~*~KALiMAH TAUHiD~*~







~**~TiADA TUHAN KECUALi ALLAH, MUHAMMAD RASULULLAH pd SETiAP KERLiPAN & PD SETiAP NAFAS Sbyk LuasNYA APA YG ADA pd iLMU ALLAH ~**~

~*~SOLATLah KiTa, Sebelum KiTa diSOLATkan~*~


~*~PLS OPEN this WEB with MOZILLA FIREFOX or INTERNET EXPLORER...for BEST Results, Tq (^^,)

AL_QURAN Video+ TerJemahan

~*~*~*~

HADIS ~ PESANAN RASUL KITA, UTK UMATNYA TERSAYANG!!!


Drpd Nabi SAW bsabda:~

Ssiapa ke MASJID pd Waktu PAGI/pd Waktu PETANG Allah akan menyediakan utknya satu TEMPAT TINGGAL di Syurga apabila dia pergi samada pd Waktu PAGI atau pd Waktu PETANG

(HR Muslim, #1073)




~*~*~*[MUTiARA HADIS_1]








~~*~~[MUTiARA HADIS_2]





~~**~~[MUTiARA HADIS_3]





~~***~~[MUTiARA HADIS_4]





~*~*~*~*
~*~
~*~


PESAN Rasululah SAW

“Sesungguhnya AMAT dirasa BERAT oleh seOrg MUNAFIK, UTK melaksanakan SOLAT ISYA dan SOLAT SUBUH Sekiranya MEREKA TAHU akan keAGUNGan PAHALAnya, nescaya mereka mendatanginya (ke MASJID, SOLAT berJEMAAH) sekalipun dlm keadaan MERANGKAK2”

(HR Bukhari Muslim)

~*~Hadis Abu Hurairah RA:

Drpda Nabi SAW bSabda: Sesiapa yg pergi ke MASJID pada waktu PAGI atau pada waktu PETANG Allah akan menyediakan untuknya satu TEMPAT TINGGAL di SYURGA apabila dia pergi SAMADA pada waktu PAGI atau PETANG.

(HR Muslim, #1073)

~*~
“Sesungguhnya Allah akan mgumpulkan Org2 MUNAFIK dan 0rg2 KAFIR di dlm JAHANNAM


(QS An Nisa:140).


SOLAT BERJEMAAH LEBIH TINGGI 27 DERAJAT DIBANDING SOLAT SENDIRI“

(HR Bukhari &Muslim)


***

Monday, December 2, 2019

Rahsia Buah Tin

Buah Tin dan 1001 rahsia kesembuhan yg ada padanya..

Allah bersumpah atas nama buah TIN!! QURAN surah At-Tin (surah ke 95 dalam Al-Quran)..

KERANA keistimewaannya
Antara penyakit yg boleh diikhtiarkan penyembuhannya melalui pengambilan buah tin secara konsisten dua kali sehari paling kurang selama 40 hari [buah Tin yg di rendam dgn Minyak Zaitunadalah:


  1. Membersihkan buah pinggang dan rawatan buah pinggang yg ROSAK
  2. Mengurangkan kepanasan badan ketika demam.
  3. Memecahkan batu karang di dalam badan.
  4. Menyegarkan badan yg lesu.
  5. Mengeluarkan toksin dan racun dalam badan.
  6. Rawatan buasir..membantu mengurangkan bengkak pada buasir dan seterusnya mengecutkannya.
  7. Meredakan sakit kulit seperti ruam, panau dll.
  8. Rawatan penyakit GOUT 
  9. Mengurangkan batuk yg berpanjangan dan melapangkan dada. 
  10. Membersihkan hati (kidney) dan jantung 
  11. Membersihkan lendir dalam USUS
  12. Membantu melawaskan KENCING
  13. Menyembuhkan penyakit bengkak telinga 
  14. Mempercepatkan pertumbuhan gigi bagi kanak-kanak.



Khasiat Buah Tiin dlm Myk Zaitun... Subhanallah





Simpan di tempat gelap[suhu bilik] utk dua minggu... 




11 Benefits Of Eating Dried Figs With Olive Oil





Diabetes Testimoni ambil dua Sudu Myk Zaitun Sblum n Setiap Pagi 
[15 hari shj sudah berkesan]



Riwayat dari Abu Zar RA bahawa..

Nabi SAW dihadiahkan satu bekas buah tin, lalu Nabi SAW mengajak sahabat2nya makan. Nabi pun turut sama makan. Kemudian baginda SAW bersabda,

   “Kalau aku perkatakan tentang buah yg diturunkan dari SYURGA, nescaya aku katakan inilah dia kerana buah2an SYURGA tidak berbiji. Oleh itu makanlah buah ini. Sesungguhnya dia menghentikan penyakit buasir, serta bermanfaat utk penawar sakit2 badan.”

Sampai di dalam Kitab Al-Qur’an juga terdapat surat khusus yg menyatakan tentang Buah Tiin dan Zaitun, juga Gunung Tursina dan negeri Makkah yang aman (Al-Qur’an – Surat At-Tiin ayat 1-3). Jika direnungkan, pasti ada hikmah dibalik itu, mengapa Allah SWT telah berfirman dalam Al-Qur’an.

 Ini mungkin karena khasiat dan keistimewaannya yg tiada bandingnya dengan buah2an lainnya.
Menurut Imam Ibnu Al Jawziyyah, Buah Tiin memiliki banyak khasiat, diantaranya dapat mengurangi penyakit Sesak Nafas, membersihkan hati dan limpa, juga pengencer dahak, serta memberi khasiat yg baik pada tubuh, sebagai langkah pencegahan utk melawan RACUN dlm tubuh kita. 

Nabi Muhammad SAW juga pernah bersabda, ”Sekiranya aku katakan, Sesungguhnya buah yg turun dari Syurga maka aku katakan, inilah buahnya (Tiin), sesungguhnya Buah Syurga tiada keraguannya.”
(HR Abu Darba; Suyuti)
 

             

TAHUKAH ANDA??

Terdapat 2 jenis buah tiin iaitu jenis kering dan jenis basah (segar) iaitu lebih kurang 23%. 
Buah tin yg kering didapati membekalkan 6 kali lebih kalori drpda jenis basah (segar). Pengeringan buah tiin telah mengakibatkan pemekatan nutrisi di dalamnya dimana ianya menjadi lebih kaya dengan protin, lemak, karbohidrat. vitamin dan mineral terutamanya kalsium, zat besi dan potasium. Kandungan sodiumnya pula sangat rendah.

Kali ini diberi kesempatan oleh Allah SWT utk kami nikmati buah tiin yg segar dan boleh petik dengan tangan sendiri. Kebetulan ada kenalan kami tinggal dalam halaman pokok tiin yg lebat buahnya.
 Segar dan ranggup rasanya.

Segala apa yg diciptakan dan dikurniakan oleh Allah SWT mempunyai keistimewaan dan kelebihan tersendiri yg kadangkala kita sebagai manusia tidak tahu hikmahnya.

Menjejaki bumi Jordan umpama berpeluang mengenali pelbagai buah yang ada disebut dalam Al-Quran. Buah tiin, anggur dan buah zaitun antara daya penarik ketika musim shoifiy. Untuk makluman jika tinggal di Jordan cuaca yg agak panas cuma dalam empat bulan sahaja iaitu dari bulan Jun sehingga September.
 
Banyak diantara kita tidak mengetahui akan keistimewaan yg terdapat pada Buah Tin dan pentingnya untuk kesihatan, mungkin kerana Buah Tiin bukan berasal dari negara kita, tetapi dari negara Timur Tengah. Walaupun Buat Tiin berasal dari Makkah, Syam, Palestina juga Mesir, tetapi juga diperkenalkan di Italia kurang lebih 2000 tahun yg lalu dimana berkembang dengan cepat melalui Selatan Eropah termasuk Yunani.

Seiring dengan hadis tersebut, juga dibuktikan dengan penemuan sains mengenai banyaknya keistimewaan dari sebiji Buah Tiin yg jarang diketahui. Buah Tin mempunyai khasiat yg berbeza dengan buah2an lain dan mempunyai nilai kesihatan yg tinggi. Selain dari itu, juga bermanfaat sebagai bahan pelancar (laxative), penahan sakit dan unsur perkumuhan air kencing (diuretik). 

Prof. J. A Vinson dari Universitas Scranton Amerika Serikat telah membuat kajian dan membuktikan bahawa, Buah Tin mengandung khasiat yg tinggi jika dibandingkan dengan buah2an yg lain. Buah Tin tidak mengandung garam, lemak dan kolesterol, ttpi mengandung lebih tinggi kalium, serat dan zat besi. Hasil penelitian dalam 100gram buah Tin, mengandung 20% daripada kebutuhan zat serat harian tubuh kita. Dari jumlah tersebut, lebih 28% adalah jenis serat terlarut.

 Penelitian menunjukkan, bahawa serat terlarut bisa membantu gula dalam darah dan mengurangi kolesterol dalam darah dengan mengikatnya di dalam saluran pencernaan, manakala serat tidak larut, dapat melindungi dan mencegah kanser usus besar (kolon). Makanan yg kaya akan serat mampu mengurangi berat badan, oleh karena itu Buah Tiin juga sangat sesuai mengatasi masalah berat badan

Buah Tiin sesuai utk semua, termasuk anak2 dan merupakan makanan yg terbaik utk semua umur, krna Buah Tiin mengandung serat yg tinggi dan manis rasanya. Jadi sangat tepat jika kita mengkonsumsi buah ini, sebagai makanan alternatif kita utk meningkatkan kesihatan kita sehari2 di dalam dunia moden ini.

Satu lagi keistimewaan yg terkandung di dalam Buah Tiin adalah dapat dipercayai mempunyai bahan yg dapat melawan kanker.
 Di dalam Buah Tin mengandung “polyphenols” yang tinggi berfungsi sebagai antioksidan yang amat penting bagi tubuh kita, karena dapat berfungsi sebagai free radical dalam tubuh yang menyebabkan kanker.
 Disamping itu, Buah Tiin juga mengandung unsur lain yang menjadi bahan anti kanker, yaitu “benzaldehyde” dan “coumarins”. Benzaldehyde telah terbukti mampu bertindak sebagai bahan anti tumor dan “coumarins” adalah untuk merawat kulit dan kanker prostat. 

Disamping itu, serat, kalium dan magnesium di dalam Buah Tiin dapat mengurangi serangan angin dan mampu mengontrol tekanan darah tinggi. Satu berita baik bagi pengidap penyakit darah tinggi, dengan memakan Buah Tiin dijadikan pencegah penyakit tersebut. Untuk penyakit kencing manis, serat yg terdapat di dalam Buah Tiin ini dapat memperlahan proses penyerapan glukosa di usus kecil. Gabungan zat yg terkandung dalam Buah Tiin yaitu serat yg tinggi dan karbohidrat dalam bentuk yg ringkas, iaitu glukosa dan fruktosa mampu mengawal kadar gula darah seseorang. 

Sehubungan dengan itu, Dr. Oliver Alabaster, yaitu Pengarah Institut Pencegahan Penyakit di George Washington University Medical Centre menyatakan bahwa jika seseorang mengambil Buah Tin, sebenarnya telah mengambil makanan yg menjamin kesehatannya dalam jangka panjang. Maka tidak heranlah jika Buah Tiin disebut oleh pakar-pakar makanan pada saat ini sebagai makanan Nutraseutikal (functional food), karena Buah Tiin bukan sekedar mengandung zat-zat yg berkhasiat, bahkan lebih dari itu dan bermanfaat sebagai penjaga tubuh dan mampu mencegah serangan penyakit-penyakit tertentu.
Disamping itu, Lembaga Penasehat Buah Tiin di California (California Fig Advisory Board) telah mengatakan Buah Tiin sebagai Nature’s most nearly perfect fruit, yaitu Buah yg hampir mencapai tahap kesempurnaan secara keseluruhan.

 WaAllahu A’lam Bissawaab 

Sumber : Rahsia ke-Istimewa-an di Balik Buah Tiin, 
Norkumala bt Awang – Pegawai Penyelidik Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

Kandungan nutrisi terkandung dlm buah tiin kering adalah seperti berikut:
 Protin 4.3gm; Lemak 1.3gm; Mineral 2.4gm; Serat 5.6gm; Karbohidrat 63.4gm; Tenaga 274 kcal; Kalsium 126mg; Forforus 77mg; Zat besi 3mg; Vitamin C 1mg.

KHASIAT 6 BUAH-BUAHAN KEGEMARAN RASULULLAH SAW

بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

KURMA
Kajian menunjukkan bahawa buah kurma kaya dgn zat besi dan kalsium.
Unsur zat besi dan kalsium adalah unsur yg paling tinggi bagi pembentukan susu ibu, pembentukan darah dan sumsum tulang dan ini sesuai bagi pertumbuhan kanak2.
Kajian lain pula membuktikan kurma antara makanan yg cepat diproses sebagai bekalan tenaga dan tidak beri tindak balas terhadap pesakit kencing manis. 
Kerana gula yg terdapat dalam kurma merupakan gula yg diperlukan oleh tubuh.



ANGGUR
Allah SWT telah menyebut mengenai buah anggur dalam al-Quran sebanyak 6x.Semua perkara berkaitan buah anggur dalam al-Quran melambangkan nikmat dan kurnia Allah kepada hamba-Nya.
Khasiat yg terdapat dalam buah anggur ialah mineral(fosforus dan kalsium), vitamin A&B serta gula (glukos &fruktosa).
Kandungan yg terdapat dalam buah anggur sangat diperlukan oleh limpa bagi tujuan simpanan dan akan dikeluarkan ketika diperlukan seperti ketika berpuasa.



BUAH TIN
Allah telah bersumpah tentang buah ini di dalam al-Quran.
Apakah keistimewaan buah tin sehinggakan Allah bersumpah di atasnya?
Menurut kajian, buah tin tidak mengandungi garam, lemak dan kolestrol tetapi mengandungi kalium, serat dan zat besi yg lebih tinggi.
Hasil penelitian, dalam 100 gram buah tin mengandungi 20% drpda keperluan zat serat harian dalam tubuh.
Dari jumlah tersebut,28% adalah jenis serat terlarut.
Penelitian menunjukkan bahawa serat terlarut membantu mengurangkan gula dan kolestrol dalam darah dengan mengikatnya di dalam saluran pencernaan, manakala serat tak terlarut dapat melindungi dan mencegah kanser usus besar (kolon).
Buah tin juga mempunyai bahan yg dapat melawan kanser. Mengandungi polyphenols yg tinggi sebagai antioksidan yg berfungsi sebagai radikal bebas dalam tubuh yg menyebabkan kanser.Ia juga mengandung benzaldehyde serta coumarins, benzaldehyde telah terbukti mampu bertindak sebagai bahan anti tumor dan coumarins adalah utk merawat kulit dan kanser prostat.



BUAH ZAITUN
Buah zaitun dapat digunakan sebagai bahan makanan yg bertindak sebagai zat makanan, mencuci dan membaik pulih perut dan menjadi penawar racun serta membantu pesakit gastric dan penderita kegagalan fungsi buah pinggang.
Jika digunakan sebagai minyak sapuan luar, ia berfungsi sebagai pelicin dan pelembut kepada kulit yg mengalami  eczema dan psoriasis seterusnya dapat meremajakan kulit.
Dari sudut sains pemakanan, minyak zaitun mengandungi asid lemak tak tepu yang dikelaskan sebagai  monounansaturated yang mampu merendahkan kolestrol berbahaya dalam darah.



TEMBIKAI
Rasulullah SAW menjadikan tembikai sebagai makanan kegemarannya.
Baginda gemar makan tembikai dengan kurma kering. Tembikai mengandungi 92% air dan 8% gula.Kaya dengan vitamin C dan mengandungi antioksidan lycopene dan beta karotena yang mampu mencegah daripada pelbagai penyakit terutama kanser. Ia juga mengandungi asid folik, sejenis vitamin B yang diperlukan oleh ibu bagi menghalang bayi dalam kandungan mengalami kecacatan dan penyakit jantung.



DELIMA
Buah delima adalah salah satu buah yang dipilih oleh Allah untuk disebutkan di dalam al-Quran.Dalam hadis meriwayatkan dari Ali bin Abi Talib bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang ertinya: 

“Makanlah buah delima beserta minyak dan atau lemaknya kerana ia dapat mengaktifkan pencernaan.”( HR. Imam Ahmad).

Dalam buku At-Tibb an-Nabawi ada menyebut:
  “Sesungguhnya buah delima itu sangat baik utk perut kerana dapat menguatkannya.” 

Buah delima diyakini dapat membantu masalah penghadaman(sembelit), buasir, gangguan ulser dalam perut,membantutkan pertumbuhan sel kanser, batuk, radang paru-paru, pendarahan sewaktu kehamilan dan menjada kesihatan jantung.

# Melihat kepada keistimewaan buah2an kegemaran Rasulullah SAW ini menjadikan kita mensyukuri nikmat yg tidak terhingga ini.

~*~*~*~*~*~*~*~


Oleh Faizatul Farlin Farush Khan

ffarlin@hmetro.com.my

Biarpun buah tin kering boleh dibeli sepanjang tahun, buah tin segar memiliki rasa unik dengan tekstur segar yg membuatkan sesiapa saja teringin untuk menjamahnya.
Isinya penuh dengan biji rangup, mempunyai rasa manis dan sedikit liat ketika dikunyah, menjadikan buah tin antara makanan popular di seluruh dunia.
Ia buah yang digemari ramai sejak zaman lampau dan bangsa Rom purba menganggapnya buah suci hingga mereka membuat undang-undang melarang buah itu dieksport ke luar negara.

Buah tin memiliki warna berbeza mengikut jenisnya dan kebanyakan yang dijual di pasaran adalah dalam bentuk kering supaya ia boleh dinikmati sepanjang tahun.
Bagi memilih buah tin segar terbaik dan penuh antioksidan, pilihlah yang masak sepenuhnya.
Sekiranya memilih buah tin kering, hanya beli yang lembut, bebas kulat dan harum baunya.
Buah tin segar perlu disimpan di dalam peti ais dan diletakkan dalam bekas bertutup bagi mengelak ia dirosakkan oleh makanan lain ataupun mengering.
Selain rasanya yang sedap, buah tin juga menawarkan khasiat kepada kesihatan berikutan kaya pelbagai nutrien penting. Di sini disenaraikan kebaikan buah tin kepada kesihatan.
Membantu menurunkan tekanan darah tinggi
Buah tin kaya dengan potasium iaitu sejenis mineral yang membantu mengawal tekanan darah. Ramai dalam kalangan kita kurang mengambil buah atau sayuran secukupnya, sebaliknya lebih banyak makan makanan penuh kandungan garam hingga menyebabkan tekanan darah meningkat.
Makanan yang kaya potasium seperti buah tin mampu memberikan kesan ketara kepada kesihatan diri sekiranya diamalkan secara konsisten dalam diet harian.
Menurunkan berat badan
Buah tin adalah sumber serat yang baik dan mampu membantu penghadaman selain memberi rasa kenyang berpanjangan, seterusnya mengawal berat badan.

Melindungi diri dari barah payu dara
Pengambilan serat yg tinggi mampu melindungi wanita yg sudah menopaus daripada barah payudara. Satu kajian membabitkan 51,823 wanita menopaus selama lapan tahun mendapati terdapat pengurangan risiko sehingga 34 peratus bagi kumpulan yg mengambil serat yg tinggi dalam diet mereka.

Membantu pesakit diabetes
Daun buah tin juga mempunyai peranan dalam menjaga kesihatan kerana ia memiliki bahan anti diabetik yang mampu mengawal jumlah insulin diperlukan bagi pesakit diabetes yang mengambil suntikan insulin.

Menjaga kesihatan kardiovaskular
Daun buah tin juga mengandungi bahan yang mampu menyingkirkan lemak dalam saluran darah serta melindungi diri dengan menghalang pertumbuhan sel barah.

Melindungi diri dari kemerosotan makular
Buah tin mampu melindungi penglihatan yg merosot disebabkan faktor usia semakin lanjut.

Mengelak masalah sembelit
Kandungan serat yg tinggi iaitu kira-kira lima gram serat bagi tiga biji buah tin membantu melancarkan fungsi usus, seterusnya mengelak sembelit. Bukan saja usus menjadi sihat, buah tin turut menyelesaikan masalah perut meragam dan juga cirit-birit.

Menghindari kanser kolon
Serat yang ada dalam buah tin merangsang penyingkiran radikal bebas dan bahan penyebab kanser dalam kolon.

Menguatkan tulang
Buah tin kaya dengan kalsium dan fosforus. Bukan saja menguatkan tulang dan mengurangkan risiko osteoporosis, ia juga menggalakkan pertumbuhan tulang dan memperbaiki bahagian tulang yang rosak.

Melegakan sakit tekak
Lendir yang banyak di dalam buah tin memiliki sifat penyejuk dan mampu merawat sakit tekak serta melindungi tekak daripada masalah kesihatan. Malah, lendir itu adalah jus semula jadi yang melegakan kesakitan pada kerongkong dan peti suara.









Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 23 Februari 2015




~*~*~*~*~*~*~*~


13 Khasiat Buah Tin Yg Ramai Tidak Tahu 
OLEH TASNEEM HANEEM ................

Buah tin ada disebut di dalam Al-Quran menerusi Surah At-Tin. Ada pelbagai tafsir mengenainya. Antaranya adalah ia merupakan buah yang terkenal ketika itu. Kini buah tin terkenal lagi kerana kebaikannya kepada kesihatan.



1001 Khasiat Buah Tin Yg Ramai Tidak Tahu

Ia terbukti dengan pelbagai kajian yang dijalankan ke atasnya. Berikut adalah beberapa fakta menarik mengenai buat tin:


Buah tin datang dari keluarga mulberi yg biasa ditemui di Asia. Buah tin yg dikeringkan banyak ditemui di merata tempat sepanjang tahun.
Kebaikan buah tin datang daripada kehadiran mineral, vitamin dan serat yg biasa ditemui di dalam buah2an.

 Ia juga mempunyai vitamin A, vitamin B1, vitamin B2, kalsium, zat besi, fosforus, mangan, sodium, potassium dan klorin.
Terdapat 5gram serat dalam setiap 3 hidangan buah tin. Ketinggian kandungan seratnya membantu terutama pada bahagian usus iaitu mengelakkan masalah sembelit dan juga cirit-birit.

Kandungan serat ini juga membantu mengurangkan berat badan. Justeru, ia selalu dicadangkan kepada mereka yg mengalami obesiti.
Namun, kandungan kalorinya yg tinggi pula boleh menyebabkan peningkatan berat badan terutama bila ia dimakan bersama-sama susu.

Buah tin mengandungi pektin, iaitu sejenis serat boleh larut. Ia membantu membuang kolesterol berlebihan dari dalam badan.
Serat membantu merawat kanser yg menyerang usus besar. Ia juga melindungi diri dari serangan kanser payudara.

Buah tin yg kaya dengan serat juga membantu mengawal diabetes. Daun pokok tin pula mengurangkan jumlah insulin yg diperlukan oleh pesakit diabetes yg perlu kerap mengambil suntikan insulin.
Buah tin yg dikeringkan mengandungi phenol, omega 3, dan omega 6. Asid-asid lemak ini berfungsi mengurangkan risiko penyakit jantung.
Kandungan potassium yg tinggi dan sodium yg rendah di dalam buah tin merupakan pertahanan terbaik untuk kesan hipertensi. Jadi, ia bagus untuk memberikan ketenangan kepada individu yg memakannya.


Daun pokok tin mengandungi kimia semulajadi yg menjadikannya komponen untuk teh. Ia terkenal digunakan untuk masalah pernafasan seperti bronkitis. Daun pokok tin juga menjadi cara untuk mengelakkan atau mengurangkan simptom asma.
Masyarakat India menggunakan buah tin sebagai salap bagi penyakit venereal.
Sejak beratus tahun lamanya, buah tin digunakan untuk mengubati atau mengurangkan masalah disfungi seksual. Mitos dan budaya menerimanya sebagai makanan tambahan untuk kesuburan. Ini mungkin disebabkan oleh vitamin dan mineral di dalamnya yg menggalakkan tenaga dan stamina.


Buah tin kaya dengan kalsium iaitu komponen penting untuk menguatkan tulang dan mengurangkan risiko osteoporosis.
Buah tin kaya dengan fosforus di mana ia juga menggalakkan pertumbuhan tulang terutama jika berlakunya kerosakan.
Buah tin menghalang kehilangan kalsium menerusi air kencing. Ia meminimakan kehilangan kalsium sementara membuang asid urik dan toksin berbahaya keluar dari tubuh.


Kehilangan penglihatan pada usia tua adalah disebabkan oleh kemerosotan makular. Buah tin membantu mengelakkan tanda penuaan seperti ini.
Kandungan musilaj dalam buah tin membantu menyembuhkan dan memulihkan sakit tekak.

Buah Tin


18 Manfaat Buah Tin Si "Buah Surga" Yang Luar Biasa (Terbukti)

~*~*~*~*~*~*~

18 Manfaat Buah Tin Si "Buah Syurga" Yg Luar Biasa (Terbukti)
Update terakhir: DEC 1, 2019

Buah tin sangat istimewa, karenanya dijuluki sebagai "Buah Syurga". Bukan tanpa alasan, buah ini disebut jelas dalam kitab suci Al-Quran, juga dalam hadist nabi. Di sisi ilmiah pun buah ini terbukti memiliki berbagai manfaat dan khasiat bagi kesehatan tubuh. 


Khasiat dan manfaat buah tin diantaranya mengobati disfungsi seksual, sembelit, gangguan pencernaan, diabetes, batuk, bronkitis, asma, mencegah kanker, dan lain-lain. Buah yang juga dikenal sebagai buah ara ini digunakan pula sebagai ramuan sehat penambah berat badan dan mempercepat pemulihan setelah sakit.
Dibalik manfaat buah tin yang luar biasa, ada sejumlah zat gizi yang terkandung didalamnya berupa gula alami, mineral, vitamin, dan serat. Mineralnya terdiri dari kalsium, zat besi, fosfor, mangan, natriumkalium, dan lain-lain. Sedangkan untuk kandungan vitaminnya dilengkapi dengan vitamin A, B1, B2, B6, B9, C, E, K, dan lainnya.


18 Manfaat Buah Tin Bagi Kesehatan Tubuh
1. Mencegah dan mengatasi sembelit
Ada 5 gram serat dalam setiap tiga porsi buah tin. Konsentrasi serat yang tinggi membantu mempromosikan fungsi usus yg sehat dan teratur serta mencegah konstipasi atau sembelit.
  Serat bekerja dengan cara menambah massa pada feses sehingga memudahkannya untuk bergerak di dalam usus. Jadi, tidak hanya mencegah sembelit, tetapi buah tin juga menghilangkan diare dan buang air besar yang tidak sehat dan tidak teratur. 

2. Menurunkan berat badan
Khasiat buah tin yang satu ini juga tidak terlepas dari peran serat. Selain melancarkan BAB, serat juga menurunkan penyerapan lemak di dalam saluran cerna.
 Tak heran jika buah ini direkomendasikan untuk orang gemuk.
Namun, jumlah kalori yang tinggi juga dapat menyebabkan penambahan berat badan, terutama ketika dikonsumsi dengan susu. Jadi jangan makan buah tin terlalu banyak kalau tujuannya untuk menurunkan berat badan.
Buah tin mengandung pektin, yg merupakan serat larut. Ketika serat ini ada di saluran pencernaan, maka ia akan menggumpalkan kolesterol dan membawanya ke sistem pembuangan untuk dikeluarkan dari tubuh.

3. Menurunkan dan Menjaga Kadar Kolesterol Normal

4. Mencegah Penyakit Jantung Koroner
Buah ara kering mengandung fenol, omega-3, dan asam lemak omega-6. Asam lemak ini mengurangi risiko penyakit jantung koroner . Selain itu, daunnya juga memiliki efek penghambatan pada trigliserida, sehingga jumlah keseluruhannya menurun. 
Trigliserida adalah faktor utama lain di balik berbagai penyakit jantung.

5. Mencegah Hipertensi
Kebanyakan orang tak sadar bahwa dirinya telah mengonsumsi sodium tinggi saat mengonsumsi makanan asin (kaya garam). Padahal makanan tinggi sodium dan rendah kalium dapat menyebabkan hipertensi.
Berbeda dengan buah tin, kandungan kaliumnya dan sodiumnya rendah, sehingga akan menyehatkan jantung dan pembuluh darah tanpa menyebabkan darah tinggi.

6. Menjaga Kesehatan Jantung 
Dengan menjaga kadar trigliserida dan kolesterol, serta menyetabilkan tekanan darah, maka buah tin bermanfaat dalam menjaga kesehatan jantung. Juga, antioksidan fenolik dalam buah tin mampu menyingkirkan radikal bebas yang bersifat merusak jantung dan pembuluh darah.
Tidak hanya bentuknya yg mirip jantung, tetapi manfaat buah tin juga baik untuk jantung

7. Mencegah Kanker Colon
Salah satu faktor risiko terbesar terjadinya kanker usus besar (colon) adalah radikal bebas dan zat karsinogen dalam feses yang tak kunjung dikeluarkan. Kehadiran serat dalam buah tin membantu merangsang pembuangan radikal bebas dan zat-zat penyebab kanker lainnya, khususnya di usus besar, karena serat melancarkan buang air besar.
Kandungan serat buah tin telah dikenal dapat melindungi tubuh terhadap kanker payudara. Pasalnya serat dapat membantu pertahanan tubuh untuk menangkal radikal bebas.

8. Mencegah Kanker Payudara
Apalagi pada tubuh wanita di usia menopausekeseimbangan hormon sering berfluktuasi. Hormon-hormon ini mempengaruhi sistem kekebalan tubuh, yang pada gilirannya mempengaruhi kemampuan antioksidan untuk melawan radikal bebas.

9. Mengontrol Diabetes
The American Diabetes Association merekomendasikan buah tin sebagai makanan berserat tinggi yang membantu mengendalikan kadar gula darah pada penyakit diabetes. Manfaat buah tin yang satu ini diperantarai oleh kandungan potasium dan magnesium, yang membantu mengatur pelepasan insulin sehingga jumlah gula dalam darah dapat dikendalikan.

10. Menguatkan Tulang
Manfaat buah tin yg satu ini diperantarai oleh kandungan kalsium, kalium, dan magnesium, yg semuanya membantu menjaga kesehatan dan kekuatan tulang. Anak-anak yg masih dalam masa pertumbuhan serta wanita menopause sangat dianjurkan mengonsumsi buah ini.

11. Meredakan Nyeri Tenggorokan [Sakit Tekak]
Kandungan lendir yg tinggi pada buah tin membantu menyembuhkan dan melindungi sakit tenggorokan. Sifat buah ara yg menenangkan ini juga dapat menghilangkan rasa sakit dan stres pada pita suara.
Amandel pun dapat diatasi, baca: 
 Cara Menyembuhkan Amandel dengan Buah, 100% Alami

12. Mengobati Anemia
Salah satu penyebab anemia tersering adalah kekurangan zat besi. Buah ara kering mengandung zat besi tinggi yg merupakan komponen kunci pembentukan hemoglobin (Hb).
Anak-anak yang sedang tumbuh, remaja, wanita menstruasi dan wanita hamil lebih berisiko mengalami anemia defisiensi besi apabila asupan zat besinya kurang. Oleh sebab itu, mereka tentu sangat dianjurkan mengonsumsi buah ini.

Baca: 16 Buah Penambah Darah Bagi Penderita Anemia (Kurang Darah)

13. Meningkatkan Stamina Seksual
Buah tin dianggap sebagai buah kesuburan dan suplemen seksual yang hebat. Bukan tanpa alasan, karena buah ini kaya akan kalsium, zat besi, kalium, dan seng. Juga kaya akan magnesium serta mineral penting yang dibutuhkan untuk menghasilkan hormon seks; androgen dan estrogen.

14. Mencegah Degenerasi Makula
Buah tin dapat membantu mencegah degenerasi makula, yang merupakan penyebab utama kebutaan pada orang tua. Manfaat ini diperantarai oleh kandungan vitamin A yang tinggi. Vitamin A adalah antioksidan yang meningkatkan kesehatan mata karena mampu melindungi mata dari radikal bebas dan mencegah kerusakan retina.

15. Meningkatkan Kesehatan Hati (Liver)
Sebuah penelitian menunjukkan bahwa ekstrak yang dibuat dari daun pohon tin menunjukkan aktivitas hepatoprotektif pada tikus, membuka jalan bagi penggunaannya dalam mencegah kerusakan hati pada manusia. Adapaun manfaat buah tin untuk hati masih belum ada pembuktiannya.

17. Mengatasi Insomnia
Diet seimbang sangat penting utk tidur yg nyenyak. Termasuk menyertakan buah tin dalam diet harian. Kandungan tryptophan di dalamnya dapat membantu tubuh membuat melatonin, si hormon tidur. Ditambah lagi kandungan magnesium yang membantu meredakan stres yang umumnya menjadi penyebab insomnia.
Baca: 26 Obat Tidur Alami yg Paling Ampuh Menurut Dokter

18. Meningkatkan Sistem Kekebalan Tubuh
Buah tin sangat baik utk menunjang sistem kekebalan tubuh yg kuat dengan memenuhi kebutuhan kalium, mangan, dan berbagai antioksidan. Ketika sistem imun kuat, maka ancaman infeksi bakteri, virus, dan cacing dapat ditangkal.
Setidaknya itulah manfaat buah tin yg berhasil kami himpun, tentu masih banyak manfaat lainnya. Anda pun tidak akan mengetahuinya tanpa membutikannya sendiri.


~*~*~*~*~*~*~



~*~*~*~*~*~*~*~

 PATI MINYAK ZAITUN TIDAK DITAPIS 
(OLIVE OIL EXTRA VIRGIN) jenama OLIVE HOUSE 250 ML diimport dari TURKI, satu2nya minyak yg dihasilkan dari buah Zaitun di mana pokoknya bertahan sehingga bertahun-tahun. Minyak Zaitun telah digunakan sejak turun temurun. Kini ia telah menjadi familiar dan penting bagi makanan masyarakat di Barat.


TAHUKAH ANDA? MINYAK ZAITUN TERBUKTI MENJADI PENAWAR...
 Klik Untuk Lebih BEsar

Bagaimana minyak zaitun Dihasilkan?
   
Minyak ZAITUN  amat baik utk kesihatan, antaranya mengawal penyakit kanser dan serangan jantung.
Cara menggunakan:
FDA mencadangkan: Minum 2 sudu besar setiap hari semasa perut kosong.
Boleh juga disapu pada kulit, rambut dan sebagainya.

Kelebihan Minyak Zaitun

Minyak zaitun membantu;
> Penghadaman
> Menyerap Kalsium
> Penyerapan Khasiat
> Tekanan Darah Tinggi
> Kawalan Gula Dalam Darah

Minyak zaitun baik untuk;
> Artritis
> Obesiti
> Sakit Tua
> Ibu Menyusu
> Rasa Makanan
> Kesihatan Kulit
> Masalah Jantung
> Sistem Imunisasi
> Perkembangan Janin
> Kaya dengan Antioxidant
Minyak Zaitun mencegah;
> Tumor
> Fibroid
> Kanser
> Sembelit
> Senggugut
> Kitaran Haid Tak Menentu
> Diabetes
> Batu Karang
> Hilang Ingatan
> Pereputan Tulang
> Serangan Jantung
> Pembekuan Darah
> Penyerapan Kolestrol

Fakta Nutrisi 

OLIVEHOUSE Olive Oil
(Nutritional value per serving 1 table spoon - 15ml;)
-Total Fat 14g+Saturated Fat 2g+Polyunsaturated Fat 1.5g+Monounsaturated Fat 73 mg-Cholestrol 0g
-Sodium 0g
-Total Carbohydrate 0g
-Protein 0g

Amout Persaving

Calories Fat.Cal 120g
-Omega 3 - 11% (0-15%)
-Omega 6 - 18% (3.5 - 21%)
- Omega 9 - 77% (55 - 83%)

* Percent per daily values are based on 2,000 calorie-diet


Minyak Zaitun Boleh Mencegah Kanser, Serangan Jantung, Perut Buncit??



Amalkan gaya hidup sihat. tambahkan 2 sudu makan minyak zaitun dlm masakan berminyak, bersantan, berlemak/kolesterol tinggi (kambing, lembu, kerbau, udang etc). semua lemak akan menjadi sisa tanpa diserap ke dlm badan. juga boleh menghilangkan perut buncit, lemak2, masalah berat badan...

MINYAK ZAITUN BOLEH MENCEGAH KANSER, SERANGAN JANTUNG, PERUT BUNCIT?

Sesuatu yang mengeluarkan cahaya yang terang apabila dibakar tanpa mengeluarkan asap adalah menakjubkan dan itulah hakikat kelebihan minyak zaitun.

HADITH:-

1."MAKAN MINYAK ZAITUN DAN URUTLAH DENGANNYA KE SELURUH BADAN KERANA IA ADALAH DARI POHON YANG SUCI",
diriwayatkan oleh hazrat Sayyed Al-Ansari.

2.”ADA MINYAK ZAITUN, MAKANLAH, URUT SELURUH BADAN KERANA IA BERKESAN UNTUK BUASIR",
diriwayatkan oleh hazrat Al-Qama bin Amir.

Tumbuhan zaitun mempunyai ketinggian 3 meter, berdaun hijau terang dan berbuah ungu gelap. Menurut pengamal hadith, setelah taufan nooh melanda, tumbuhan zaitun adalah yang pertama kelihatan. Buah zaitun kaya dengan vitamin A, B1, B2, C, D, E, K dan besi.

Buah yg terbaik untuk dimakan adalah daripada Greece, "Kalamata olive" berwarna ungu gelap, berbentuk buah badam dan bersaiz ½" ke 1". Ia dipek dan dipasarkan dalam minyak zaitun atau cuka. Buah2 untuk tujuan ini akan dipetik atau digugurkan tetapi dibiarkan matang untuk penghasilan minyak. Buah zaitun digred mengikut tahun ia diambil dari pokok, jenis dan saiz.

Kebanyakan minyak yang dikomersialkan diproses secara menghapus zat pemakanannya. Adalah penting untuk menggunakan minyak zaitun tulen daripada yang jernih di pasaran.

Minyak zaitun yg tulen adalah ekstrak pertama buah zaitun tanpa penggunaan bahan kimia atau haba bagi mempastikan kadar asid yg rendah. Hanya minyak zaitun tulen mempunyai serangan terhadap penyakit. Ia bukan sahaja menyihatkan tetapi juga menambah perisa dalam masakan.

Minyak zaitun boleh digunakan untuk dalaman (kesihatan) juga luaran (kecantikan) . Ia merupakan syarat utama untuk gaya hidup yang lebih sihat.

Ia digunakan dalam pembuatan produk kecantikan kerana ciri2nya yang boleh melembutkan kulit.

Ia merupakan minyak semulajadi yang terbaik dan pilihan utama untuk tumbesaran. Paras asid yang rendah memudahkan penghadaman berbanding lemak lain. Vitamin E dalam minyak zaitun merendahkan kolesterol LDL, tekanan darah dan risiko sakit jantung koronari.

Vitamin K pula menghalang darah dari melekit dan membeku. Kesimpulannya, minyak zaitun tulen mengandungi perlindungan kesihatan, ia mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, arteriosklerosis dan pelbagai masalah akibat proses penuaan.

Menurut ulamak Zahbi, minyak zaitun menguatkan rambut dan badan. Ia boleh digunakan sebagai tonik kepada masalah penuaan dan melambatkan prosesnya. Ia boleh juga digunakan untuk mengatasi masalah seksual. Minyak zaitun berkesan dalam mengatasi kes kebakaran[melecur] dengan mencampurkannya dengan sedikit garam. Jeruk buah zaitun boleh mengatas masalah sembelit.

Pengambilan lemak yang tinggi berserta minyak zaitun dapat mengurangkan risiko sakit jantung. Menurut Ibnu Al-Qayyim, minyak zaitun adalah peseri wajah. Ia menghalang berlakunya keracunan, mengawal proses penghadaman, mengilatkan rambut dan berkesan untuk bisulruam lampingatal2 dan ulser yang kronik. Menyapu minyak zaitun dengan sedikit garam pada gusi boleh melegakan penyakit gusi dan gigi.

Menurut statistik, minyak zaitun merupakan ramuan utama makanan penduduk Mediterranean. Sakit jantung adalah akibat kematian yang tinggi di Amerika Syarikat.

Kajian terkini ke atas minyak zaitun mendapati ia boleh mengurangkan risiko sakit jantung koronari dengan merendahkan kadar kolesterol dalam darah. Menurut kajian, risiko serangan jantung boleh dikurangkan dengan pengambilan minyak zaitun, penambahan sayuran dan pengurangan makanan tenusu.

Kajian lain mendapati minyak zaitun mengurangkan lemak badan di bahagian perut. Risiko menghidapi sakit jantung berlaku lebih pada mereka yang mempunyai badan dan perut berbentuk epal. Kajian terhadap kolesterol LDL menunjukkan ia menjadi punca utama pembentukan arteriosklerosis. Ini akan menambahkan risiko sakit jantung koronari dan serangan jantung.

Kajian yang dijalankan ke atas wanita oleh "Harvard School of Public Health" dan "Athens School of Public Health" mendapati amalan mengambil minyak zaitun lebih dari sekali sehari boleh mengurangkan 25% risiko menghidapi kanser payu dara.

Kandungan Vitamin E yang tinggi dalam minyak zaitun telah menghalang kemusnahan sel yang menjadi punca kanser.

Kajian yang diketuai oleh professor Miguel Gassull di Hospital Universiti "Germans Trias Pujol" di Barcelona, Sepanyol ternyata membuktikan minyak zaitun menghalang pembentukan kanser kolon.

Kajian lain yang dijalankan di Universiti Oxford menambah bukti yang menunjukkan minyak zaitun berkesan dalam membantutkan kanser kolon.
Dr Michael Goldacre dan sekumpulan pengkaji dari "Institute of Health Science" membandingkan  kanser, makanan dan pengambilan minyak zaitun di 28 negara termasuk Eropah, Amerika Syarikat, Brazil, Colombia, Kanada dan China.

Hasil kajian menunjukkan negara yang mempunyai pengambilan daging yang lebih dan sayur yang kurang mempunyai risiko menghidapi kanser yang tinggi. Minyak zaitun dikaitkan sebagai punca kurang risiko.
 Saintis Jepun mendakwa minyak zaitun tulen yang disapu pada badan selepas berjemur boleh memeliharanya daripada kanser kulit.



CARA PENGAMBILAN:

1.Campurkan 2 sudu makan minyak zaitun ke dalam setiap masakan.
[Boleh juga diambil terus, 2 sudu sebelum dan bangun tidur setiap hari utk rawatan "Diabetes".. InsyaAllah, terbukti selama di ambil 3~6 bulan berturut2]

2.Menghilangkan parut bekas jerawat di muka (ratakan campuran 3 sudu teh minyak zaitun dengan 1 sudu teh minyak habbatus sauda pada muka, biarkan selama 3 jam, cuci).

3.Menghilangkan parut pada anggota lain di badan (ratakan campuran 6 sudu teh minyak zaitun dengan 2 sudu teh minyak habbatus sauda, pada anggota terlibat, biarkan selama 2 jam, cuci).

InsyaAllah..











WallahuA’lam.. والله أعلم
 اَللَّهُمَّ صَلِّ وسَلاٌِم عَلٓى سَيٌِدِناَ مُحَمَّدٍ ﷺ 

📮 ❤️Sharing is Caring❤️

. .


~***~LadingEMAS~***~


No comments:

~*~*~*~ Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... ~*~*~