~*~KALiMAH TAUHiD~*~







~**~TiADA TUHAN KECUALi ALLAH, MUHAMMAD RASULULLAH pd SETiAP KERLiPAN & PD SETiAP NAFAS Sbyk LuasNYA APA YG ADA pd iLMU ALLAH ~**~

~*~SOLATLah KiTa, Sebelum KiTa diSOLATkan~*~


~*~PLS OPEN this WEB with MOZILLA FIREFOX or INTERNET EXPLORER...for BEST Results, Tq (^^,)

AL_QURAN Video+ TerJemahan

~*~*~*~

HADIS ~ PESANAN RASUL KITA, UTK UMATNYA TERSAYANG!!!


Drpd Nabi SAW bsabda:~

Ssiapa ke MASJID pd Waktu PAGI/pd Waktu PETANG Allah akan menyediakan utknya satu TEMPAT TINGGAL di Syurga apabila dia pergi samada pd Waktu PAGI atau pd Waktu PETANG

(HR Muslim, #1073)




~*~*~*[MUTiARA HADIS_1]








~~*~~[MUTiARA HADIS_2]





~~**~~[MUTiARA HADIS_3]





~~***~~[MUTiARA HADIS_4]





~*~*~*~*
~*~
~*~


PESAN Rasululah SAW

“Sesungguhnya AMAT dirasa BERAT oleh seOrg MUNAFIK, UTK melaksanakan SOLAT ISYA dan SOLAT SUBUH Sekiranya MEREKA TAHU akan keAGUNGan PAHALAnya, nescaya mereka mendatanginya (ke MASJID, SOLAT berJEMAAH) sekalipun dlm keadaan MERANGKAK2”

(HR Bukhari Muslim)

~*~Hadis Abu Hurairah RA:

Drpda Nabi SAW bSabda: Sesiapa yg pergi ke MASJID pada waktu PAGI atau pada waktu PETANG Allah akan menyediakan untuknya satu TEMPAT TINGGAL di SYURGA apabila dia pergi SAMADA pada waktu PAGI atau PETANG.

(HR Muslim, #1073)

~*~
“Sesungguhnya Allah akan mgumpulkan Org2 MUNAFIK dan 0rg2 KAFIR di dlm JAHANNAM


(QS An Nisa:140).


SOLAT BERJEMAAH LEBIH TINGGI 27 DERAJAT DIBANDING SOLAT SENDIRI“

(HR Bukhari &Muslim)


***

Thursday, December 24, 2009

Solat : Mengapa ianya mempunyai rakaat yg berbilang-bilang?


Masih kuat di ingatan saya ketika berada di dalam kelas pengajian Sahih Bukhari bersama Syaikhuna Murabbi Muhammad Ibrahim al-Kattani hafizahullah di Masjid Maina' Syarqi di Iskandariyah beberapa tahun lepas..


Datang seorang lelaki bertanya kepada Guru Kita yang Mulia ini sebuah persoalan yang ringkas namun jawapan yang diperlukan amat padat..

Lelaki ini bertanyakan satu soalan yang mana persoalan ini ditujukan dari seorang Kristian..Soalan menguji iman ini ialah

" Mengapa setiap SOLAT Orang ISLAM punya rakaat tersendiri?" " Kenapa solat subuh perlu 2 rakaat? Zohor 4 Rakaat? Asar 4 rakaat? Maghrib 3 rakaat? dan Isya' 4 rakaat?" Kenapa tidak lebih daripada itu? Kenapa dan kenapa?"

Lelaki ini buntu dan tidak mampu menjawabnya..Maka Syaikhuna Muhammad Ibrahim al-Kattani adalah sebaik-baik tempat utk bertanya persoalan sebegini.

Saya yg ketika tersebut berada berhampiran dgn Syaikhuna Muhammad Ibrahim al-Kattani tertunggu2 apakah jawapan yg akan diberikan oleh guru kami yg ternyata pakar di dalam ilmu Hadis malah mendapat gelaran Muhaddith al-Misr ( Ahli Hadis Ulung di Mesir)..

Sambil tersenyum Syaikhuna spontan menjawab...

" Tanyakan kembali kepada Kristian tersebut, Mengapa mulut kamu hanya satu? hidung juga satu? Mata kamu dua? telinga juga begitu? kaki dan tangan juga begitu? " Mengapa perlu bertanya kenapakah solat subuh 2 rakaat dan seterusnya sedangkan apa yang ada pada diri kamu sendiri tidak mampu kamu berikan jawapannya? Tuhan yg sama yg menjadikan tangan, kaki, telinga dan mata kamu sepasang, tuhan yg sama jugalah memberikan kepadamu hidung dan mulut yang satu, dan Tuhan itu jugalah yg telah menjadikan solat subuh 2 rakaat , zohor 4 rakaat , asar 4 rakaat, maghrib 3 rakaat dan Isya' 4 rakaat... Jadi jangan bertanya sesuatu perkara yg kamu sendiri tidak dapat menjawabnya sedangkan perkara itu juga ada pada dirimu sendiri"

Terkesima saya mendengar jawapan yg sangat padat dan jitu yg keluar daripada mulut seorang ulama yg sangat ikhlas menyampaikan ilmunya... Ramai hadirin yg memuji jawapan yg diberikan oleh Syaikhuna yg mulia ini.

Semoga Allah memanjangkan umurmu wahai Syaikhuna agar dapat kami menimba sebanyak-banyaknya daripadamu..Hanya Org2 yg jahil yg tidak akan mengenali serta mengetahui kedudukan seOrang Ulama tersebut.

Kejahilan tersebut membuatkan mereka tertipu dgn diri sendiri ...Mereka meninggalkan permata berharga, dan pergi mencari batu-batu jalanan yg tidak berharga..!





👉 Teks penuh  boleh di download dari 👇 38 Kesilapan dlm SOLAT






WallahuA’lam..والله أعلم
اَللَّهُمَّ صَلِّ وسَلاٌِم عَلٓى سَيٌِدِناَ مُحَمَّدٍ ﷺ

📮 _❤️Sharing is Caring❤️_

. .
~***~LadingEMAS~***~

No comments:

~*~*~*~ Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... ~*~*~