~*~KALiMAH TAUHiD~*~







~**~TiADA TUHAN KECUALi ALLAH, MUHAMMAD RASULULLAH pd SETiAP KERLiPAN & PD SETiAP NAFAS Sbyk LuasNYA APA YG ADA pd iLMU ALLAH ~**~

~*~SOLATLah KiTa, Sebelum KiTa diSOLATkan~*~


~*~PLS OPEN this WEB with MOZILLA FIREFOX or INTERNET EXPLORER...for BEST Results, Tq (^^,)

AL_QURAN Video+ TerJemahan

~*~*~*~

HADIS ~ PESANAN RASUL KITA, UTK UMATNYA TERSAYANG!!!

~*~*~*~*~*~*~*~*~*[PerHaTiKan MuTiARA KATANYA]
~~*~~[PerHaTiKan MuTiARA KATANYA]
~~**~~[PerHaTiKan MuTiARA KATANYA]
~~***~~[PerHaTiKan MuTiARA KATANYA]
~*~*~*~* ~*~ ~*~
PESAN Rasululah S.A.W
“Sesungguhnya PALING diRASA BERAT oleh seOrg MUNAFIK, ADALAH melaksanakan SOLAT ISYA' dan SOLAT SUBUH. Sekiranya mereka tahu akan ke AGUNGAN PAHALAnya, NISCAYA mereka mendatanginya (ke MASJID, SOLAT berJEMAAH) sekalipun dlm keadaan MERANGKAK2
(HR Bukhari Muslim)

~*~ “Sesungguhnya ALLAH akan mgumpulkan Org2 MUNAFIK dan 0rg2 KAFIR di dlm JAHANNAM
(An Nisa:140).

SOLAT BERJEMAAH LEBIH TINGGI 27 DERAJAT DIBANDING SOLAT SENDIRI“
(HR Bukhari – Muslim)

~*~ Download Audio Kuliah
***
~***~أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا (Setelah diterangkan) APAKAH mereka[KAMU] SENGAJA tidak berUSAHA MEMAHAMI serta meMIKIRkan isi Al-QURAN? ATAU HATI mereka TERKUNCI RAPAT (yg mghalangnya drpda MENERIMA AJARAN Al-QURAN)? (QS Muhamad: 24) ~*~*~***~

Wednesday, February 10, 2010

Demi kerana Mu...

Demi kerana Mu...

Aminah Assilmi Asalnya Southern Baptist
30-11-2007


“SAYA bersyukur bergelar Muslim. Islam adalah kehidupan saya. Ia umpama degupan jantung, darah yang mengalir ke seluruh tubuh ini, sumber kekuatan dan kehadirannya menjadikan hidup saya ini penuh bermakna dan bahagia. Tanpanya, siapalah saya dan seandainya Allah memalingkan kenikmatan-Nya daripada diri ini, maka bagaimana untuk aku terus bertahan…,” luah cendekiawan wanita Islam terkemuka, Aminah Assilmi dalam setiap ceramahnya di serata dunia terutamanya di sekitar AmerikaA Syarikat.

Menurut wanita yang menjadi ahli Southern Baptist, berfahaman radikal dan memiliki kerjaya sebagai wartawan penyiaran, semasa di zaman persekolahan peringkat tinggi beliau merupakan seorang pelajar yang berkaliber luar biasa, cemerlang di sekolah, menerima biasiswa, mengendalikan perniagaannya sendiri malah sentiasa bersaing dengan golongan profesional dan tidak kurang juga dengan penerimaan anugerah.

Pada 1975, ia adalah kali pertama urusan prapendaftaran ke kelas-kelas pengajian di kolej beliau menggunakan sistem komputer. Pada masa itu Aminah sedang menyiapkan pengajian peringkat ijazah tentang rekreasi. Selepas selesai mendaftar, Aminah terus ke Oklahoma City untuk urusan perniagaan.

Beliau terlewat dua minggu ke kelas namun tidak menghadapi masalah untuk menyelesaikan kerja-kerja yang tertinggal dalam tempoh tersebut tetapi apa yang memeranjatkan Aminah apabila dia menyedari terdapat kesilapan komputer yang telah mendaftarkannya dalam kelas teater, kelas di mana setiap pelajarnya mestilah melakukan persembahan di hadapan khalayak ramai.

Aminah bagai tidak percaya, bagaimana semua itu boleh terjadi ke atasnya. Ditambah pula memikirkan dirinya seorang yang berat mulut, apalagi untuk membuat persembahan di hadapan orang ramai.

Lebih membingungkan, untuk menarik diri dari kelas tersebut memang sudah terlambat. Pada masa yang sama, kegagalan tidak termasuk dalam kamus kehidupannya.

Akur dengan nasihat suami, Aminah menemui guru kelas berharap supaya ada alternatif yang boleh dilakukan. Berkeyakinan dengan kata-kata guru itu, Aminah terus ke kelas sebelah, dia sekali dikejutkan, kehadiran pelajar berbangsa Arab di situ. Aminah kembali ke rumah dan mengambil keputusan tidak menyertai kelas itu.

Seperti biasa, suami seorang yang tenang menjelaskan mungkin apa yang dilaluinya itu ada sebab-sebab tertentu daripada Tuhan. Malah menasihatkan Aminah agar memikirkannya masak-masak sebelum mengambil keputusan berhenti. Lebih-lebih lagi, dia telah menerima tajaan biasiswa.

Aminah mengunci dirinya di dalam bilik sebelum keluar dua hari kemudian dan menerima kata-kata suaminya dan merasakan dia adalah insan terpilih untuk membawa kumpulan Arab itu kepada agama Kristian.

Keyakinan ini menjadikan kehadirannya di kelas itu punyai misi khas dan mesti diperjuangkan. Lantaran itu, Aminah cuba membuka tajuk-tajuk perbincangan mengenai agama Kristian dengan teman-teman sekelas yang berbangsa Arab.

Selepas beberapa siri penerangan yang dilakukan, ia tidak menampakkan hasil maka Aminah merancang untuk sesuatu yang berbeza iaitu membacakan kitab agamanya yang menjelaskan bahawa Islam adalah agama palsu begitu juga dengan Nabi Muhammad.

Pada masa yang sama, datang seorang pelajar Muslim yang memberikannya senaskhah al-Quran dan sebuah buku tentang Islam. Dengan dua buku ini, Aminah memulakan penyelidikannya. Berkali-kali dia membacanya.

Sepanjang pengkajiannya itu, Aminah mula mencari bukti bagi menyokong apa yang diuar-uarkan selama ini tentang kepalsuan agama Islam.

Walau bagaimanapun, tanpa Aminah sedari, dirinya mengalami perubahan yang dikira amat kecil namun telah berjaya dihidu oleh suaminya. “Kalau sebelum ini kami akan pergi minum-minum atau berpesta pada setiap hari Jumaat dan Sabtu, tetapi kini sudah tidak lagi. Saya menjadi lebih pendiam dan bersikap dingin,” katanya.

Aminah sudah berhenti meneguk minuman keras dan makan daging khinzir. Suaminya menuduh Aminah berlaku curang. Akhirnya, Aminah dihalau keluar dan kesudahannya mereka tinggal berasingan.

Aminah masih meneruskan pembelajarannya tentang Islam. Walaupun berlaku perubahan dalaman namun dia masih kekal seorang penganut Kristian yang warak.

Tiba-tiba pada suatu hari, pintunya diketuk seorang lelaki Muslim lengkap berpakaian jubah bernama Abdul Aziz Al-Sheik yang turut ditemani tiga lelaki dengan penampilan serupa.

Beliau terkejut dengan kehadiran tetamu yang tidak diundang itu apatah lagi pada waktu malam. Lelaki itu memberitahu bahawa dia mengetahui akan hasrat Aminah untuk memeluk Islam.

Dalam keadaan terkejut itu, sempat Aminah menafikannya dengan memberitahu bahawa dirinya seorang Kristian dan dia langsung tidak berhajat bergelar Muslim. Pun begitu, Aminah ingin mengajukan beberapa soalan.

Setelah dipelawa, mereka pun masuk. Aminah pun mula bertanya pelbagai persoalan yang berserabut di fikirannya. Alhamdulillah, segala penerangan Abdul Aziz begitu mudah difahami, jelas dan lengkap.

Ia umpama seperti kita melihat bagaimana bunga berkembang. Akhirnya pada 21 Mei 1977, Aminah melafazkan syahadah di hadapan Abdul Aziz.

Seperti saudara-saudara baru lain yang terpaksa berhadapan dengan pelbagai cabaran dan penyisihan, Aminah juga tidak terkecuali. Dia kehilangan ramai teman dengan alasan dia sudah tidak seronok diajak berdampingan.

Ibunya pula tidak mengakuinya sebagai anak. Kakaknya mengatakan dia sudah gila dan merancang menghantarnya ke hospital sakit otak. Bapa yang terkenal dengan sikapnya yang tenang, seorang pendengar setia, seperti masuk hantu sebaik mendengar berita Aminah. Kini beliau bersendirian, tanpa teman-teman dan keluarga.

Tidak berapa lama kemudian, Aminah mula memakai tudung. Pada hari dia menyarungkan tudung itu, majikannya memberhentikannya. Dia kini bukan sahaja kehilangan teman, keluarga tetapi juga pekerjaan.

Perkahwinannya semakin menjadi runcing seperti retak menanti belah. Aminah turut hilang hak penjagaan ke atas dua orang anak-anaknya yang masih kecil. Hakim memberinya pilihan sama ada melepaskan agamanya dan mendapat hak penjagaan atau pilih Islam dan hilang anak-anak.

Aminah diberi masa 20 minit untuk memikirkannya dan membuat pilihan.

Kecintaannya kepada Allah Yang Esa mengatasi segalanya. Aminah yakin bahawa tiada tempat yang selamat di dunia ini selain di tangan Allah. Seandainya di menolak Allah, mungkin sukar pada masa hadapan untuk dia menunjukkan kepada anak-anaknya bahawa kemanisan dan kenikmatan berada di sisi-Nya.

Oleh itu, beliau memutuskan tetap dalam Islam. Anak lelaki dan anak perempuannya yang masih kecil telah diserahkan kepada bekas suami.

Bagi seorang ibu, inilah pengorbanan paling besar, pengorbanan bukan kerana wang ringgit atau harta dunia tetapi atas dasar kepercayaan dan keyakinan.

Aminah meninggalkan perkarangan mahkamah dengan hati yang sebak dan pedih sungguhpun dia mengetahui apa yang dilakukan itu adalah betul. Namun. Aminah menemui ketenangan dari surah al-Baqarah ayat 255 yang bermaksud:

Allah tidak ada tuhan melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi dan Allah tidak merasa berat memelihara kedua-duanya, dan Allah Maha Tinggi Lagi Maha Besar.

Aminah membawa kesnya kepada media. Meskipun dia tidak berjaya mendapat hak penjagaan kembali, tetapi tindakannya merubah sistem perundangan di Colorado di mana seseorang itu tidak boleh dinafikan hak penjagaan anak-anak mereka hanya atas dasar agama.

Sebaik bergelar Muslim, Aminah menjadi seorang yang berbeza. Sehingga walau di mana beliau berada, orang ramai pasti akan tersentuh dengan kata-katanya yang indah serta penampilan budi pekertinya.

Orang pertama daripada kalangan ahli keluarga Aminah yang memeluk Islam ialah neneknya yang sudah berusia lebih 100 tahun. Dia meninggal dunia tidak lama kemudian.

Kemudian bapa dan dua tahun selepas pengislaman Aminah, ibunya pula mengucap dua kalimah syahadah, diikuti kakak Aminah. Anak lelaki Aminah memeluk Islam sebaik usianya mencecah 21 tahun. Enam tahun selepas bercerai, bekas suami Aminah juga memeluk Islam.

Aminah kemudiannya berkahwin dan dikurniakan seorang anak lelaki yang diberi nama Barakah. Aminah tidak menyangka dia akan mengandung kerana doktor mengatakan dia tidak boleh lagi melahirkan anak.

Pergorbanan Aminah atas nama Allah rupa-rupanya diberikan balasan yang tidak ternilai harganya. Beliau kini ialah Presiden Kesatuan Wanita Islam Antarabangsa. Organisasinya berjaya melobi “Eid Stamp” dan ia dipersetujui Perkhidmatan Pos Amerika Syarikat. Beliau kini dalam usaha menjadikan Hari Raya Aidilfitri sebagai cuti umum di negara itu.

Keyakinan Aminah pada Pencipta tidak pernah berbelah bahagi. Beliau telah didiagnosis mengidap kanser beberapa tahun lalu. Doktor menjangkakan usianya boleh bertahun untuk tempoh yang singkat. Alhamdulillah, Aminah kini masih lagi sihat. Beliau melihat penyakit yang dihidapinya itu sebagai rahmat paling besar daripada Allah.

Susunan: ZUARIDA MOHYIN
Utusan Malaysia 29 11 07
Comments : Leave a Comment »
Categories : MASUK ISLAM (KESAKSIAN)



--------------------------------------------------------------------------------



Ajaran Kristian Tidak Relevan Lagi

25-11-2007

I. APAKAH BIBEL ITU FIRMAN ALLAH???

1. Bahasa Asli

Dalam konteks ajaran Islam, Allah memberikan petunjuk (Hudan) kepada umat manusia melalui wahyu yang disampaikan-Nya kepada parana nabi dalam bahasa rasul beserta umatnya masing-masing. Sesuai dengan QS. Ibrahim 4, maka salah satu tanda keaslian suatu kitab suci adalah adanya bahasa asli Kitab tersebut sebagaimana ketika pertama kali diturunkan. Karena Bibel yang ditulis dalam bahasa asli sudah tidak ada, namun sudah bercampur dengan Sabda Rasul dan Keterangan Manusia Biasa maka berarti Bibel sudah tidak asli.

2. Redaksional Ayat

Dari susunan kalimatnya dengan mudah dapat dipahami bahwa ada 3 kriteria ayat dalam Bibel, Yaitu yang berasal dari :

a. Firman Allah

b. Sabda Rasul Allah

c. Keterangan Manusia Biasa

A. Firman Allah, sebagaimana dalam kitab Ulangan 18:17-18″Lalu berkatalah TUHAN kepadaku. Apa yang dikatakan mereka itu baik seorang nabi akan Kubangkitkan bagi mereka dari antara saudara mereka, seperti engkau ini: Aku akan menaruh firman-Ku dalam mulutnya dan ia akan mengatakan kepada mereka segala yang kuperintahkan kepadanya”.

Contoh lain:

- Keluaran 20:2-7 dan Ulangan 5:1-22, tentang 10 firman

- Kejadian 17:1-14, tentang hukum sunat

- Imamat 11:2-47 dan Ulangan 14:3-21, tentang hukum makanan halal dan haram.

- Imamat 10:8-9

- Hakim 13:4, 13-14

- Lukas 1:15

- Yeyasa 5:22

- Yeyasa 28:7

- Amsal 23:31-32

- Imamat 12:2-8, tentang khitan, thaharah dan aqiqah.

- Imamat 20:2-27, tentang hukum syirik, perkawinan, perzinahan, dll.

- Imamat 24;10-23, tentang hukuman bagi penghujat Tuhan dan qishash.

- Ulangan 16:21 dan 17:1-7, tentang hukuman bagi penyembah berhala.



B. Sabda Rasul Allah, sebagaimana dalam Matius 22:37:40 tentang ajaran kasih :

“Jawab Yesus kepadanya: :Kasihilah Tuhan, Allahmu, dengan segenap hatimu dan dengan segenap jiwamu dan dengan segenap akal budimu. Itulah hukum yang terutama dan yang pertama. Dan hukum yang kedua, yang sama dengan itu, ialah Kasihilah sesamamu manusia seperti dirimu sendiri. Pada kedua hukum inilah tergantung seluruh hukum Taurat

kitab para nabi”. Contoh lain:
- Matius pasal 5,6 dan 7 tentang pokok-pokok ajaran Yesus

- Matius 12:29 tentang ajaran Tauhid Yesus

- Matius 22:42-45, Markus 12:35-37 dan Lukas 20:41-44 bahwa Yesus bukan Mesias

- Yohanes 8:25-29 dan 8:37-42 tentang kerasulan Yesus

- Yohanes 14:15-17 dan 16:7-14 tentang nubuat Yesus akan datangnya Nabi Muhamad

- Yohanes 7:17-26 bahwa Yesus adalah Rasulullah (utusan Allah).

C. Keterangan manusia biasa, seperti dalam Kitab kejadian 3:8-10 yang

melecehkan Allah: “Ketika mereka mendengar bunyi langkah TUHAN Allah, yang berjalan-jalan dalam taman itu pada waktu hari sejuk. Bersembunyilah manusia dan istrinya itu terhadap TUHAN Allah diantara pohon-pohonan dalam taman. Tetapi TUHAN Allah memanggil manusia itu dan berfirman kepadanya: “Dimanakah Engkau?”.

Sebagian besar isi Bibel adalah dongeng, mitos, cerita-cerita yang memutar balikan sejarah dan tulisan-tulisan fitnah yang melecehkan berbagai pihak. Contoh :

a. Kejadian 6:1-18 yang menceritakan bahwa anak-anak Allah tertarik kepada kecantikan anak-anak manusia, lalu Tuhan menyesal dan pilu hatinya melihat kejahatan manusia.

b. Allah kalah ketika gulat melawan Nabi Yakub (Kejadian 32:22-27)

c. Kejadian 19:3 yang menceritakan bahwa malaikat makan roti

(pelecehan terhadap malaikat).

d. Pelecehan kepada para nabi:

- Nabi Nuh mabuk-mabukan dan telanjang dalam kemahnya

(Kejadian 9:18-27)

- Ismail berperangai seperti keledai air (Kejadian 16:11-12)

- Nabi Luth menghamili kedua putri kandungnya (Kejadian

19:30-3.

- Nabi Yakub menipu ayahnya sendiri (Kejadian 27:1-46)

- Yehuda menghamili menantunya sendiri (Kejadian 38:1-30)

- Nabi Daud menghamili istri orang yang akhirnya menurunkan

Nabi Isa (II Samuel 11:1-27 dan Matius 1:6).

- Nabi Sulaiman jatuh kepada penyembahan berhala karena menggoda rayuan 700 istri dan 300 gundiknya.

- Nabi Isa (Yesus) adalah nabi bodoh, idiot, emosional dan

berakhlaq bejat (Markus 11:12-14, Yohanes 7:8-10 dan Yohanes 2:4)


II. POKOK-POKOK AJARAN PAULUS

Doktrin dan pokok-pokok ajaran Kristen yang inti sarinya berasal dari ajaran Paulus bukan ajaran Yesus) adalah:

1. Dasar ajaran trinitas, bahwa Yesus adalah Anak Tunggal Tuhan atau Tuhan itu sendiri.

2. Yesus adalah Mesias yang telah dijanjikan Tuhan kepada Abraham dan Musa.

3. Yesus mati di tiang salib untuk menebus dosa manusia dan bangkit kembali pada hari ketiga.

4. Yesus mati di tiang salib untuk menebus dosa warisan dari Adam

5. Yesus telah bangkit dan antara orang mati lalu naik ke langit

6. Yesus akan datang lagi pada akhir zaman.

III. CATATAN BIBEL TENTANG AJARAN-AJARAN PAULUS

1. Yesus adalah Anak Tunggal Tuhan (Yohanes 10:30-36)

Sanggahan:

Dalam bibel, bukan hanya Yesus saja yang disebut sebagai anak Tuhan, melainkan seluruh hamba-Nya yang saleh,antara lain:

§ Orang benar = anak Allah (Markus 15:39, Lukas 23:47 dan Filipi  2:14-15)

§ Israel anak Tuhan yang sulung (Keluaran 4:22)

§ Allah bapak orang baik, iblis bapak orang jahat (Yohanes 8:42-44)

§ Kamu sekalian anak-anak Tuhan (Ulangan 14:1)

§ Adam anak Allah (Lukas 3:23,3

§ Anak Yatima adalah anak Tuhan (Mazmur 68:6)

§ Daud anak Allah yang sulung (Mazmur 89:20-2

§ Nabi Daud adalah anak Allah (II Samuel 7:13-14)

§ Nabi Sulaiman adalah anak Allah (IITawarikh 22:10 dan II Samuel 7:14)

§ Efraim adalah anak sulung Allah (Yeremia 31:9)

§ Orang yang membawa damai adalah anak Allah (Matius 5:9)

§ Orang yang sabar adalah anak Allah (Matius 5:44-45)

§ Semua pengikut Yesus adalah anak Allah (Matius 5:45 dan Matius 23:9)

§ Anak para nabi adalah anak Allah (Lukas 3:3

§ Orang yang dipimpin oleh Roh Kudus adalah anak Allah (Kisah 17:2

§ Orang yang dipimpin oleh Allah adalah anak Allah (Roma 8:14,16)

§ Anak-anak Allah bercerai-berai (Yohanes 11:52)

§ Anak-anak Allah bersaudara banyak (Roma 8:29).

§ Anak-anak Allah ada yang laki-laki dan ada yang perempun (II Kortinus 6:1

§ Anak-anak Allah selalu hidup (Hosea 1:10)



2. Apakah Yesus itu Tuhan ataukah Allah? (Matius 28:19 dan Yohanes 1:1-1



Sanggahan:

a. Yesus akan mengusir orang yang menyebutnya Tuhan (Matius 7:21-23).

b. Tidak pantas Tuhan berdoa karena Tuhan itu menerima doa (Amsal 15:29) karena Yesus berdoa (Lukas 5:16, Lukas 22:41-42 dan Matius 26:36-39), maka

Yesus bukan Tuhan (Markus 15:34 dan Markus 14:36).

c. Yesus juga dikabarkan berbohong (Yohanes 7:8-10)

d. Tidak pantas Tuhan berdosa, sedangkan Yesus berdosa (Markus 1:4,9)

e. Allah Maha Kuasa (II Kortinus 6:1, sedangkan Yesus hanya melakukan kehendak Allah (Yohanes 5:30), maka Yesus bukan Tuhan Allah.

f. Allah Maha Mengetahui (I Raja-raja 8:39) sedangkan Yesus tidak tahu (Lukas 23:29, Matius 13:32, Matius 21:18-19), maka Yesus bukan Tuhan dan bukan Allah.

g. Kematian tidak menimpa Allah (Timotius 6:16) sedangkan Yesus mengalami kematian (Matius 27:47 dan Markus 15:37), maka Yesus bukan Tuhan Allah.

h. Allah Maha Penyelamat dan Maha Pelindung (Mazmur 34:20), sedangkan Yesus berdoa semoga selamat (Yohanes 12:27), maka Yesus bukan Tuhan Allah.

i. Allah tidak penakut sedangkan Yesus penakut (Matius 16:20, dan Yohanes 7:10), maka Yesus bukan Tuhan Allah

j. Allah tidak dapat digoda dan dikelabui (Yakobus 1:13), sedangkan Yesus digodai oleh setan (Lukas 4:1-13), maka Yesus bukan Tuhan Allah.

k. Allah Maha Baik (I Tawarikh 16:34), sedangkan Yesus menolak disebut baik (Markus 10:1, hanya Allah yang Maha Besar (Yohanes

14:2 Kristus adalah bawahan Allah (I Kornitus 11:13), maka Yesus bukan Tuhan Allah

l. Allah tidak mengantuk dan tidak tidur (Mazmur 121:3-4), sedangkan Yesus mengantuk dan tidur (Markus 4:37-3, maka Yesus bukan Tuhan Allah.

m. Allah adalah bapak semua orang (Yohanes 20:17)

n. Yang menghidupkan makhluq adalah Tuhan (II Kornitus 1-9) bukan Yesus.

o. Kesatuan Yesus dengan Allah adalah kesatuan keimanan (Yohanes

10:30, Yohanes 17:21-23 dan I Yohanes 1:5-10)

p. Mulkizedek lebih hebat daripada Yesus (Ibrani 7:3)

Catatan:

a. Yesus menghidupkan orang mati (Matius 9:25, Markus 5:42 dan Lukas

8:55) atas izin Allah.

b. Sama dengan Yehezkiel (Yehezkiel 37:1-14) Elia (I Raja-raja

17:17-24) Elisa (II Raja-raja 4:8-37) bahkan Mayat Elisa (II Raja-raja

13:20-21, II Raja 5:1-14)

c. Mesias palsu bisa melakukan mukjizat (Matius 24:24)

d. Nabi Abraham menghidupkan burung atas izin Allah (QS. 2:260)

e. Keajaiban-keajaiban adalah hal biasa pada zaman Yesus (Yohanes

5:2-4 dan Matius 27:51-53)

f. Ciri-ciri kemanusiaan Yesus (Lukas 2:40, Matius 11:19, Lukas 9:58, Markus 14:34 dan Yohanes 11:23-25).

3. Apakah manusia berdosa dan harus ditebus? (Kaluaran 20:5)

a. Manusia ada yang tidak berdosa, benar dan kudus (Matius 13:17,

5:45 dan Lukas 1:70)

b. Manusia lahir dalam keadaan fitrah/bersih (I Yohanes 5:1

c. Banyak orang-orang yang benar dianiaya (Matius 5:10-12)

d. Yohanes adalah orang yang suci tiada dosa (Lukas 1:15,66,80,

Markus 1:4,6,20, Matius 11:11, 18-19 dan Lukas 3:2)

e. Habil orang yang suci dan tiada salah (Matius 23:35, Ibrani 11:4  dan I Yohanes 3:12)

f. Daniel orang baik (Daniel 4:8,6:22-23 dan II Raja-raja 22:2)

g. Nabi Zakharia orang benar (Lukas 1:6)

h. Hizkia orang saleh (II Raja-raja 18:5-7)

i. Simson orang yang bersih dan dosa (Yeyasa 38:2-3 dan Hakim-hakim  13:4-7)

j. Samuel orang yang baik (I Samuel 12:3-5)

k. Simeon orang yang saleh (Lukas 2:25)

l. Yusuf orang yang baik (Matius 1:19)

m. Nuh, Daniel dan ayub orang yang benar (Yehezkiel 14:13-14)

n. Tobat adalah satu-satunya cara menebus dosa (Yehezkiel 18:20-22)

4. Apakah dosa ayah diwarisi oleh anak keturunannya? (Matius 23:35-36)

Ternyata Bibel menjawab “TIDAK!”

a. Ulangan 24:16 sama dengan (QS (Quran Surat) 5:105)

b. II Tawarikh 25:4 sama dengan (QS. 6:31)

c. Yeremia 31:29-30 sama dengan (QS. 6:52)

d. Yehezkiel 18:4 sama dengan (QS. 6:132)

e. Yehezkiel 18:20-22 sama dengan (QS. 6:64)

5. Apakah Yesus mati di tiang salib? (Matius 27:45, Markus 15:33-41,

Lukas 23:44-49 dan Yohanes 19:28-30) Al-Qur’an surat An-Nisaa 157 menjawab

“TIDAK!”

ternyata Bibel juga menjawab “TIDAK!”

a. Orang yang dihukum mati adalah nabi pendusta (Ulangan 13:5)

b. Orang yang mati disalib adalah terkutuk (Ulangan 21:22-23)

c. Yesus telah menjadi terkutuk (Galatia 3:13)

d. Penyaliban bukan satu-satunya cara pengampunan dosa (Matius 9:6)

e. Allah benci kepada korban sembelihan / penebusan dengan darah

(Hosea 6:6)

f. Yesus berpura-pura disalib dan tidak mati di tiang salib (Matius

12:39-41) tetapi hidup seperti Yunus (Yunus 1:17) dalam perut ikan (2:1).

g. Yesus berdoa supaya tidak mati disalib (Markus 15;34 dan Ibrani 5:7)

h. Doa yang benar dikabulkan Allah, sedangkan doa orang fasik ditolak (Amsal 10:3, Amsal 11:3-6 dan Amsal 15:29)

i. Doa Yesus dikabulkan Tuhan, jadi dia tidak mati disalib (Ibrani

5:7) Sebab Yesus adalah orang benar (Matius 27:19)

6. Bagaimana cerita tentang penyaliban?

a. Para murid yesus tidak menyaksikan penyaliban (Markus 14:50-52)

b. Siapa yang memanggul salib ke Golgota?

§ Matius 27:32, Markus 15:21 dan Lukas 23:26 > Simon orang Kirene , berbeda dengan…..

§ Yohanes 19:17 > Yesussendiri

c. Apakah Yesus mengecap anggur bercampur mur?

§ Matius 27:33-34 > Yesus mengecapnya , berbeda
dengan…..

§ Markus 15:23 > Yesus menolaknya

d. Apakah Yesus mengatakan “Saya Haus” ketika disalib?

§ Matius 27:48 dan markus 15:36 > Tidak , berbeda dengan…..

§ Yohanes 19:28-29b > Ya

e. Jam berapakah Yesus disalib?

§ Markus 15:25 > Jam 9 , berbeda dengan…..

§ Yohanes 19:14-16 > Jam 12 belum disalib

f. Yang mencaci maki Yesus, apakah salah seorang pencuri atau

kedua-duanya?

§ Matius 27:44 dan Markus 15:32 > Keduanya mencaci Yesus ,

berbeda dengan…..

§ Lukas 23:30-40 > Yang satu

mencaci yang satu tidak

g. Apakah perempuan-perempuan yang ikut menyaksikan penyaliban dari

dekat atau dari jauh?

§ Matius 27:55-56 dan Markus 15:40 > dari jauh ,

berbeda dengan…..

§ Lukas 23:49 dan Yohanes 19:25 > dari dekat

h. Apakah teriakan Yesus waktu salib?

§ Matius 27:46-52 dan Markus 15:34-38 > Eli, Eli lama

sabakhtani , berbeda dengan…..

§ Lukas 23:45-46 >

Ya Bapa, ke dalam tangan-Mu kuserahkan nyawaku.

i. Apakah kata komandan pasukan?

§ Matius 27:54 > Sungguh, ia adalah anak Allah, berbeda dengan…..

§ Lukas 23:45-47 > Sungguh, orang ini adala orang benar

j. Siapakah yang menurunkan tubuh Yesus dari tiang salib?

§ Matius 27:59-60 dan 1 Lukas 23:53 > Yusuf Arimatea

sendiri , berbeda dengan…..

§ Yohanes 19:38-42 > Yusuf

Arimatea dan Nicedemus

Kontradiksi (saling bertentangan) tersebut terjadi karena para penulis,

menulis hanya berdasarkan berita burung bukan saksi mata (Markus 14:50-51 dan Lukas 1:1-4)

Note:

“Diambil dari buku “The Choice”


.........Petikan dari  http://mengapaislam.wordpress.com/2007/11/


Lading_Emas

No comments:

~*~*~*~ Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... ~*~*~