulnya dengan kayu,

malangnya ular tersebut sempat mematuk lengannya. Aina ialah

anak kedua Azizi yang sedang bersekolah di tingkatan satu. Ular

Kapak tersebut akhirnya berjaya dibunuh oleh orang kampung.  

Azman terus berikhtiar untuk merawat Aina sebagaimana dia

merawat Aiman. Disebabkan masa yang agak lama Azman tiba,

tangan Aina telah bengkak dan biru. Azman memaksa Aina supaya

minum air yang didoakan sebanyak mungkin. Keadaan Aina agak

kritikal berbanding Aiman. Azman meminta Azizi memandikan

Aina dengan air yang telah didoakan.          

  
              
Waktu maghrib telah masuk, Azman dan sebahagian mereka yang

hadir mendirikan Solat Maghrib berjamaah di rumah Pak Dol.

Azman mengimami solat maghrib tersebut. Selepas solat maghrib

mereka menunaikan solat hajat dan bermohon semoga Allah s.w.t.

memberikan kesembuhan kepada Aina dan Aiman.      

Selepas Solat Hajat orang kampung pulang ke rumah masing-

masing, yang masih tinggal ialah saudara mara Pak Dol yang

membantu mengemaskan saki baki yang tertinggal di sekitar

tempat kenduri.              
              
Azman berpesan kepada Azizi dan Pak Dol supaya menjaga

beberapa pantang iaitu;              

1.Jangan dibawa ke hospital setelah diberi minum air yang telah

didoakan ini. Kerana air tersebut dengan izin Allah telah menjadi

penawar kepada racun bisa ular tersebut, jika di bawa ke

hospital, akan diberikan suntikan bisa ular yang akan

menyebabkan orang yang telah sembuh akan kembali sakit dan

boleh membawa maut.          
 

2.Selama 40 hari elakkan daripada memakan pisang emas (pisang

lain tak mengapa) dan juga pulut (atau apa sahaja yang dibuat

daripada pulut). Kalau makan juga, ia boleh menyebabkan tempat

patukkan menjadi bengkak walaupun bisa telah tiada.
      

Bila menjelang waktu Isyak, kelihatan Aina telah beransur pulih.

Dia boleh duduk dan bercakap-cakap dengan orang di sekelilingnya.          
          
Sebelum Azman sekeluarga pulang, Pak Dol menghidangkan

jamuan makan malam. Saudara mara Pak Dol turut menikmati

jamuan makan malam tersebut.          
          
Sebelum meninggalkan rumah Pak Dol, suasana kelihatan kembali

ceria. Saudara mara Pak Dol serta kedua mempelai turut

menghantar Azman sekeluarga ke kereta tanda penghargaan dan

terima kasih yang tidak terhingga.          
          
Dua hari selepas itu diwaktu subuh, Azman menerima panggilan

telefon daripada Azizi. Berita yang diterimanya adalah berita

yang memilukan. Aina telah kembali ke rahmatullah. Pada hari

pengebumian Aina, Azman hadir sekeluarga. Isteri Azman turut

membantu memandi dan mengkafankan janazah. Azman pulang

sehingga selesai janazah di kebumikan.          
          
Disebabkan suasana yang agak menyedihkan pada hari

pengebumian, Azman tidak sampai hati untuk bertanya kepada

Azizi apa sebenarnya yang telah berlaku kepada Aina.      

Sebulan selepas itu Azizi datang ke Bandar Baru Bangi kerana

ada urusan keluarga. Selepas urusannya selesai dia sempat

berkunjung ke rumah Azman. Ketika itulah Azman berkesempatan

bertanya apakah yang sebenarnya telah berlaku kepada Aina.  

Azizi menceritakan, Mak Saudara dia yang dia panggil Mak Uteh

telah berkunjung sehari selepas hari kenduri. Pada hari kenduri

dia tidak dapat hadir kerana ada tugas kecemasan. Dia

merupakan seorang jururawat yang berpengalaman. Apabila

mengetahui Aina telah di patuk ular, dia memaksa Azizi supaya

Aina dan Aiman dibawa ke hospital. Kata dia, bisa ular kapak

sangat berbahaya. Ianya boleh merebak jika tidak di rawat di

hospital.          
          
Mak Uteh memaksa Pak Dol supaya membawa cucunya ke hospital

sambil menakut-nakutkan Pak Dol. Azizi cuba menghalangnya

kerana yakin dengan pesanan Azman supaya jangan di bawa ke

hospital, lagi pun Aina dan Aiman sudah menampakkan tanda-tanda

sembuh.          
          
Akhirnya mereka semua mengalah dan menurut kehendak Mak

Uteh. Kebetulan ketika itu Aiman tiada di rumah kerana bermain

dengan kawan-kawannya, maka dia tidak ikut serta.      
          
Mereka semua pergi ke Hospital dengan Toyota Unser yang

dipandu oleh suami Mak Uteh. Ketika di bawa ke hospital, Aina

boleh berjalan sendiri dengan tidak dipimpin. Di hospital Mak

Uteh memberikan arahan kepada jururawat yang bertugas

sementara yang lain menunggu di ruang menunggu.       
          
Azizi menitiskan air mata kerana sangat sedih untuk meneruskan

ceritanya. Malam itu Aina dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi

(ICU) selepas beberapa jam disuntik dengan “Antivenin” sejenis

penawar bisa ular. Aina telah tidak sedarkan diri. Berbagai cara

diusahakan akhirnya menjelang subuh dia menghembuskan

nafasnya yang terakhir.          
          
Peristiwa yang berlaku itu menyebabkan Mak Uteh berasa kesal

dan setahun selepas itu dia memilih untuk bersara awal.

Sekian. Wallahu 'Alam.

Kisah dan jalan cerita ini tidak ada kaitan dgn org yg hidup ataupun yg telah meninggal dunia. Bagimanapun maklumat tentang Rawatan Darussyifa dan pesanan Ustaz Haron Din dalan kisah ini adalah benar dan boleh di jadikan panduan dan pengetahuan. 


. .
~***~LadingEMAS~***~

No comments:

~*~*~*~ Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... ~*~*~