~*~KALiMAH TAUHiD~*~







~**~TiADA TUHAN KECUALi ALLAH, MUHAMMAD RASULULLAH pd SETiAP KERLiPAN & PD SETiAP NAFAS Sbyk LuasNYA APA YG ADA pd iLMU ALLAH ~**~

~*~SOLATLah KiTa, Sebelum KiTa diSOLATkan~*~


~*~PLS OPEN this WEB with MOZILLA FIREFOX or INTERNET EXPLORER...for BEST Results, Tq (^^,)

AL_QURAN Video+ TerJemahan

~*~*~*~

HADIS ~ PESANAN RASUL KITA, UTK UMATNYA TERSAYANG!!!


Drpd Nabi SAW bsabda:~

Ssiapa ke MASJID pd Waktu PAGI/pd Waktu PETANG Allah akan menyediakan utknya satu TEMPAT TINGGAL di Syurga apabila dia pergi samada pd Waktu PAGI atau pd Waktu PETANG

(HR Muslim, #1073)




~*~*~*[MUTiARA HADIS_1]








~~*~~[MUTiARA HADIS_2]





~~**~~[MUTiARA HADIS_3]





~~***~~[MUTiARA HADIS_4]





~*~*~*~*
~*~
~*~


PESAN Rasululah SAW

“Sesungguhnya AMAT dirasa BERAT oleh seOrg MUNAFIK, UTK melaksanakan SOLAT ISYA dan SOLAT SUBUH Sekiranya MEREKA TAHU akan keAGUNGan PAHALAnya, nescaya mereka mendatanginya (ke MASJID, SOLAT berJEMAAH) sekalipun dlm keadaan MERANGKAK2”

(HR Bukhari Muslim)

~*~Hadis Abu Hurairah RA:

Drpda Nabi SAW bSabda: Sesiapa yg pergi ke MASJID pada waktu PAGI atau pada waktu PETANG Allah akan menyediakan untuknya satu TEMPAT TINGGAL di SYURGA apabila dia pergi SAMADA pada waktu PAGI atau PETANG.

(HR Muslim, #1073)

~*~
“Sesungguhnya Allah akan mgumpulkan Org2 MUNAFIK dan 0rg2 KAFIR di dlm JAHANNAM


(QS An Nisa:140).


SOLAT BERJEMAAH LEBIH TINGGI 27 DERAJAT DIBANDING SOLAT SENDIRI“

(HR Bukhari &Muslim)


***

Tuesday, February 11, 2020

RAHSIA ZIKIR Laahawlawala Quatailla Billahi

17 Keutamaan Laa Hawla Wa Laa Quwwata Illa Billah




Khasiat Wirid "LAA HAWLA WALA QUWWATA ILLA BILLAH"






Keutamaan Zikir ~ Laa Hawla wa Laa Quwwata Illa Billah 






Semasa peristiwa Israk Mikraj, kepada Rasulullah SAW, Nabi Ibrahim AS. bersabda,
“Engkau akan berjumpa dgn Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha’if, maka berdoalah utk umatmu.

Suruhlah umatmu menanam tanaman Syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH."

Bahkan Allah jugalah yg memperjalankan Rasulullah SAW pada malam itu. Tidak ada daya dan kekuatan melainkan daripadaNYa.

" Isra Maha Suci Allah yg telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidilharam (di Mekah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yg Kami berkati sekelilingnya, utk memperlihatkan kepadanya tanda2 (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah Yg Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." 

Semasa menjawab azan, pada perkataan hayya alaSolah (marilah mengerjakan SOLAT), maka pada kalimah ini, hendaklah kita mengatakan “la haula wala quwwata illa billah”(tiada daya dan upaya melainkan dengan izin Allah). Org yg mendengar azan pun tidak mampu ke masjid sekiranya tidak ada pertolongan dari Allah. Oleh itu mintalah pertolongan darinya dgn menyebut “la hau la wala quwwata illa billah..

Dalam kehidupan sehari hari, tentunya ada masa dimana manusia merasa berat dan merasa lelah, salah satu cara utk mengatasinya yakni dgn berZikir utk memohon kekuatan pada Allah, Zikir tersebut bertujuan utk memberikan ketenangan dan memohon jalan keluar, berikut salah satu zikir terbaik yg memiliki 17 keutamaan, yakni "Laa hawla wa laa quwwata illa billah," berikut selengkapnya:~ 


1. BEKALAN di SYURGA
Suatu ketika Nabi SAW, bersabda pada ‘Abdullah bin Qois,
  Wahai ‘Abdullah bin Qois, katakanlah ‘Laa hawla wa laa quwwata illa billah’, karena ia merupakan simpanan[Harta Qarunnya Syurga] pahala berharga di Syurga (HR. Bukhari no. 7386).
Zikir, "Laa hawla wa laa quwwata illa billah"  merupakan Zikir yg penuh kebaikan hingga nantinya bisa menjadi jalan utk mendapat hal berharga di Syurga sebab itulah pengaruh zikir terhadap jiwa

2. Meningkatkan Rasa TAAT
Ibnu Mas’ud berkata, Tidak ada daya utk menghindarkan diri dari maksiat selain dgn perlindungan dari Allah. Tidak ada kekuatan utk melaksanakan KETAATAN selain dgn pertolongan Allah.” 
  Zikir, Laa hawla wa laa quwwata illa billah akan memberikan rasa taat yg lebih sbb menyadari secara langsung pertolongan dan perlindungan dari Allah sebagai Wujud Kasih Sayang Allah kpda hambaNya


3. Akhlak MULIA 
Dari Abi Musa Al-Asy’ari RA ia berkata: Rasulullah SAW berkata kepadaku: 
  “Maukah aku tunjukkan kepadamu salah satu bacaan yg menjadi simpanan Kekayaan di dalam Syurga?”, 
Maka aku menjawab: “Tentu, wahai Rasulullah”. Maka beliau menjawab: 
  “Ucapkanlah Laa Haula wa Laa Quwwata illa Billaah” 

Jelas bahwa Zikir, Laa hawla wa laa quwwata illa billah..  merupakan akhlak mulia yg sering dilakukan Org Soleh yg memahami alasan pentingnya Akhlak |Mulia menurut islam.  


4. Melindungi dari BAHAYA
Suatu ketika di Zaman dulu Zikir, Laa hawla wa laa quwwata illa billah.. memberikan pertolongan utk lepas dari bahaya sebab termasuk keUtamaan berZikir kpda Allah, yaitu 
  Suatu ketika Al Asyja’i melaporkan kpda Rasulullah SAW bahwa anaknya yang bernama Auf telah ditawan oleh musuh. Maka Rasulullah berpesan kepadanya agar Al Asyja’i mengutus SeseOrang utk menemui anaknya dan menyampaikan agar Auf memperbanyak membaca  
 “La Haula wa La Quwwata Illa Billah”.


5. Memberikan Kekuatan 
Dan Zikir, Laa hawla wa laa quwwata illa billah.. terbukti memberikan kekuatan dan keberhasilan sebagai cara menjadi orang sukses menurut Al Qur’an,
   Maka setelah hal tersebut disampaikan dan Auf memperbanyak membaca “Laa Haula wa La Quwwata Illa Billah” terjadilah bermacam keajaiban. Betapa tidak, tali kulit yg mengikat tangan Auf tiba2 terlepas maka Auf pun kabur[mghilang] dgn menunggang Unta milik musuh. 


6. JALAN KELUAR Segala KESUSAHAN 
Dan Sesiapa yg bertaqwa kepada Allah, maka Allah akan menjadikan baginya jalan keluar,” ( Terjemah QS. Ath-Thalaq(65):2). 
  Memang Zikir, Laa hawla wa laa quwwata illa billah.. ialah jalan keluar atas segala permasalahan dan memberikan pertolongan atas segala kesusahan atau kesulitan yg sedang dihadapi. 


7. SUNNAH Rasulullah [Perbendaharaan]
Rasulullah saw bersabda:  “ Perbanyaklah membaca ‘La Haula wa La Quwwata Illa Billah’, karena sesungguhnya ia merupakan perbendaharaan dari perbendaharaan-perbendaharaan Syurga. (HR.Ahmad). 
  Rasulullah menganjurkan kepada umatnya untuk memperbanyak "Zikir laa hawla wa laa quwwata illa billah" sebab menjadi sesuatu yg disukai Allah dan memiliki banyak kebaikan. 


8. PENAWAR Segala PENYAKIT 
Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: “Sesiapa yg mengucapkan Laa Haula wa Laa Quwwata illa Billaah maka hal itu sebagai penawar baginya dari 99 penyakit dan yg termudah adalah rasa bimbang”. (HR. Tabrani). 
  Segala penyakit hati dan kesedihan serta kesusahan akan hilang jika sering mengamalkan Zikir Laa hawla wa laa quwwata illa billah".. sebab merupakan ungkapan doa dan berserah dri pada Allah. 


9. MENGALAHKAN MUSUH ALLAH 
Jaman dahulu juga ada suatu kisah tentang SseOrang yg bisa mengalahkan musuh Allah ketika berperang dgn berusaha sebaik mungkin dan memperbanyak membaca Zikir, "Laa hawla wa laa quwwata illa billah,"
  Hubaib bin Salamah RA[rahimmullah] saat menghadapi musuh atau mengepung sebuah benteng sangat senang memperbanyakkan ucapan “ Laa Haula wa Laa Quwwata illa Billaah “


10. Memudahkan PEKERJAAN 
Ibnul Qoyyim RA[rahimahullah] mengatakan “ Kalimat Laa Haula wa Laa Quwwata illa Billaah” mempunyai pengaruh yg sangat menakjubkan saat menanggung beban pekerjaan yg sulit dan keras, atau saat menghadap kepada raja dan Org yg ditakutkan, selain pengaruhnya yg efektif utk menolak kemiskinan
  Berusaha sebaik mungkin dan banyak membaca Zikir, "Laa hawla wa laa quwwata illa billah" akan membantu memberikan keberhasilan pada setiap usaha yg dilakukan. 


11. Jauh dari PETAKA 
Makhul rahimahullah berkata: “ Sesiapa yg mengatakan Laa Haula wa Laa Quwwata illa Billaah maka akan lenyap dari dirinya tujuh puluh pintu petaka, yg paling rendah adalah bencana keMiskinan”.  
 Dgn membaca Zikir "Laa hawla wa laa quwwata illa billah" secara rutin akan melindungi dari segala bahaya dan dari segala malapetaka yg merugikan baik di dunia maupun di akhirat. 


12. Kalimat yg Disukai Allah
Nabi SAW yg mulia bersabda,  
 Maukah aku tunjukkan kpda Mu sebuah kalimat yg berasal dari bawah ‘Arsy dari pusaka Syurga? Katakanlah olehmu:  Laa Haula wa La Quwwata Illa Billah”, niscaya Allah akan mengatakan, HambaKu telah menyerahkan dirinya dan meminta perlindungan.” (HR Al-Hakim dari Abu Hurairah RA).
Allah menyukai hambaNya yg banyak menyebut Zikir, "Laa hawla wa laa quwwata illa billah" sebab menjadi wujud bahwa hamba tersebut mengakui kekuatan Allah dan berserah diri pada Allah dgn tetap berusaha serta melakukan yg terbaik yg ia mampu sehingga Allah selalu menolongnya dan memberi jalan keluar di tiap kesulitan yg dihadapi. 


13. Jauh dari LAKNAT Allah SWT
Perbanyaklah Al-Baaqiyaat Al-Shaalihaat, yaitu TASBIH, TAHLIL, TAHMID, TAKBIR, dan Laa haula wa laa quwwata illa billah.”(HR Ahmad, Ibn Hibban dan Al-Hakim dari Abu Sa’id RA). 
   Tentunya Zikir, "Laa hawla wa laa quwwata illa billah" yg merupakan salah satu Zikir terbaik, akan menjauhkan dari Laknat Allah SWT sebab memilikki pahala dan nilai yg begitu tinggi di sisi Allah. 


14. BERSERAH Kpd Allah
Imam a-Nawawi berkata: 
  La haula wa la quwwata illa billah”, itulah kalimat yg digunakan utk menyerah diri dan menyatakan bhwa kita tidak mempunyai hak utk memiliki sesuatu urusan. Ia kalimah yg menyatakan bhwa SseOrg Hamba tiada mempunyai daya upaya utk menolak sesuatu kejahatan (kemudaratan) dan tiada mempunyai daya kekuatan utk mendatangkan kebaikan kpda dirinya melainkan dgn Qudrat Iradat Allah SWT juga.”
Manusia memang hanya bisa berusaha dan hasil WAJIB diserahkan sepenuhnya kpda Allah sehingga TIDAK hanya membaca Zikir, Laa hawla wa laa quwwata illa billah.. dan segala sesuatu akan datang sendiri namun juga harus disertai usaha maksima sehingga apa yg diusahakan berhasil dan benar2 memberikan keberkahan utk hidup di dunia dan di akhirat. 


15. Jauh dari PENYAKIT HATi
La haula wa la quwwata illa billah”. Secara lengkap kita juga dapat menambahkan lafaz ” 'Alliyil 'Adzim” yg berarti ” Yg Maha Tinggi lagi Maha Agung” di belakangnya. 
   Boleh menambah pujian lain dalam Zikir, "Laa hawla wa laa quwwata illa billah"  sebab akan menjauhkan diri dari rasa sombong dan menjauhkan dari segala penyakit hati yg berbahaya. 


16. MENTENTERAMKAN Hati
La Haula wala Quwwata illa billah” berulang2 kali, menyerahkan segenap hatinya kpd Sang Khalik, insya Allah jiwanya akan tenang, tenteram, dan segala urusan kembali kpd Allah Ta’ala. "
  Tentuya semua Zikir termasuk Zikir, "Laa hawla wa laa quwwata illa billah"  akan memberikan ketenangan hati sehingga ia jauh dari hati yg Gundah atau SESAT. 


17. DEKAT dgn Allah SWT 

Ada banyak kisah mengenai Zikir, "Laa hawla wa laa quwwata illa billah" yg memberikan pertolongan utk para Nabi dan Rasul terdahulu sbb Zikir tersebut akan mendekatkan SseOrg kpda Allah sehingga dgn izin Allah kesulitan apapun yg dihadapi dapat dijalani dan dilewati dgn INDAH  dan penuh KEBERHASILAN.
Pertolongan Allah SWT bukan hanya hak monopoli para nabi. Seperti ketika Nabi Ibrahim AS yg tetap bugar meski dibakar api oleh raja Namrud atau Nabi Musa AS yg dikejar musuh dan tersudut di tepi laut hingga Allah SWT memberikan pertolongan-Nya dgn terbelahnya laut. Ataupun Nabi Yunus AS yg dalam keadaan putus asa terbuang dari kapal kemudian dimakan seekor ikan Yu tapi bisa tetap hidup.
Juga ketika Rasulullah SAW dikejar musuh hingga mulut gua bersama sahabat Abu Bakar as-Siddiq, tetapi musuh  tidak dapat melihatnya. Pertolongan Allah SWT yg semacam itu juga diperuntukkan kaum Muslimin melalui Hawqallah yaitu lafaz  “La Hawla wa la Quwwata illa Billah”.
Demikian artikel kali ini, semoga menjadi wawasan yg bermanfaat utk anda dan bisa diamalkan dlm kehidupan sehari hari sehingga menjadi pribadi yg jauh lebih baik imannya.

Ucapan itu dinamakan Hawqalah. Apabila kita ditimpa sesuatu yg kita tidak sukai, banyakkan menyebut hauqalah. 
Imam a-Nawawi berkata: “La haula wa la quwwata illa billah”, itulah kalimah yg digunakan utk menyerah diri dan menyatakan bhwa kita tidak mempunyai hak utk memiliki sesuatu urusan. Ia kalimah yg menyatakan bahawa SseOrang hamba tiada mempunyai daya upaya utk menolak sesuatu kejahatan (kemudaratan) dan tiada mempunyai daya kekuatan utk mendatangkan kebaikan kpd dirinya melainkan dgn kudrat iradat Allah SWT juga.
Dalam sebuah hadis menyebut drpda Abu Zar, beliau berkata: “Aku berjalan di belakang Rasulullah SAW, lalu Baginda berkata kepadaku: “Wahai Abu Zar, mahukah aku tunjukkan kpda kamu satu perbendaharaan drpda bbrapa perbendaharaan Syurga? Aku berkata: Mahu ya Rasulullah. Baginda bersabda: “La Haula wala Quwwata illa billah.”
Begitu juga hadis drpda Abu Musa, beliau berkata: “Rasulullah SAW bersabda kpdaku: “Mahukah aku tunjukkan salah satu perbendaharaan dari perbendaharaan Syurga? Saya menjawab: “Mahu ya Rasulullah. Kemudian Baginda bersabda: La haula wala quwwata illa billah.”
Drpda Ibnu Mas’ud beliau berkata: “Rasulullah SAW bersabda: Wahai Muaz, adakah kamu tahu tafsir (maksud) La haula wala quwwata illa billah? Muaz menjawab: Allah dan rasul-Nya lebih mengetahui. Rasulullah SAW bersabda: La haula (tiada daya) dari menghindari maksiat kpda Allah melainkan dgn kekuatan Allah, wala quwwata (tiada kekuatan) atas mentaati Allah melainkan dgn pertolongan Allah SWT. Kemudian Rasulullah SAW menepuk bahu Muaz dan Baginda bersabda: “Demikianlah yg diberitahu oleh kekasihku Jibril drpda Tuhan.” 

Semoga manfaat.. InsyaAllah..




RAHSIA 17 KHASIAT ~ "LAA HAULA WALAA QUWWATA ILLAA BILLAH.."




RAHSIA 7 Khasiat "Laa Haula Walaa Quwwata Illa Billah," Zikir Ringan Tapi Berat Pahalanya..




Cuma Satu Minit Waktu Emas Anda..


Rujuk di sini 👉~ https://lading-emas.blogspot.com/2019/04/amal-sedikit-tetapi-pahala-besar.html 


Rujuk di sini 👉~ https://lading-emas.blogspot.com/2019/02/hadis-terunggul-dan-taqdir.html 



Sumber 👉~  https://ms-my.facebook.com/himpunandoa1/posts/inilah-17-keutamaan-yang-terdapat-dalam-zikir-laa-hawla-wa-laa-quwwata-illa-bill/1402172929960425/


WallahuA’lam.. والله أعلم
 اَللَّهُمَّ صَلِّ وسَلاٌِم عَلٓى سَيٌِدِناَ مُحَمَّدٍ ﷺ 

📮 ❤️Sharing is Caring❤️

. .

~***~LadingEMAS~***~



No comments:

~*~*~*~ Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... ~*~*~