~*~KALiMAH TAUHiD~*~







~**~TiADA TUHAN KECUALi ALLAH, MUHAMMAD RASULULLAH pd SETiAP KERLiPAN & PD SETiAP NAFAS Sbyk LuasNYA APA YG ADA pd iLMU ALLAH ~**~

~*~SOLATLah KiTa, Sebelum KiTa diSOLATkan~*~


~*~PLS OPEN this WEB with MOZILLA FIREFOX or INTERNET EXPLORER...for BEST Results, Tq (^^,)

AL_QURAN Video+ TerJemahan

~*~*~*~

HADIS ~ PESANAN RASUL KITA, UTK UMATNYA TERSAYANG!!!

~*~*~*~*~*~*~*~*~*[PerHaTiKan MuTiARA KATANYA]
~~*~~[PerHaTiKan MuTiARA KATANYA]
~~**~~[PerHaTiKan MuTiARA KATANYA]
~~***~~[PerHaTiKan MuTiARA KATANYA]
~*~*~*~* ~*~ ~*~
PESAN Rasululah S.A.W
“Sesungguhnya PALING diRASA BERAT oleh seOrg MUNAFIK, ADALAH melaksanakan SOLAT ISYA' dan SOLAT SUBUH. Sekiranya mereka tahu akan ke AGUNGAN PAHALAnya, NISCAYA mereka mendatanginya (ke MASJID, SOLAT berJEMAAH) sekalipun dlm keadaan MERANGKAK2
(HR Bukhari Muslim)

~*~ “Sesungguhnya ALLAH akan mgumpulkan Org2 MUNAFIK dan 0rg2 KAFIR di dlm JAHANNAM
(An Nisa:140).

SOLAT BERJEMAAH LEBIH TINGGI 27 DERAJAT DIBANDING SOLAT SENDIRI“
(HR Bukhari – Muslim)

~*~ Download Audio Kuliah
***
~***~أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا (Setelah diterangkan) APAKAH mereka[KAMU] SENGAJA tidak berUSAHA MEMAHAMI serta meMIKIRkan isi Al-QURAN? ATAU HATI mereka TERKUNCI RAPAT (yg mghalangnya drpda MENERIMA AJARAN Al-QURAN)? (QS Muhamad: 24) ~*~*~***~

Monday, February 20, 2012

UMRAH & HAJI

Kita bertemu kembali didalam siri email
Tips-tips haji :)


Minggu lepas kita dah bincangkan tentang
pergi haji waktu muda kan? Jadi minggu ni
saya nak berikan tips bagaimana pula nak
naik haji waktu muda.


Cuba kita tanya diri kita semula, kenapa kita
masih belum haji? Dalam banyak-banyak
sebab, Saya percaya, mesti salah satu
jawapan kita ialah “belum mampu lagi...”
setuju?


Ok, hari ni saya nak sentuh tentang kemampuan...

Jom kita lihat ayat Al-quran berikut:


"Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan
ibadah HAJI dengan mengunjungi Baitullah, atau
sesiapa yang MAMPU dan berkuasa kepadanya.
Dan sesiapa yang kufur (ingkar kewajipan ibadah
HAJI itu) maka sesungguhnya Allah Maha Kaya
(tidak berhajat sesuatupun dari sekalian makhluk)"
Ali-Imran : 97


L_EMAS, ada tak salah satu daripada yang berikut?


1.    Astro
2.    Telefon bimbit canggih
3.    Kereta
4.    Merokok?
5.    Aircond di rumah


Ha, kalau ada, maksudnya mampu lah tu. Tak
boleh lah bagi alasan tak mampu, sebab takut
ditanya di akhirat kelak...” Astro mampu, Haji
tak mampu?” macam mana nak jawab tu...


Tapi bagaimana pula? Haji kan mahal?
Ya betul, tapi bak kata pepatah,
“sikit-sikit lama-lama jadi bukit...”
Jadi mulalah menyimpan dari sekarang.
Sikit-sikit pun tak apa, yang penting
Istiqamah dan berdisiplin.

Jom kita buat kiraan:


Andai kata daripada pendapatan L_EMAS,
hanya simpan RM5 je sehari;


RM5 x 30hari x 12bulan x 10tahun = RM18,000


Cukup lah tu nak pergi Haji kan? Tapi syaratnya,
letakkan niat betul-betul simpan duit tu untuk pergi
haji. InsyaAllah akan tercapai. Jangan pula bila
nak raya dikeluarkan duit tu.


Perlu asingkan, kalau boleh, cari tempat
yang menyimpan duit khas untuk Haji,
dan tak boleh dikeluarkan sampai tarikh
untuk pergi Haji tu nanti. Ini akan membantu
untuk kita disiplinkan simpanan.


Jadi, andai kata kita “Check-in” dulu sebelum
sempat naik Haji, InsyaAllah jika ditanya
kelak, kita dah tak pening nak jawab. Betul tak?


Ok, untuk minggu hadapan, saya akan
kongsikan tentang bagaimana nak daftar haji.
Jumpa lagi!


Assalamualaikum :)

p/s: "check-in" bermaksud meninggal dunia :)


IBADAH UMRAH



IBADAH UMRAH ~ RUKUN & WAJIB UMRAH [47:54min]

~*~PERSIAPAN UMRAH [1:03:05min]




IBADAH HAJI

MANASIK IBADAH HAJI~1

MANASIK IBADAH HAJI~2


MANASIK IBADAH HAJI~3


~*~~*~~*~

CARA MEMAKAI IHRAM



Oleh: Abdul Mun’im, S.Pd.I
Haji secara bahasa bererti menuju ke suatu tempat. Namun secara syariat menuju
pada ziarah tahunan umat Islam ke Mekah dengan maksud tertentu untuk melakukan
ritual keagamaan diwaktu tertentu pula sesuai dengan tuntunan Nabi Muhammad SAW.
Haji pertama kali disyariatkan oleh Allah pada masa Nabi lbrahim a.s. dan ia adalah
Nabi yang dipercaya oleh Allah untuk membangun Ka’bah bersama dengan anaknya Ismail
di Mekah. Allah menggambarkan Ka’bah sebagai berikut:
 “Dan ingatlah ketika Kami
memberikan tempat kepada Ibrahim di tempat Baitullah (dengan mengatakan): janganlah
kamu mempersekutukan sesuatupun dengan Aku dan sucikanlah rumah-Ku ini bagi
orang-orang yang thawaf, dan orang-orang yang beribadat mereka yang ruku’ dan sujud.”

(Al-Hajj :26)
Setelah membangun Ka’bah, Nabi Ibrahim datang ke Mekah untuk melakukan ibadah
haji setiap tahun, dan setelah kematiannya, praktik ini dilanjutkan oleh anaknya.
Namun, secara bertahap dengan berlalunya waktu, baik bentuk dan tujuan ritual haji
berubah sebagai penyembahan berhala yang tersebar di seluruh Arabia, Ka’bah
kehilangan kemurnian dan berhala ditempatkan di dalamnya. Dindingnya penuh dengan
puisi dan lukisan, dan akhirnya lebih dari 360 berhala ditempatkan di sekitar Ka’bah.
Selama tempoh waktu haji itu sendiri, suasana di sekitar rumah suci (Ka’bah) layaknya
seperti sirkus. Laki-laki dan perempuan mengelilingi Ka’bah dengan telanjang, dengan
alasan bahwa mereka harus menampilkan diri di hadapan Allah dalam kondisi yang
sama seperti mereka lahir. Doa mereka menjadi bebas tak lagi tulus mengingat Allah,
malah berubah menjadi serangkaian tepuk tangan, bersiul dan meniup tanduk, bahkan
kalimat talbiah telah diselewengkan oleh mereka dengan tambahan-tambahan. Bahkan
darah binatang yang dikurbankan dituangkan ke dinding Ka’bah dan dagingnya
digantung di tiang sekitar Ka’bah, dengan keyakinan bahwa Allah menuntut
daging dan darah haiwan-haiwan ini. Mengenai hal ini Allah SWT mengingatkan dengan
firman-Nya:

“Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keridhaan) Allah,
tetapi ketaqwaan dari kamulah yang dapat mencapainya.”
(Al-Hajj: 37)
Bernyanyi, minum arak, perzinaan dan perbuatan amoral lainnya tersebar luas di antara
para peziarah. Dan lomba puisi adalah bahagian utama dari seluruh rangkaian haji. Dalam
kompetisi ini, para penyair akan memuji keberanian dan kemegahan suku mereka
masing-masing dan menceritakan cerita-cerita yang berlebihan, kepengecutan dan kekikiran
suku-suku lainnya. Kompetisi dalam kemurahan hati juga diadakan di mana masing-masing
kepala suku akan menyediakan kuali besar dan memberi makan para peziarah, hanya
agar mereka bisa menjadi terkenal karena kemurahan hati mereka.
Dengan demikian mereka benar-benar meninggalkan ajaran nenek moyang dan pemimpin
mereka Nabi Ibrahim a.s. Ajarannya yang suci untuk menyembah Allah semata, telah
dinodai oleh orang-orang kafir dan ritual yang telah ditetapkan benar-benar terselewengkan
oleh mereka. Keadaan menyedihkan itu berlangsung selama kurang lebih dua ribu tahun.
Tapi kemudian setelah waktu panjang ini, waktu datang untuk doa Nabi Ibrahim yang harus
dijawab:
 “Ya Tuhan kami, utuslah untuk mereka seorang Rasul dari kalangan mereka,
yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat-Mu dan mengajarkan kepada
mereka Al-Kitab (Al-Qur’an) dan Al-Hikmah (As-Sunnah) serta mensucikan mereka.
Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”
(Al-Baqarah :129)

Selama dua puluh tiga tahun, Nabi Muhammad menyebarkan pesan tauhid  – pesan
yang sama bahwa Nabi Ibrahim dan semua Nabi pendahulunya datang dengan membawa
dan mendirikan hukum Allah dimuka bumi. Nabi tidak hanya membersihkan Ka’bah dari
segala kotoran, tapi juga mengembalikan semua ibadah haji yang dituntunkan oleh
Allah di masa Nabi Ibrahim.
~*~*~*~*~*~
Terdapat perintah khusus dalam Al-Quran diturunkan dalam rangka menghilangkan
semua upacara palsu yang telah merajalela di masa pra-Islam. Semua tindakan tidak
senonoh dan memalukan itu sangat dilarang dalam pernyataan Allah SWT:

“Musim haji adalah beberapa bulan yang dimaklumi, barangsiapa yang menetapkan niatnya dalam bulan itu akan mengerjakan haji, maka tidak boleh rafats (mengeluarkan perkataan
yang menimbulkan birahi yang tidak senonoh atau bersetubuh), berbuat fasik dan
berbantah-bantahan di dalam masa mengerjakan haji.”
(Al-Baqarah: 197).


Wallahu al’lam bish showab.


"Gunakan kesempatan yang masih diberi moga kita takkan menyesal
Masa usia kita jangan disiakan kerna ia takkan kembali..."

Kalau L_EMAS ada kelapangan, boleh lah baca
Download Ebook Panduan Ibadat Haji PERCUMA! disini:

Ok, hanya klik link di bawah untuk download:


http://app.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=xRFf&mc=Br&s=IQ48r&y=M&



. .
~***~LadingEMAS~***~

No comments:

~*~*~*~ Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... ~*~*~