~*~KALiMAH TAUHiD~*~







~**~TiADA TUHAN KECUALi ALLAH, MUHAMMAD RASULULLAH pd SETiAP KERLiPAN & PD SETiAP NAFAS Sbyk LuasNYA APA YG ADA pd iLMU ALLAH ~**~

~*~SOLATLah KiTa, Sebelum KiTa diSOLATkan~*~


~*~PLS OPEN this WEB with MOZILLA FIREFOX or INTERNET EXPLORER...for BEST Results, Tq (^^,)

AL_QURAN Video+ TerJemahan

~*~*~*~

HADIS ~ PESANAN RASUL KITA, UTK UMATNYA TERSAYANG!!!


Drpd Nabi SAW bsabda:~

Ssiapa ke MASJID pd Waktu PAGI/pd Waktu PETANG Allah akan menyediakan utknya satu TEMPAT TINGGAL di Syurga apabila dia pergi samada pd Waktu PAGI atau pd Waktu PETANG

(HR Muslim, #1073)




~*~*~*[MUTiARA HADIS_1]








~~*~~[MUTiARA HADIS_2]





~~**~~[MUTiARA HADIS_3]





~~***~~[MUTiARA HADIS_4]





~*~*~*~*
~*~
~*~


PESAN Rasululah SAW

“Sesungguhnya AMAT dirasa BERAT oleh seOrg MUNAFIK, UTK melaksanakan SOLAT ISYA dan SOLAT SUBUH Sekiranya MEREKA TAHU akan keAGUNGan PAHALAnya, nescaya mereka mendatanginya (ke MASJID, SOLAT berJEMAAH) sekalipun dlm keadaan MERANGKAK2”

(HR Bukhari Muslim)

~*~Hadis Abu Hurairah RA:

Drpda Nabi SAW bSabda: Sesiapa yg pergi ke MASJID pada waktu PAGI atau pada waktu PETANG Allah akan menyediakan untuknya satu TEMPAT TINGGAL di SYURGA apabila dia pergi SAMADA pada waktu PAGI atau PETANG.

(HR Muslim, #1073)

~*~
“Sesungguhnya Allah akan mgumpulkan Org2 MUNAFIK dan 0rg2 KAFIR di dlm JAHANNAM


(QS An Nisa:140).


SOLAT BERJEMAAH LEBIH TINGGI 27 DERAJAT DIBANDING SOLAT SENDIRI“

(HR Bukhari &Muslim)


***

Friday, December 18, 2020

IKDAR : Institut Kemahiran Islam Darul Ridzuan

Institut Kemahiran Islam Darul Ridzuan - IKDAR


Mungkin dengan asbab copy post ini ke group wassup, tuan puan dah membantu anak-anak Maahad Tahfiz yang sedang tercari-cari tempat menyambung perjuangan menjaga, dan memelihara Al-Quran.
.
Ikut pemerhatian kami, kemungkinan ibu bapa yang ada anak di Madrasah Tahfiz, berkemungkinan tak baca langsung artikel ni, sedangkan ini mungkin yang mereka perlukan untuk anak Maahad Tahfiz.
Tujuan IKDAR ditubuhkan memang khas untuk membantu anak-anak Maahad Tahfiz dengan cara menerima kemasukkan mereka walaupun tanpa SPM.
Rata-rata lepasan Maahad Tahfiz dan ibu bapa mesti pening mahu cari institusi Pendidikan tinggi yang sesuai dengan keperluan anak mereka.
Isu utama selalunya ada 3 :
Untuk masuk ke IPT bagi lepasan Maahad Tahfiz biasanya memerlukan minimum kelayakan SPM, tidak boleh terus ambil diploma. Perlu masuk ke program Fast track SPM terlebih dahulu.
Biasanya perlu habiskan masa sekitar 1 tahun untuk habiskan program fast track SPM. Selepas itu perlu sambung pengajian selama sekitar 3 tahun hanya untuk dapatkan diploma.
Apa yang terjadi selepas habis program fast track SPM adalah proses untuk mencari pusat pengajian yang lain pula untuk diploma. Bukan semua IPT dapat menerima lepasan Maahad Tahfiz semula walaupun mereka sendiri menganjurkan program fast track SPM.
Paling parah, kalau survey sekarang, rata-rata IPT sudah menutup pengambilan pelajar tahun 2020. Hanya boleh masuk pada tahun 2021 sahaja sekiranya layak.
Berita baik! IKDAR dapat membantu pelajar-pelajar lepasan Maahad Tahfiz dengan isu ini!
IKDAR merupakannya satu-satu IPT Tahfiz yang MENERIMA pelajar lepasan Maahad Tahfiz tanpa SPM dan ianya diiktiraf. Boleh rujuk di dalam laman web MQA.
Bagaimana IKDAR dapat membantu?
Pertama, IKDAR hanya menerima pelajar Maahad tahfiz yang sudah menghafal sekurang-kurangnya 10 juzuk.
Kedua, program fast track SPM dilangsungkan terus dengan program diploma dan ianya ditanggung oleh IKDAR. SPM sekali dengan Diploma ya, tidak perlu diasingkan masanya.
Ketiga, IKDAR komited melahirkan golongan tahfiz professional. Tahfiz professional dapat dilahirkan apabila sijil mereka diterima bukan sahaja oleh pihak swasta malahan pihak kerajaan juga.
"Bagaimana boleh jadi begitu?
Bukankah SPM perlu ada juga?"
Jawapannya, IKDAR menjalin kerjasama dengan Jabatan Pembangunan Kemahiran untuk membolehkan anak-anak tahfiz mendapatkan DIPLOMA KEMAHIRAN MALAYSIA di dalam bidang pengajian tahfiz atau akademik yang sama taraf dengan diploma di IPT lain.
Mahu tahu lebih lanjut, bagaimana IKDAR dapat membantu anak-anak tuan puan menyambung pelajaran di IKDAR?
Oh ya, sebelum terlupa, jika lulus proses temuduga oleh IKDAR, sudah boleh mula pada JANUARI 2021.
Untuk mendaftar / maklumat yang lebih lanjut, sila kl1k l1nk di bawah :
atau scan QR code di bawah :
Terima diucapkan atas usaha memanjangkan post ini ke group-group. Semoga usaha ini dapat menjadi sebahagian saham kebaikan kita bersama.



KELAS PART-TIME? Dapat DIPLOMA? TANPA SPM?
.
Berita baik buat semua GURU & KAKITANGAN PENGURUSAN TAHFIZ seluruh MALAYSIA.
.
Bagi anda yang telah berkhidmat 5 tahun ke atas, anda layak untuk menyertai PROGRAM PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU TAHFIZ melalui kaedah Persijilan Kemahiran Malaysia (PPT)
.
Inilah peluang kita untuk menaikan lagi taraf profesionalisma kerjaya kita sebagai warga pendidik dan warga urus tadbir di institusi-institusi di Malaysia.
-
Matlamat kami adalah untuk menempatkan guru-guru tahfiz dan kakitangan pengurusan tahfiz sebaris dan setaraf dengan warga pendidik dan pengurusan di arus perdana.


Anda pelajar tahfiz?
.
Tiada SPM tapi bercita-cita untuk melanjutkan pengajian ke institusi pengajian tinggi dan mem bawa pulang segulung DIPLOMA ataupun IJAZAH?
.
Usah gusar lagi, dalam tempoh tak sampai setahun, anda akan mendapat SPM dan kami menjaminkan 100% penyambungan pengajian ke institusi pengajian tinggi.
.
Hubungi kami untuk menyertai program yg julung2 kali hadir dan perlu diingat, tempat adalah sangat terhad.
Sila hubungi kami untuk sebarang pertanyaan…
.
100% confirm masuk institusi pengajian tinggi?? macam mustahil je... cer PM/DM/KOMEN untuk kepastian....














































 . .
~***~LadingEMAS~***~


No comments:

~*~*~*~ Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... ~*~*~