Thursday, October 27, 2011

ZIKIR JAHAR[Kuat suara]

Tazkeerah Tasauf - ZIKIR JAHAR Menurut Nas dan Qaul Ulama'

by Abd Jamil Lam Al-Qadiri on Friday, October 21, 2011 at 3:18pm
DZIKIR JAHAR
Menurut Nas dan Qaul Ulama’

Hadis Ibnu Umar Radhiallahu anhuma yang berkata :

Sabda Muhammadur Rasulullah S.A.W. : “Jika kamu melewai taman-taman Syurga maka berseronok-seronoklah. Para Sahabat pun bertanya : “Apakah Taman-taman Syurga itu ya Rasulullah?” Rasulullah S.A.W. bersabda :HALAQAH (majlis) ZIKIR! Kerana sesungguhnya Allah S.W.T. mempunyai Malaikat-malaikat yang berkeliaran mencari halaqah zikir, maka jika mereka mendapati majlis zikir itu, mereka akan bertindan-tindan atas mereka.” [Diriwayatkan oleh Ahmad, At-Tirmidzi dan selain dari keduanya]

Berdzikir dengan metode jahar memiliki sandaran kuat dari Al-Qur’an dan Hadits. Di antaranya adalah firman Allah Ta’ala :

“Maka jika engkau telah menunaikan solat, berdzikirlah kepada Allah dengan keadaan berdiri, duduk dan berbaring”. [QS. An-Nisaa’ : 103]

Diriwayatkan dalam Sahih Muslim :

Dari Ibnu ’Abbas Ra. Berkata : "Bahawasanya dzikir dengan suara keras setelah selesai solat wajib adalah biasa pada masa Rasulullah S.A.W." Kata Ibnu ’Abbas, “Aku segera tahu bahawa mereka telah selesai solat, kalau suara mereka membaca dzikir telah kedengaran.” [Lihat Sahih Muslim I, Bab Solat. Hal senada juga diungkapkan oleh al Bukhari (lihat: Sahih al Bukhari hal : 109, Juz I)]

“Dari Abu Hurairah R.A. bahawasanya Rasulullah S.A.W. bersabda : Allah berfirman : ‘Aku bergantung kepada prasangka hamba-Ku kepada-Ku, dan Aku menyertainya ketika mereka berdzikir. Apabila mereka menyebut-Ku di dalam dirinya, maka Aku sebut dirinya di dalam diri-Ku. Apabila mereka menyebut-Ku di tempat yang ramai, maka Aku sebut mereka di tempat yang lebih ramai dari itu.”

As-Sayid Muhammad bin Alwi al-Maliki al-Hasani Rhm. mengatakan bahawa hadits ini menunjukkan bahawa menyebut di tempat keramaian itu (fil-Mala-i) tidak lain adalah berdzikir jahar (dengan suara keras), agar seluruh orang-orang yang ada di sekitarnya mendengar apa yang mereka sebutkan (dari dzikirnya itu). [Abwabul Faraj, Pen. Al Haramain, tth., hal. 366]

Habib Ali bin Hasan al Aththas dalam Kitabnya Al Qirthas juga mengungkapkan hadits di atas untuk mendukung dalil dzikir dengan jahar. Selanjutnya beliau mengatakan bahawa tanda syukur adalah memperjelas sesuatu dan tanda kufur adalah menyembunyikannya.

Dan itulah yang dimaksud dengan ‘dzikrullah’ dengan mengeraskan suaranya dan menyebarluaskannya. [Terj. Al-Qirthas, Darul Ulum Press, 2003, hal. 190]

“Dari Zaid bin Aslam R.A. bahawasanya Ibnu Adra’ berkata : Saya telah berjalan bersama Nabi S.A.W. di suatu malam, maka Beliau melewati seorang laki-laki yang sedang berdzikir dengan mengangkat suara (suara yang keras) di dalam masjid. Aku bertanya kepada beliau S.A.W. : ‘Wahai Rasulullah, barangkali orang ini (yang sedang berdzikir dengan suara keras) itu sedang menunjuk?’ Baginda bersabda : ‘Tidak, akan tetapi ia sedang merintih (mengeluh)!‘

Para pendidik rohani (mursyid) masa lalu menyatakan dengan berbagai landasan eksperimennya bahawa “Orang-orang yang mubtadi (pemula) dan bagi orang-orang yang menuntut terbukanya pintu hati adalah wajib berjahar dalam zikirnya.”

Syaikh Abdul Wahhab asy Sya’rani Rahimahullahu Ta’ala berkata:
   “Sesungguhnya sebagian besar Ulama’ Ahli Tasauf telah mufakat bahawasanya wajib atas murid itu berdzikir dengan jahar, yakni dengan menyaringkan akan suaranya dan didalamkannya. Dan berdzikir dengan sirri dan perlahan-lahan itu tidak akan memberi faedah kepadanya untuk menaikkan kepada martabat yang tinggi” [Lihat Siyarus Salikin, Abdush Shomad Palembani, III: 191]

Habib Abdullah bin Alwi al Haddad Rhm. mengungkapkan dalam dalam suatu kitabnya:

“Telah bersabda Nabi S.A.W. : “Sebaik-baik dzikir adalah zikir khofi, dan sebaik-baik rezeki adalah yang cukup”.
Andaikata kamu menjalankan zikir dengan ikhlas kerana Allah di dalam zikirnya dan tidak mewas-waskan (mengganggu) orang lain yang sedang solat dan tidak membuat orang yang sedang membaca Al-Qur’an menjadi kacau bacaannya kerana dzikir itu, maka tidaklah apa-apa berdzikir jahar.
Hal yang demikian itu tidak dilarang bahkan disunatkan, dan dicintai walaupun keadaan dzikir itu berjama’ah. Mereka berkumpul untuk berdzikir kepada Allah sesuai dengan apa yang telah kami terangkan dengan ikhlas dan tidak mewaswaskan orang-orang yang sedang solat dan membaca Al-Qur’an, dan sebagainya, maka dzikir seperti itu disunatkan dan sangat dianjurkan. [An-Nasha-ihud Diniyyah, hal 50]

“Para jama’ah dari kalangan Thoriqat Sufi mengangkat suara keras ketika berzikir, dan mereka berjama’ah ketika berzikir, hal yang demikian itu merupakan metode thoriqat yang sudah umum/dikenal”. [An-Nasha-ihud Diniyyah, hal 51]

Berzikir jahar yang dimaksud adalah berzikir dengan suara keras yang sempurna, sehingga bahagian atas kepala hingga kaki mereka itu bergerak. Dan seutama-utama zikir jahar adalah berdiri, dengan menghentak, bergerak teratur dari hujung rambut hingga hujung kaki, hingga seluruh jasadnya turut merasakan Keagungan dan Kebesaran Allah ‘Azza wa Jalla.
(Al-Minahus Saniyyah, Abd. Wahab as Sya’rani)

Dalam kitab Taswiful Asma’, hal. 33 diterangkan:

“Adapun bergoyang-goyang di kala berdzikir itu dianjurkan, kerana telah meriwayatkan Al-Hafizh Abu Nu’aim dengan sanadnya dari Saiyidina Ali Karamallahu wajhahu (semoga Allah memuliakan wajahnya) bahawa sesungguhnya beliau pada suatu hari telah mensifati keadaan Sahabat dengan katanya:
"Adalah mereka (para Sahabat) apabila berdzikir kepada Allah bergoyang-goyang seperti bergoyangnya pohon kayu ketika datangnya angin kencang, dan mengalir air matanya pada pakaiannya."

Telah berkata Syekh kita yang ‘Arif, Jamaluddin al Bushthami (semoga Allah Ta’ala menyucikan rohnya): ‘Ini merupakan perkataan yang jelas, sesungguhnya Sahabat-sahabat (semoga Allah meridhai mereka) bergoyang-goyang ketika berdzikir dengan gerakan yang keras ke kanan dan ke kiri. Sesungguhnya berdzikir seperti itu menyerupai bergeraknya kayu pada waktu datangnya angin kencang.”

Keunggulan dzikir jahar itu adalah seperti yang dikatakan seorang Ulama’ Ahli Tasauf:

“Apabila seorang murid berdzikir kepada Tuhannya ‘Azza wa Jalla dengan sangat kuat dan semangat yang tinggi, niscaya dilipat baginya maqam-maqam thoriqah dengan sangat cepat tanpa halangan. Maka dalam waktu sesaat (relatif singkat) ia dapat menempuh jalan (derajat) yang tidak mampu ditempuh oleh orang lain selama waktu sebulan atau lebih.”

Syekhul Hadits, Maulana Zakaria Khandalawi mengatakan :
"Sebahagian orang mengatakan bahawa dzikir jahar (dzikir dengan mengeraskkan suara) adalah termasuk bid’ah dan perbuatan yang tiada dibolehkan). Pendapat ini adalah menunjukkan bahawa pengetahuan mereka itu di dalam hadits adalah sangat tipis."

Maulana Abdul Hayy Rahimahullahu Ta’ala mengarang sebuah risalah yang berjudul ‘Shabahatul Fikri’. Beliau menukil di dalam risalahnya itu sebanyak 50 hadits yang menjadi dasar bahawa dzikir jahar itu disunnahkan’. [Fadhilat zikir, Muh Zakariya Khandalawi. Terj. HM. Yaqoob Ansari, Penang
Malaysia, hal 72]

Dan dzikir jahar itu dianjurkan dengan berjama’ah, dikarenakan dzikir dalam berjama’ahitu lebih banyak membekas di hati dan berpengaruh dalam mengangkat hijab. Rasulullah S.A.W. bersabda:
“Tiadalah duduk suatu kaum berdzikir (menyebut nama Allah ‘Azza wa Jalla) melainkan mereka dinaungi oleh para Malaikat, dipenuhi oleh rahmat Allah dan mereka diberikan ketenangan hati, juga Allah menyebut-nyebut nama mereka itu dihadapan para Malaikat yang ada di sisi-Nya”.
[At Targhib wat Tarhib, II: 404]

Imam al Ghazali Rahimahullahu Ta’ala telah mengumpamakan dzikir seorang diri dengan dzikir berjama’ah itu bagaikan adzan orang sendiri dengan adzan berjama’ah. Maka sebagaimana suara-suara muadzin secara kelompok lebih bergema di udara daripada suara seorang muadzin, begitu pula dzikir berjama’ah lebih berpengaruh pada hati seseorang dalam mengangkat hijab, kerana Allah Ta’ala mengumpamakan hati dengan batu. Telah diketahui bahawa batu tidak bisa pecah kecuali dengan kekuatan sekelompok orang yang lebih hebat daripada kekuatan satu orang”. [Al-Minahus Saniyyah, Abd. Wahab as Sya’rani]

Sayyid Abdurrahman bin Muhammad bin Husein bin Umar Rhm. Mengatakan:

“Berdzikir itu laksana orang yang membaca Al-Qur’an, yang diperlukan kejelasan ayat dan riwayatnya, dan juga diperlukan keras suaranya, apabila tidak khawatir riya’ dan tidak mengganggu kepada orang solat. Berdzikir seperti itu lebih afdhal, kerana sesungguhnya dzikir yang banyak itu akan melimpah ruah pahalanya kepada yang mendengarnya. Dan manfaat berdzikir jahar itu akan mengetuk hati penyebutnya, menciptakan konsentrasi (fokus) pikirannya terhadap dzikirnya, mengalihkan pendengarannya pada dzikir, menghilangkan rasa mengantuk, serta menambah semangat (bersungguh-sungguh).”
[Bughyatul Mustarsyidin, hal. 48]

Dalam suatu hadits disebutkan:
   “Tidak ada suatu pujian seseorang yang dicintai Allah,
kecuali pujian yang diucapkan dengan suara jelas”.

Seorang penyair mengatakan:
   Dengan suara keras aku telah memujinya tanpa tergagap-gagap, Barang siapa yang memuji kekasihnya tentu tidak tergagap-gagap. [Terj. Al-Qirthas, Darul Ulum Press, 2003, hal. 191]


~ Kalam Majnun ~


. .
~***~LadingEMAS~***~

SYAIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU ABDULLAH AL-BANJARI AL-MAKKI

Ulama Yang Tegas Dengan Hukum dan Adab-adab Menuntut Ilmu - Bahagian 1

Kesempatan kali ini, ingin ambo siarkan biografi salah seorang dari guru amo iaitu al-Mukarram Tuan Guru Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki. Biografi ini sebenarnya telah banyak tersebar di internet namun ambo letakkan juga sebagai penghormatan ambo kepada guru ambo yang dikasihi ini. Dan ambo tambahkan sedikit maklumat baru selain daripada apa yang terdapat didalam kitab beliau. Biografi dan sanad ilmu beliau boleh di dapati dari kitab beliau seperti Hadits Musalsal, Ma'lumaat Tahammuk Haul Asbab Ikhtilaf Baina Fuqaha’ dan al-Awaail wa al-Awaakhir wa al-Asaanid.

Biografi ini agak panjang, maka ambo pecahkan kepada dua iaitu bahagian pertama dan bahagian kedua.

BIOGRAFI TUAN GURU SYAIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU ABDULLAH AL-BANJARI AL-MAKKI حفظه الله تعالى

Lahir: Al-Fadhil Tuan Guru Syaikh Muhammad Nuruddin bin Haji Marbu bin Abdullah Thayyib حفظه الله dilahirkan pada tanggal 1 September 1960M di sebuah desa yang bernama Harus di Amuntai, Banjarmasin, Kalimantan Selatan, Indonesia. Anak ketiga dari tujuh bersaudara. Lahir dari sebuah keluarga yang taat beragama. Bonda beliau bernama Hajjah Rahmah binti Haji Muhammad Sobri (meninggal dunia pada 1984) adalah puteri dari seorang tokoh ulama besar di Kalimantan Selatan.

Pendidikan: Beliau belajar membaca la-Quran dari nenek beliau, ibu saudara beliau (Rokiah dan Zainab) dan kakak beliau (Ruminah). Manakala perdidikan formal beliau dapati di sekolah rendah di kampung Harus. Kemudian pada tahun 1974 beliau belajar di Pondok Pesantren Normal IslamRasyidiah Khalidiah - . Pengajian beliau disini tidak lama seluruh keluarga beliau telah berhijrah ke tanah suci Makkah dan menetap disana.

Pada tahun itu juga (1974) beliau meneruskan pengajiannya di Madrasah Shaulathiah al-Hindiyah [sejarah penubuhan madrasah ini boleh didapati disini] sehingga tahun 1982. Selain itu beliau juga mengikuti pengajian yang diadakan umum di Masjidiharam dan juga dirumah para masyaikh.

Pada tahun 1982 beliau telah menamatkan pengajiannya dengan kepujian mumtaz (cemerlang) di Madrasah Shaulathiah. Di samping belajar, beliau juga beliau turut mencurahkan ilmunya kepada para pelajar dari Indonesia. Beliau telah mengajarkan kitab Qatrunnada, Fathul Mu'in, 'Umdatussalik, Bidayatul Hidayah dan lain-lain sebelum naik ke kelas 'Aliyah.

Beliau merupakan murid kesayangan gurunya asy-Syaikh al-‘Allamah Ismail Utsman Zain al-Yamani رحمه الله . Dan guru inilah yang banyak mewarnai dalam kehidupan beliau. Tuan guru beliau ini banyak meluangkan waktunya yang berharga untuk beliau dan sering mengajak beliau untuk menemaninya ke Madinah bagi menghadiri program agama dan juga menziarahi maqam baginda Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم. Sewaktu menceritakan pada abuzahrah perihal Tuan Guru yang dikasihinya ini … beliau kelihatan sebak dan matanya kemerahan menahan sedih.

Beliau mencurahkan segala usaha dan tenaganya serta dirinya mendekati para masyaikh untuk berkhidmat dan juga membekali diri dengan ilmu daripada guru-gurunya. Pernah beliau berkata kepada abuzahrah[Penulis], apa yang beliau nikmati kini adalah hasil dari keberkatan doa para masyaikh yang beliau telah berkhidmat kepada mereka. Dan kini beliau dapati pula apa yang pernah beliau berikan kepada para guru beliau dahulu.

Beliau amat gigih dalam belajar, maka tidak hairanlah kalau beliau mendapat tempat di hati para gurunya. Sebut sahaja ulama' yang ada di Mekah khususnya pasti beliau pernah berguru dengan mereka. Siapa yang tidak mengenali tokoh ulama' yang harum nama mereka disebut orang semisal Syaikh al-Allamah Hasan al-Masyath yang digelar Syaikh-ul-Ulama', Syaikh al-Allamah Muhammad Yasin al-Fadani, yang mendapat julukan Syaikhul Hadits wa Musnidud-dunya, Syaikh Ismail Usman Zin al-Yamani yang digelar al-Faqih ad-Darrakah (guru beliau ini menghafal kitab Minhajut Tholibin), Syaikh Abdul Karim Banjar, Syaikh Suhaili al-Anfanani, as-Sayyid Muhammad bin ‘Alwi al-Maliki, Syaikh Said al-Bakistani dan masih banyak lagi. Kata pepatah arab “cakap sahaja tanpa perlu khuatir”.

Kitab-kitab yang dipelajari beliau bersambung sanadnya hingga kepada pengarang, masyaAllah betapa hebat dan beruntungnya umur beliau dan segala-galanya yang diberikan oleh Allah, tidak salah kalau dikatakan ilmu beliau lebih tua dari umurnya.

Pada tahun 1983 beliau telah melanjutkan pengajiannya di Universiti al-Azhar asy-Syarif dalam bidang syariah hingga mendapat gelar sarjana muda. Kemudian beliau meneruskan lagi pengajiannya di Ma'had 'Ali Liddirasat al Islamiah di Zamalik sehingga memperolehi diploma am “Dirasat 'Ulya” pada tahun 1990. Menurut beliau, perpindahan ke Mesir ini adalah kerana beliau dan beberapa orang lagi telah dihalang untuk mengajar pengajian di Masjidilharam kerana ketiadaan tauliah. Dan sekiranya mereka berkeras, maka mereka akan di tangkap oleh pihak berkuasa Saudi. Maka pada ketika itulah guru beliau menyarankan beliau untuk ke Mesir, belajar dan mengajar.

  • Antara guru-gurunya ketika belajar di Mekah adalah adalah:-
  • Syaikhul ‘Ulama al-‘Allamah asy-Syaikh Hasan bin Muhammad bin Abbas bin Ali bin ‘Abd al-Wahid al-Masyath رحمه الله (wafat pada hari Rabu, 7 Syawal 1399H) – Syaikh Nuruddin mengambil dari beliau secara wijadah dan munawalah kebanyakkan karangan beliau seperti Is’aaf ahl al-Iman, Is’aaf ahl Islam, Inarah ad-Duja fi Maghazi Khair al-Wara’, Tuhfah al-Sunniyah fi Ilm al-Faraid’, Nasaih Diniyyah wa Wasaya Hamah’ dan lain-lain. Syaikh Nuruddin juga sering menghadiri perhimpunan di dalam majlis-majlis yang diadakan di Ja’ranah, ‘Arafah, Tan’im dan Madinah. Syaikh Nuruddin menceritakan bahwa beliau sering bersama gurunya al-‘Allamah Syaikh Ismail Utsman Zain berziarah ke rumah al-‘Allamah Syaikh Hasan Masyath pada petang setiap hari Khamis. Mereka akan bersholat Maghrib bersama ulama tersohor ini dan tidak akan pulang melainkan setelah mendapat doa dan nasihat dari al-‘Allamah Syaikh Hasan Masyath. Dari Syaikh inilah beliau mendapat nasihat dan wasiat untuk sentiasa mengamalkan Sholawat Masyisiah.

  • Al-Faqih ad-Darakah al-‘Allamah al-Jalil asy-Syaikh Ismail Utsman Zain al-Yamani al-Makki رحمه الله (wafat 20 Dhulhijjah 1414H) – Syaikh yang banyak mendidik dan mencorak Syaikh Nuruddin. Antara kitab yang dibacakan pada ulama besar ini adalah Umdah as-Salik. Beliau juga meriwayatkan kitab Shahih al-Bukhari, Shahih Muslim, Sunan Abu Daud, Sunan at-Tirmidhi, Sunan Nasai, Sunan Ibn Majah dan lain-lain.




  • Al-‘Allamah al-Jalil, al-Faqih al-Fahhamah asy-Syaikh ‘Abdullah bin Said bin Muhammad Ubadi al-Lahji رحمه الله (wafat di hospital an-Nur, Mekah, jam 10.50 hari Sabtu, 1410H) – dari ulama besar berasal dari Yaman ini, beliau belajar kitab Tafsir Ibn Katsir, Shahih Muslim, Sunan Abu Daud, al-Minhaj, Bulughul Maram, Matan Abu Syuja’, al-Idhoh, al-Qawaid al-Asasiyah dan lain-lain. Telah menjadi kebiasaan Syaikh ’Abdullah Said al-Lahji, selepas selesai pengajian akan bergaul dan beramah mesra dengan murid-muridnya. Beliau akan menceritakan kepada mereka kisah-kisah lucu dan hikayat-hikayat lama yang mana iainya memberi kesan besar ke dalam jiwa murid-murid beliau dan mereka yang mengasihi beliau.

  • Syaikhul Hadits wa Musnidud Dunya al-‘Allamah asy-Syaikh Muhammad Yasin al-Fadani رحمه الله (wafat 28 Dhulqaedah 1410H) – Syaikh Nuruddin mengambil daripada beliau secara riwayat, ijazah dan wijadah dari kebanyakkan karangan, tsabat dan musalsal beliau.


  • Al-‘Allamah al-Jalil asy-Syaikh as-Sayyid 'Atthas رحمه الله
  • Al-Faqih al-Musyaarik asy-Syaikh al-‘Allamah Muhammad ‘Iwadh al-Yamani رحمه الله (beliau wafat ketika sedang sujud di dalam sholat) – dari ulama besar ini beliau belajar kitab Tarikh al-Adab al-‘Arabi, Shahih al-Bukhari, Umdah al-Ahkam, Muwatho Imam Malik, Misykat dan lain-lain.
  • Syaikh Zakaria Bila al-Indonesia رحمه الله (wafat 1411H) – beliau mempelajari kitab Rawa`iq al-Bayan di dalam mentafsirkan ayat-ayat hukum, Fathul Mujib fi Syarh Manaasik al-Khatib, al-Hala wal Haram oleh al-Qardhawi dan lain-lain.
  • Syaikh Muhammad Syibli al-Banjari رحمه الله – beliau mempelajari Matan al-Ajrumiyah, Matan Bina’, Kailani, Mutammimah, Syarh Mukhtasor Jiddan dan Syarh at-Tahrir.
  • Syaikh Karim al-Banjari رحمه الله - kitab yang dipelajari dari ulama besar ini adalah Riyadhus Sholihin, Penawar Bagi Hati dan sebahagian dari kitab al-Jauhar al-Maknun (ilmu balaghah).- [gambar disebelah kiri]
  • Syaikh ‘Abdul Karim al-Bukhari رحمه الله - kitab sunan at-Tirmidhi sewaktu di Madrasah Shaulatiyah.
  • Syaikh ‘Adnan al-Afnani al-Indonisi رحمه الله - Dari ulama ini beliau belajar kitab Jam’ul Jawami’ (ilmu ushul), asy-Syamail al-Muhammadiyah, Mabadi Ilmu Falak, Syarh as-Syansuri pada Matan Rahbiyah dan lain-lain.
  • Syaikh Saifurrahman رحمه الله – tenaga pengajar di Madrasah Syaulatiyah. Beliau mempelajari darinya kitab Sunan Nasaie dan Tuhfatus Saniyah (nahwu)
  • Syaikh Sahili al-Anfanani رحمه الله – Salah seorang tenaga pengajar di Madrasah Syaulatiyah. Beliau mempelajari darinya kitab Khulashah al-Kalam (ilmu faraid), ilmu hisab, ilmu handasah dan lain-lain.
  • Syaikh Said al-Bakistani رحمه الله - beliau menpelajari darinya ilmu mantiq dan shorof.

Diantara ulama yang beliau mengambil manfaat dari muhadarah, nasihat, taujihad, nadwah, pengajian dan karangan mereka, adalah:

  • Al-‘Alim al-‘Allamah al-Faqih al-Jalil asy-Syaikh Hasanain Muhammad Makhluf – Mantan Mufti Mesir.
  • Al-‘Allamah al-Muhaddits al-Kabir asy-Syaikh Muhammad Zakaria al-Kandahlawi رحمه الله
  • Asy-Syaikh al-Jalil al-‘Arifbillah al-Habib ‘Abdul Qadir bin Ahmad as-Saggaf حفظه الله

  • Syaikh Muhammad Muntashir al-Kattani al-Maghribi رحمه الله. Beliau tinggal di antara Mekah dan Madinah. Kemudian pada tahun 1409 kembali ke Maghribi dan wafat di Rabat Maghribi pada waktu dhuhur, 8 Shafar 1419H. (gambar sebelah)
  • Al-‘Allamah al-Muhaddits al-Habib as-Sayyid Muhammad bin ‘Alawi al-Hasani al-Maliki رحمه الله
  • Al-‘Allamah asy-Syaikh Muhammad Makki al-Hind رحمه الله
  • Syaikh Muhammad Makhluf رحمه الله
  • Al-‘Allamah asy-Syaikh ‘Abdullah bin Hamid رحمه الله
  • Al-‘Allamah al-Kabir, ad-Da’iyah ila Islami asy-Syaikh Muhammad Mutawalli asy-Sya’rawi رحمه الله
  • Al-Imam al-Akbar asy-Syaikh ‘Ali Jadul Haq رحمه الله
  • Syaikh Muhammad Zaki Ibrahim رحمه الله
  • Al-Ustaz ad-Doktor asy-Syaikh Muhammad Tayyib an-Najjar رحمه الله
  • Asy-Syaikh al-Jalil ar-Rabbani Muhammad ‘Abdul Wahid رحمه الله
  • Al-‘Allamah al-Kabir asy-Syaikh Abul Hasan ‘Ali an-Nadwi رحمه الله
  • Al-‘Allamah asy-Syaikh al-Faqih ‘Atiyyah Saqr رحمه الله
  • Al-‘Allamah asy-Syaikh Hussin رحمه الله
  • Syaikh ‘Abdul Hafidz al-Hind رحمه الله
  • Al-Ustadz ad-Doktor Ahmad Umar Hasyim حفظه الله,
  • Al-Ustadz ad-Doktor ‘Abdusshobur Syahin
  • Al-Ustadz ad-Doktor ‘Abdul Fattah asy-Syaikh,
  • Al-Ustadz ad-Doktor Nashr Farid,
  • Al-‘Arifbillah asy-Syaikh Yusuf Mahyuddin al-Hasani asy-Syadhuli ad-Darqawi حفظه الله
  • Al-Habib Salim bin Abdullah bin Umar asy-Syatiri حفظه الله – mendapat ijazah kitab al-Yaqutun Nafis
  • Al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz حفظه الله – membaca sebahagian dari Iqtibasul Anwar Minal Ihya’ dan Kibrit Ahmar oleh al-Habib ‘Abdullah bin Abu Bakar al-Aidarus (Aidarus al-Akbar).
  • Al-‘Allamah Tuan Guru Haji ‘Abdullah Lubuk Tapah رحمه الله
  • Al-‘Allamah Tuan Guru Haji Hasyim حفظه الله
  • Al-‘Arifbillah Pak Su Mid Bukit Tembaga حفظه الله
  • Tuan Guru Baba Hussin Dala رحمه الله, dan ramai lagi.

Kitab-kitab yang dibaca bersama guru-guru beliau. Kitab-kitab yang dibaca bersama para syuyukh beliau, terlalu banyak dan diantara yang beliau ingat adalah:

  • Ilmu fiqih: Mukhtasar Safinahtun Naja, Matan Ghayah wat Taqrib, Umdatus Saalik wa Uddatun Naasik, Minhajut Tholibin, Syatah Tahrir, Syarah Mahalli ’ala Minhaj, Syarah ibn Qasim, Tuhfatul Muhtaj, al-Majmu’, Nihayatul Muhtaj, Mughni al-Muhtaj, Asna al-Mutalib, Fathul Wahhab dan lain-lain.
  • Bab Manasik: Matan al-Idhoh dan Fathul Mujib fi Syarh Manaasik al-Khatib.
  • Bab Faraid: Khulashotul Kalam, Matan ar-Rahbiyah serta syarahnya dan Syarh asy-Syanshuri.
  • Tafsir dan Ulum Tafsir: Tafsir Jalain, Tafsir ibn Katsir, Rawa`iul Bayan, Mandzumah al-Zamzami serta syarahnya, Ulumul Qur’an oleh Syaikh Ismauil Utsman Zain dan al-Itqan.
  • Aqidah: al-Jariidah dan syarahnya, Fathul Majid oleh Syaikh Nawawi Banten, ’Aqidatul Islam oleh al-Haddad, Qawaid al-’Aqaid oleh Imam al-Ghazali dan lain-lain.
  • Hadits: Matn al-Arbain an-Nawawiyah, Bulughul Maram, ’Umdatul Ahkam, Riyadus Sholihin, al-Adzkar an-Nawawiyah, Shahih al-Bukhari, Shahih Muslim, Sunan Abu Daud, Sunan at-Tirmidhi, Sunan an-Nasaie, Sunan Ibn Majah, Misykatul Mashobih, Muwatho Imam Malik, Mukhtasor Ibn Abi Jamrah, asy-Syamail al-Muhammadiyah oleh at-Tirmidhi, Kasyful Ghummah, al-Awail as-Sunbuliyah, Musalsalaat al-Fadani dan lain-lain.
  • Mustholah Hadits: Matan al-Baiquniyah dan syarahnya at-Taqriiraatus Saniyah oleh Syaikh Hasan Masyath, Raf’ul Astar syarah Tholi’atul Anwar, Tadrib ar-Rawi oleh Imam as-Sayuthi, sebahagian dari Muqaddimah Ibn Sholah dan lain-lain.
  • Tasawuf dan Suluk: Bidayatul Hidayah, Minhaajul ’Abidin, Ihya ’Ulumiddin, Mau’izatul Mu’minin, Hikam Ibn ’Athoillah, Iqadhul Himam, Risalah Mu’awanah, Nashoih ad-Diniyah wal Washoya al-Imaniyah, Risalah Qusyairiyah, al-Hadiqatul Aniiqah, Tanwirul Qulub dan sebahagian dari Lawaqihul Anwar.
  • Ushul Fiqh dan Qawaid Fiqh: Idhoh al-Qawaid al-Fiqhiyyah, al-Madkhal ila ’Ilm al-Ushul, Syarah al-Waraqaat, Asyhbah wan Nazair dan Syarah Jam’i al-Jawami’
  • Nahwu dan Shorof: Matan al-Aajurumiah, Syarah Mukhtasor Jiddin, at-Tuhfatus Saniyah, Mutammimah, Qatrul Nada, Syarah Ibn ’Aqil, Syarah Asymuni, al-Qawaid al-Asasiyah, Is’afut Thullab syarah Nazam Qaqaid al-I’rab, Matan Bina, Kalilani dan Matan Maqsud.
  • Balaghah dan Mantiq: al-Balaghah al-Waadhihah, sebahagian dari al-Jauharul Maknun, Matan Isaghuji dan lain-lain.

InsyaAllah akan bersambung bahagian berikutnya ...............


Menziarahi Tuan Guru Haji Hasyim, Pondok Pasir Tumboh, Kelantan


Rauhah Habib Umar sewaktu Multaqo Ulama di Bogor. Kitab yang dibaca adalah Iqtibasul Anwar Minal Ihya. Dan sewaktu Multaqa baru-baru ini di baca kitab Kibrit Ahmar karya Habib Abdullah Al-Aidarus bin Abu Bakar as-Sakran رضي الله عنه

Tempat berlangsungnya rauhah

Thursday, April 23, 2009


Ulama Yang Tegas Dengan Hukum dan Adab-adab Menuntut Ilmu - Bahagian 2



BIOGRAFI TUAN GURU SYAIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU ABDULLAH AL-BANJARI AL-MAKKI حفظه الله تعالى

Sambungan dari entri sebelumnya

Menabur jasa dan menyandang gelaran ‘Azharus Tsani’. Setelah menamatkan pengajian di Universiti al-Azhar beliau menumpukan perhatiannya untuk mencurahkan ilmunya kepada ribuan para pelajar yang datang dari Asia Tenggara seperti Malaysia, Indonesia, Singapura dan Thailand yang menuntut di Universiti al Azhar sehingga beliau mendapat gelaran al Azharus Tsani (Azhar ke Dua) satu julukan yang terhormat dan tulus dari masyarakat Universiti al Azhar sendiri.


Beliau mengadakan kelas pengajian yang diberi nama “Majlis Al-Banjari Littafaqquh Fiddin” semenjak tahun 1987 sehingga 1998 yang mana buat pertama kalinya diadakan di rumah pelajar Johor dan rumah pelajar Pulau Pinang, di dewan rumah Kedah dan di dewan rumah Kelantan dan juga di Masjid Jami’ al Fath di Madinah Nasr. Di samping mengajar beliau juga menghasilkan kitab-kitab agama berbahasa Arab dalam pelbagai bidang yang banyak tersebar luas di Timur Tengah dan juga di negara Malaysia. Boleh dikatakan setiap para pelajar yang belajar di Al-Azhar Mesir semasa beliau berada di sana pernah menimba ilmu dari tokoh ulama' muda ini. Dan memanglah semenjak dari awal keterlibatannya dalam dunia ta'lim beliau telahpun menazarkan diri beliau untuk terus menjadi khadim (orang yang berkhidmat) untuk penuntut ilmu agama. Semoga Allah Ta’ala mengurniakan kesihatan dan ke'afiaatan kepada beliau serta keluarganya dan memberikan kesempatan yang seluasnya untuk beliau terus mencurahkan ilmu dan terus menghasilkan karya ilmiah.



Menghasilkan Karya Ilmiyah.
Beliau telah melibatkan diri dalam dunia penulisan semenjak tahun 1991. Beliau telah menghasilkan karangan dan juga mentahqiq kitab-kitab mu'tabar tidak kurang daripada 50 buah karangan kebanyakkannya dalam bahasa Arab.



Antara kitab-kitab karangan beliau :
  • الإحاطة بأهم مسئل الحيض والنفاس والاستحاضة
  • تساؤلات وشبهات وإباطيل حول معجزة الإسراء والمعراج والرد عليها
  • المختار من نوادر العرب وطرائفهم
  • آدب المصافحة
  • من هو المهدى المنتظر؟
  • المجال الإقتصاد في الإسلام
  • بيان مفتى جمهورية مصر العربية حول فوائد البنوك في ميزان أهل العلم
  • سفر المرأة (احكامه و آدابه)
  • الدرر البهية في إيضاح القواعد الفقهية
  • معلومات تهمك
  • أسماء الكتاب الفقهية لسادتنا الأئمة الشافعية
  • أحكام العدة في الإسلام
  • آراء العلماء حول قضية نقل الأعضاء
  • أدلة بحريم نقل الأعضاء الآدمية
  • الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر في الكتاب والسنة
  • العبر ببعض معجزات خير البشر صلى الله عليه وسلم
  • محمد نور الدين مربو البنجاري المكي والأحاديث المسلسة
  • الجوهر الحسن من أحاديث سيدنا عثمان عفان رضي الله عنه
  • اسمى المطالب من بعض أحاديث سيدنا على بن أبي طالب رضي الله عنه
  • مراقي الصعود من بعض أحاديث سيدنا عبدالله بن مسعود رضي الله عنه
  • إفادة العام والخاص من بعض أحاديث سيدنا عبدالله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما
  • الكواكب الدري من أحاديث سيدنا أبي سعيد الخدري رضي الله عنه
  • الكواكب الأغر ببعض أحاديث سيدنا عبدالله بن عمر رضي الله عنهما
  • زاد السلك من أحاديث سيدنا أنس بن مالك رضي الله عنه
  • الإقتباس من أحاديث سيدنا عبدالله بن عباس رضي الله عنهما
  • فيض الباري حول بعض أحاديث سيدنا أبي موسى الإشعري رضي الله عنه
  • الردة أسبابها وأحكامها
  • توفيق الباري لتوضيح وتكميل مسائل الإيضاح للامام النووي
  • مكانة العلم والعلماء وآداب طالب العلم
  • dan lain-lain
Antara kitab yang beliau tahqiq dan ta’liq
  • رسالة المعاونة والمظاهرة والمؤازرة
  • قرة العين بفتاوى الشيخ إسماعيل عثمان زين
  • رفع الأستار عن دماء الحج والاعتمار
  • شروط الحج عن الغير
  • الحسن البصري
  • إقامة الحجة غلى أن الإكثار في التعبد ليس ببدعة
  • خصوصيات الرسول صلى الله عليه وسلم
  • يستان العارفين
  • dan lain-lain
Majlis pengajian beliau di Malaysia: Pada tahun 1998 beliau telah diperlawa untuk mengajar di Maahad Tarbiah Islamiah (MTI), Derang Kedah, yang diasaskan oleh al-Marhum Ustaz Niamat bin Yusuf رحمه الله pada tahun 1980. Beliau tidak ubah umpama hujan yang menyuburkan bumi yang lama kehausan siramannya. Beliau menetap di MTI Derang hinggalah tahun 2002. Beliau merupakan tenaga pengajar yang utama lagi disegani yang banyak memperuntukkan masa beliau untuk para pelajar di Maahad 'Ali Littafaqquh Fiddin, Derang.

Di samping itu beliau juga dijemput mengadakan pengajian dan ceramah bulanan atau mingguan di masjid-masjid, sekolah-sekolah. majlis-majlis perayaan agama malah suara beliau telah lantang bergema menyampaikan syiar agama di hotel-hotel, di pejabat kerajaan sama ada di negeri Kedah Pulau Pinang, Perak, Kelantan dan Terangganu. Setiap kali pengajian yang diadakan pasti akan bertambah jumlah hadirin yang tidak mahu ketinggalan menimba ilmu dan menerima siraman rohani daripada beliau.

Walaupun beliau sudah kembali ke Indonesia, namun sehingga kini majlis pengajian yang dipimpin beliau masih aktif di Selangor, Wilayah Persekutuan, Kedah, Pahang dan lain-lain. Dan beliau juga mengadakan daurah tahunan di Malaysia. Beliau juga di jemput untuk mengadakan majlis pengajian di Kalimantan dan Singapura.



Membuka pesantrennya sendiri. Selepas 4 tahun menabur bakti di bumi Kedah, akhirnya beliau pulang ke tempat asal kelahirannya untuk menubuhkan pesantren beliau sendiri di Kalimantan dan seterusnya pada tahun 2004 beliau mengasaskan Ma’had az-Zein al-Makki al-‘Ali Litafaqquh Fiddin di Ciampiea, Bogor, Jawa Barat, Indonesia. Nama pesantren ini adalah mengambil sempena nama guru kesayangan beliau al-Faqih ad-Darakah al-‘Allamah al-Jalil asy-Syaikh Ismail Utsman Zain al-Yamani al-Makki رحمه الله. Konsep pesantren beliau adalah “اجتماع القديم الصالح والحديث النافع” yang bermaksud menghimpunkan ilmu-ilmu dulu yang benar (yang berkat) dan ilmu-ilmu baru yang bermanfaat. Disinilah beliau menetap bersama-sama keluarganya sehingga kini. Dan di pesantren inilah beliau mendidik mencurahkan ilmunya dan mendidik bakal-bakal ulama muda untuk meneruskan kesinambungan ilmu yang berteraskan kepada sistem pengajian bersanad.


Daurah Tafaqquh Fiddin yang berlangsung di Pondok Tuan Guru Haji Salleh, Sik Kedah


Diantara Keistimewaan beliau

  • Yang pertama dan utama adalah beliau istiqamah dan tekun serta gigih dalam apa jua yang dikerjakannya, terutamanya didalam menuntut ilmu. Sehinggakan walaupun beliau sudah terkenal ‘alim, namun beliau masih mencatit ilmu atau maklumat baru yang beliau pelajari atau dengari dari ulama-ulama lain. Ini telah beberapa kali abuzahrah saksikan sendiri, seperti ketika rauhah Habib Umar sewaktu Multaqa Ulama di Bogor juga di dalam beberpa majlis yang beliau hadiri.
  • Beliau mempunyai semangat yang luar biasa tinggi, tegas dengan prinsip dan berdisiplin tinggi, berwibawa, bersemangat ketika menyampaikan ilmu dan tidak pernah kelihatan letih walaupun jauh dan lama masa mengajar.
  • Dalam menyampaikan ilmu mengaitkan masalah semasa dengan apa yang disampaikannya sungguh amat luar biasa dan amat memberi kesan sekali kepada para hadirin.
  • Sangat menekankan adab-adab ketika belajar kepada murid-murid beliau, yang mana agak sukar didapati sekarang ini guru yang tegas di dalam adab belajar. Bahkan abuzahrah menyaksikan sendiri adab-adab yang beliau tekankan itu dipraktikkan oleh beliau tatkala beliau bertalaqqi atau berada di dalam majlis ilmu yang dipimpin ulama lain.
  • Beliau akan duduk iftirasy atau tawarruq ketika mengajar walaupun berjam-jam lamanya dan beliau tidak pernah duduk bersila ketika mengajar. Beliau pernah katakan pada abuzahrah, insyaallah ana tidak anak mengangkat atau meninggikan kaki di hadapan orang lain, melainkan ketika makan kerana mengikut akan sunnah.

Bergambar bersama sebahagian peserta Daurah Tafaqquh Fiddin -1 di Pondok Tuan Guru Haji Salleh, Sik, Kedah pada tahun 2007


Irsyadat al-Fadhil Tuan Guru Syaikh Muhammad Nurruddin: (Petikan ucapan sulung al-Fadhil Syaikh Muhammad Nuruddin hari pertama pengajian di kelas al-Ma'hadul ‘Ali Lit Tafaqquh Fiddin Derang, Kedah - pada hari Itsnin 9 Ramadhan 1419H bersamaan 28 Disember 1998 M.)
  • Jangan tersilau dengan gelar PhD atau MA dan sebagainya. Penubuhan al Ma’hadul 'All Littafaqquh Fiddin ini untuk mendapat redha Allah dan membawa misi dan visi Nasratu Dinillah Taala dan Adda‘watu ilallah Menuntut ilmu untuk menolong agama Allah, bukan untuk sijil, syahadah atau untuk dunia serta pangkat.
  • Terlalu murah kalau dengan ilmu hanya untuk mendapat gaji lumayan. Kalau belajar hanya untuk duit akan terhenti dengan duit, dapat duit tinggal ilmu.
  • Tanggungjawab kita lah terhadap ilmu di tanahair khususnya dan seluruh dunia umumya.
  • Siapkan diri untuk berkorban demi ilmu, agama. Ilmu untuk agama dan akhirat.
  • Bekerjalah untuk Islam, jangan biarkan musuh Islam mengukut tanah umat Islam dikeranakan ulama kita tidur sedang kita asyik bertengkar sesama sendiri.
  • Jadilah 'abidan lillah (hamba kepada Allah jangan 'abidan li makhluk (hamba kepada makhluk). Menuntut ilmu harus ikhlas baru berkat.
  • Berakhlaklah dengan guru yang kita mengaji dengannya. Mohon restu guru, dekati dan dampingi mereka merupakan kunci dan rahsia keberhasilan.
  • Hormatilah kitab-kitab, susun dengan baik dan terhormat, jangan letak sesuatu di atas kitab, membawa kitab jangan seperti menenteng ikan sahaja, dakapkan ke dada.
  • Akhlak juga harus besar sebagaimana besarnya kitab-kitab yang kita pelajari dan beramallah, jangan sampai belajar di kelas Tafaqquh tapi tak berminat untuk beramal.
  • Saya bukan seperti kebanyakan guru silat yang menyimpan langkah-langkah atau jurus-jurus maut yang mematikan dari diketahui murid-murid.

Bergambar bersama perserta Daurah Tafaqquh Fiddin -2 pada tahun 2008 di Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur


Akhir dari biografi ini, ambo bawakan beberapa petikan daripada sebahagian kata-kata hikmah beliau, antaranya:
  • Kalau terpesona dengan ni’mat dunia yang bersifat sementara, maka kita akan terlepas dengan ni’mat akhirat yang kekal selamanya
  • Kasihsayang boleh menyembuhkan segala kepedihan hati
  • Apa ertinya yang bebas sedangkan hatinya terpenjara dengan hawa nafsu yang mencegahnya daripada zikrullah
  • Kalau kita tidak pernah menangis, maka menangislah kerana kita tidak pernah menangis
  • Kenapa malu kita kepadam anusia lebih kita utamakan daripada malu kita kepada Allah?
  • Penyakit umat Islam sekarang ini adalah malas, kerana dengannya akan menjadikan segalanya tertangguh
  • Kalau masih gelisah di dalam majlis zikir atau majlis ilmu, bererti kita masih terhijab dengan rahmat Allah Ta’ala
  • Biar kelu dalam ucapan atau kaku dalam ceramah, tetapi jangan kelu dalam mebaca al-Quran dan kaku dalam mengerjakan ibadah
  • Para sholihin, bathin mereka lebih cantik daripada zahir, sedangkan kita sebaliknya
  • Apa erti badan yang sihat dan rupa yang cantik, sedangkan belum terjamin keselamatannya daripada dijilat api neraka
  • Tiada sesuatupun yang dijadikan Allah itu sia-sia. Apa sahaja yang ditaqdirkan berlaku tersirat hikmah dan tujuan yang tertentu yang tidak difahami oleh akal manusia
  • Gigih beribadah diwaktu muda membawa kesan rohani di waktu tua
  • Sembunyikan kebaikanmu sepertimana kamu sembunyikan ke’aibanmu
  • Lebih elok keliru dalam memaafkan daripada keliru dalam menghukum
  • Sesiapa yang menjaga pandangan mata, maka ia akan dianugerahkan kemantapan hati


Sekian dari, abuzahrah, taman sri gombak26 Rabiulakhir 1430H/22 April 2009

~*~Nuruddin Al-Banjari -Menjadi Mufti Ketika Umur 15 Tahun



~*~Nuruddin Al-Banjari -Karamah dan Wali-Wali Allah


~*~Nuruddin Al-Banjari -Berjumpa Nabi Ketika Mimpi

. .
~***~LadingEMAS~***~

Anda dlm Perhatian..! [Hati2 dlm penggunaan no "pin" Anda]


HATI2 GUNA CYBER CAFE !!

Hal yg sangat penting terutama pada orang yang suka on9 di Cyber Cafe...
Ok,sebelum korang guna PC..1st Check device ni sama ada disambungkan dekat CPU atau tak..
Alat ini dinamakan Keystroke. Ia dicucuk di hujung cable keyboard yg terhubung ke PC, ini digunakan untuk menyimpan semua data yg telah diketik oleh keyboard itu...

Kebanyakan ini dipakai di Internet kafe, pameran, hotel Dan lapangan terbang. Maka berhati2lah terutama anda yg menggunakan Internet di tempat seperti itu untuk mengakses account bank online atau site penting lainnya.

Setelah anda masuk ke account bank, Dan setelah selesai, meninggalkan PC, itu akan dgn mudahnya untuk membuka account itu kembali dgn apa yg sebelumnya anda ketik, yg telah
tersimpan di dlm Black Device.

Jadi, sebaiknya anda periksa dahulu PC jika Ada sesuatu yg mencurigakan di belakangnya sebelum menggunakan Internet di tempat umum untuk mengakses site penting

Semoga informasi ini berguna untuk anda semua..

Oppss..Jangan lupe kongsi dengan kawan-kawan yang tak tahu ye..

. .
~***~LadingEMAS~***~

Tuesday, October 25, 2011

Why I Shed Bikini for Niqab: The New Symbol of Women's Liberation





Kar le Kabool Khuda MERE Sajde
:::::::Why I Shed Bikini for Niqab: The New Symbol of Women's Liberation::::::::
By Sara Bokker

I am an American woman who was born in the midst of America's "Heartland.
I grew up, just like any other girl, being fixated with the glamour of life in "the big city." 
Eventually, I moved to Florida and on to South Beach of Miami, a hotspot for those seeking the "glamorous life." Naturally, I did what most average Western girls do. I focused on my appearance and appeal, basing my self-worth on how much attention I got from others. I worked out religiously and became a personal trainer, acquired an upscale waterfront residence, became a regular "exhibiting" beach-goer and was able to attain a "living-in-style" kind of life.

Years went by, only to realize that my scale of self-fulfillment and happiness slid down the more I progressed in my "feminine appeal." I was a slave to fashion. I was a hostage to my looks.

As the gap continued to progressively widen between my self-fulfillment and lifestyle, I sought refuge in escapes from alcohol and parties to meditation, activism, and alternative religions, only to have the little gap widen to what seemed like a valley. I eventually realized it all was merely a pain killer rather than an effective remedy.

By now it was September 11, 2001. As I witnessed the ensuing barrage on Islam, Islamic values and culture, and the infamous declaration of the "new crusade," I started to notice something called Islam. Up until that point, all I had associated with Islam was women covered in "tents," wife beaters, harems, and a world of terrorism.

As a feminist libertarian, and an activist who was pursuing a better world for all, my path crossed with that of another activist who was already at the lead of indiscriminately furthering causes of reform and justice for all. I joined in the ongoing campaigns of my new mentor which included, at the time, election reform and civil rights, among others. Now my new activism was fundamentally different. Instead of "selectively" advocating justice only to some, I learned that ideals such as justice, freedom, and respect are meant to be and are essentially universal, and that own good and common good are not in conflict. For the first time, I knew what "all people are created equal" really means. But most importantly, I learned that it only takes faith to see the world as one and to see the unity in creation.

One day I came across a book that is negatively stereotyped in the West--The Holy Qur'an. I was first attracted by the style and approach of the Qur'an, and then intrigued by its outlook on existence, life, creation, and the relationship between Creator and creation. I found the Qur'an to be a very insightful address to heart and soul without the need for an interpreter or pastor.

Eventually I hit a moment of truth: my new-found self-fulfilling activism was nothing more than merely embracing a faith called Islam where I could live in peace as a "functional" Muslim.

I bought a beautiful long gown and head cover resembling the Muslim woman's dress code and I walked down the same streets and neighborhoods where only days earlier I had walked in my shorts, bikini, or "elegant" western business attire. Although the people, the faces, and the shops were all the same, one thing was remarkably distinct--I was not--nor was the peace at being a woman I experienced for the very first time. I felt as if the chains had been broken and I was finally free. I was delighted with the new looks of wonder on people's faces in place of the looks of a hunter watching his prey I had once sought. Suddenly a weight had been lifted off my shoulders. I no longer spent all my time consumed with shopping, makeup, getting my hair done, and working out. Finally, I was free.

Of all places, I found my Islam at the heart of what some call "the most scandalous place on earth," which makes it all the more dear and special.

While content with Hijab I became curious about Niqab, seeing an increasing number of Muslim women in it. I asked my Muslim husband, whom I married after I reverted to Islam, whether I should wear Niqab or just settle for the Hijab I was already wearing. My husband simply advised me that he believes Hijab is mandatory in Islam while Niqab is not. (Niqab is mandatory as well please read this note

https://www.facebook.com/note.php?note_id=226325740757053) At the time, my Hijab consisted of head scarf that covered all my hair except for my face, and a loose long black gown called "Abaya" that covered all my body from neck to toe.

A year-and-a-half passed, and I told my husband I wanted to wear Niqab. My reason, this time, was that I felt it would be more pleasing to Allah, the Creator, increasing my feeling of peace at being more modest. He supported my decision and took me to buy an "Isdaal," a loose black gown that covers from head to toe, and Niqab, which covers all my head and face except for my eyes.

Soon enough, news started breaking about politicians, Vatican clergymen, libertarians, and so-called human rights and freedom activists condemning Hijab at times, and Niqab at others as being oppressive to women, an obstacle to social integration, and more recently, as an Egyptian official called it--"a sign of backwardness."

I find it to be a blatant hypocrisy when Western governments and so-called human rights groups rush to defend woman's rights when some governments impose a certain dress code on women, yet such "freedom fighters" look the other way when women are being deprived of their rights, work, and education just because they choose to exercise their right to wear Niqab or Hijab. Today, women in Hijab or Niqab are being increasingly barred from work and education not only under totalitarian regimes such as in Tunisia, Morocco, and Egypt, but also in Western democracies such as France, Holland, and Britain.

Today I am still a feminist, but a Muslim feminist, who calls on Muslim women to assume their responsibilities in providing all the support they can for their husbands to be good Muslims. To raise their children as upright Muslims so they may be beacons of light for all humanity once again. To enjoin good--any good--and to forbid evil--any evil. To speak righteousness and to speak up against all ills. To fight for our right to wear Niqab or Hijab and to please our Creator whichever way we chose. But just as importantly to carry our experience with Niqab or Hijab to fellow women who may never have had the chance to understand what wearing Niqab or Hijab means to us and why do we, so dearly, embrace it.

Most of the women I know wearing Niqab are Western reverts, some of whom are not even married. Others wear Niqab without full support of either family or surroundings. What we all have in common is that it is the personal choice of each and every one of us, which none of us is willing to surrender. Willingly or unwillingly, women are bombarded with styles of "dressing-in-little-to-nothing" virtually in every means of communication everywhere in the world. As an ex non-Muslim, I insist on women's right to equally know about Hijab, its virtues, and the peace and happiness it brings to a woman's life as it did to mine. Yesterday, the bikini was the symbol of my liberty, when in actuality it only liberated me from my spirituality and true value as a respectable human being.

I couldn't be happier to shed my bikini in South Beach and the "glamorous" Western lifestyle to live in peace with my Creator and enjoy living among fellow humans as a worthy person. It is why I choose to wear Niqab, and why I will die defending my inalienable right to wear it. Today, Niqab is the new symbol of woman's liberation.

To women who surrender to the ugly stereotype against the Islamic modesty of Hijab, I say: You don't know what you are missing.

WallahHU'Alam.

* Sara Bokker is a former actress/model/fitness instructor and activist. Currently, Sara is Director of Communications at "The March For Justice," a co-founder of "The Global Sisters Network," and producer of the infamous "Shock & Awe Gallery."

Is it obligatory to cover the FACE for Muslim women???

~YES it is..!

by The Way to Jannah- Only the Qur'an and the Sunnah on Friday, September 30, 2011 at 10:27pm
Praise be to Allaah.
You should note that women’s observing hijab in front of non-mahram men and covering their faces is something that is obligatory as is indicated by the Book of your Lord and the Sunnah of your Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), and by rational examination and analogy.



1 – Evidence from the Qur’aan
(i)
Allaah says (interpretation of the meaning):
“And tell the believing women to lower their gaze (from looking at forbidden things), and protect their private parts (from illegal sexual acts) and not to show off their adornment except only that which is apparent (like both eyes for necessity to see the way, or outer palms of hands or one eye or dress like veil, gloves, headcover, apron), and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms) and not to reveal their adornment except to their husbands, or their fathers, or their husband’s fathers, or their sons, or their husband’s sons, or their brothers or their brother’s sons, or their sister’s sons, or their (Muslim) women (i.e. their sisters in Islam), or the (female) slaves whom their right hands possess, or old male servants who lack vigour, or small children who have no sense of feminine sex. And let them not stamp their feet so as to reveal what they hide of their adornment. And all of you beg Allaah to forgive you all, O believers, that you may be successful”
[al-Noor 24:31]
The evidence from this verse that hijab is obligatory for women is as follows:
(a)       Allaah commands the believing women to guard their chastity, and the command to guard their chastity also a command to follow all the means of doing that. No rational person would doubt that one of the means of doing so is covering the face, because uncovering it causes people to look at it and enjoy its beauty, and thence to initiate contact. The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The eyes commit zina and their zina is by looking…” then he said, “… and the private part confirms that or denies it.” Narrated by al-Bukhaari, 6612; Muslim, 2657.
If covering the face is one of the means of guarding one’s chastity, then it is enjoined, because the means come under the same ruling as the ends.
(b)      Allaah says (interpretation of the meaning): “…and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms)  …”. The jayb (pl. juyoob) is the neck opening of a garment and the khimaar (veil) is that with which a woman covers her head. If a woman is commanded to draw her veil over the neck opening of her garment then she is commanded to cover her face, either because that is implied or by analogy. If it is obligatory to cover the throat and chest, then it is more appropriate to cover the face because it is the site of beauty and attraction.
(c)       Allaah has forbidden showing all adornment except that which is apparent, which is that which one cannot help showing, such as the outside of one's garment. Hence Allaah says (interpretation of the meaning): “…except only that which is apparent …” and He did not say, except that which they show of it. Some of the salaf, such as Ibn Mas’ood, al-Hasan, Ibn Sireen and others interpreted the phrase “except only that which is apparent” as meaning the outer garment and clothes, and what shows from beneath the outer garment (i.e., the hem of one’s dress etc.). Then He again forbids showing one’s adornment except to those for whom He makes an exception. This indicates that the second adornment mentioned is something other than the first adornment. The first adornment is the external adornment which appears to everyone and cannot be hidden. The second adornment is the inward adornment (including the face). If it were permissible for this adornment to be seen by everyone, there would be no point to the general wording in the first instance and this exception made in the second.
(d)      Allaah grants a concession allowing a woman to show her inward adornments to “old male servants who lack vigour”, i.e. servants who are men who have no desire, and to small children who have not reached the age of desire and have not seen the ‘awrahs of women. This indicates two things:
1 – That showing inward adornments to non-mahrams is not permissible except to these two types of people.
2 – That the reason for this ruling is the fear that men may be tempted by the woman and fall in love with her. Undoubtedly the face is the site of beauty and attraction, so concealing it is obligatory lest men who do feel desire be attracted and tempted by her.
(e)       The words (interpretation of the meaning): “And let them not stamp their feet so as to reveal what they hide of their adornment” mean that a woman should not stamp her feet so as to make known hidden adornments such as anklets and the like. If a woman is forbidden to stamp her feet lest men be tempted by what they hear of the sound of her anklets etc., then what about uncovering the face?
Which is the greater source of temptation – a man hearing the anklets of a woman whom he does not know who she is or whether she is beautiful, or whether she is young or old, or ugly or pretty? Or his looking at a beautiful youthful face that attracts him and invites him to look at it?
Every man who has any desire for women will know which of the two temptations is greater and which deserves to be hidden and concealed.
(ii)
Allaah says (interpretation of the meaning):
“And as for women past childbearing who do not expect wedlock, it is no sin on them if they discard their (outer) clothing in such a way as not to show their adornment. But to refrain (i.e. not to discard their outer clothing) is better for them. And Allaah is All‑Hearer, All‑Knower”
[al-Noor 24:60]
The evidence from this verse is that Allaah states that there is no sin on old women who have no hope of marriage because men have no desire for them, due to their old age (if they discard their outer clothing), subject to the condition that their intention in doing so is not to make a wanton display of themselves. The fact that this ruling applies only to old women indicates that the ruling is different for young women who still hope to get married. If the ruling on discarding the outer clothing applied to all, there would be no point in singling out old women here.
The phrase “in such a way as not to show their adornment” offers further proof that hijab is obligatory for young women who hope to marry, because usually when they uncover their faces the intention is to make a wanton display (tabarruj) and to show off their beauty and make men look at them and admire them etc. Those who do otherwise are rare, and the ruling does not apply to rare cases.
(iii)
Allaah says (interpretation of the meaning):

“O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks (veils) all over their bodies (i.e. screen themselves completely except the eyes or one eye to see the way). That will be better, that they should be known (as free respectable women) so as not to be annoyed. And Allaah is Ever Oft‑Forgiving, Most Merciful”
[al-Ahzaab 33:59]
Ibn ‘Abbaas (may Allaah be pleased with him) said: “Allaah commanded the believing women, if they go out of their houses for some need, to cover their faces from the top of their heads with their jilbaabs, and to leave one eye showing.”
The tafseer of the Sahaabah is evidence, indeed some of the scholars said that it comes under the same ruling as marfoo’ reports that go back to the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him).
The comment “and leave one eye showing” is a concession because of the need to see the way; if there is no need for that then the eye should not be uncovered.
The jilbaab is the upper garment that comes above the khimaar; it is like the abaya.
(iv) Allaah says (interpretation of the meaning):
“It is no sin on them (the Prophet’s wives, if they appear unveiled) before their fathers, or their sons, or their brothers, or their brother’s sons, or the sons of their sisters, or their own (believing) women, or their (female) slaves. And (O ladies), fear (keep your duty to) Allaah. Verily, Allaah is Ever All‑Witness over everything”
[al-Ahzaab 33:55]
Ibn Katheer (may Allaah have mercy on him) said: When Allaah commanded the women to observe hijab in front of non-mahram men, he explained that they did not have to observe hijab in front of these relatives, as He explained that they are exempted in Soorat al-Noor where He said (interpretation of the meaning): “and not to reveal their adornment except to their husbands…”
2 – Evidence from the Sunnah that it is obligatory to cover the face
(i)
The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “When any one of you proposes marriage to a woman, there is no sin on him if he looks at her, rather he should look at her for the purpose of proposing marriage even if she is unaware.” Narrated by Ahmad. The author of Majma’ al-Zawaa’id said: its men are the men of saheeh.
The evidence here is the fact that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said there is no sin on the man who is proposing marriage, subject to the condition that his looking be for the purpose of proposing marriage. This indicates that the one who is not proposing marriage is sinning if he looks at a non-mahram woman in ordinary circumstances, as is the one who is proposing marriage if he looks for any purpose other than proposing marriage, such as for the purpose of enjoyment etc.
If it is said that the hadeeth does not clearly state what is being looked at, and it may mean looking at the chest etc, the response is that the man who is proposing marriage looks at the face because it is the focus for the one who is seeking beauty, without a doubt.
(ii)
When the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) commanded that women should be brought out to the Eid prayer place, they said, “O Messenger of Allaah, some of us do not have jilbaabs.” The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “Let her sister give her one of her jilbaabs to wear.” Narrated by al-Bukhaari and Muslim.
This hadeeth indicates that the usual practice among the women of the Sahaabah was that a woman would not go out without a jilbaab, and that if she did not have a jilbaab she would not go out. The command to wear a jilbaab indicates that it is essential to cover. And Allaah knows best.
(iii)
It was narrated in al-Saheehayn that ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) used to pray Fajr and the believing women would attend the prayer with him, wrapped in their veils, then they would go back to their homes and no one would recognize them because of the darkness. She said: If the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) saw from the women what we have seen, he would have prevented them from coming to the mosques as the Children of Israel prevented their women.
A similar report was also narrated by ‘Abd-Allaah ibn Mas’ood (may Allaah be pleased with him).
The evidence from this hadeeth covers two issues:
1 – Hijaab and covering were the practice of the women of the Sahaabah who were the best of generations and the most honourable before Allaah.
2 – ‘Aa’ishah the Mother of the Believers and ‘Abd-Allaah ibn Mas’ood (may Allaah be pleased with them both), who were both known as scholars with deep insight, said that if the Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him) had seen from women what they had seen, he would have prevented them from coming to the mosques. This was during the best generations, so what about nowadays?!
(iv)
It was narrated that Ibn ‘Umar said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whoever lets his garment drag out of pride, Allaah will not look at him on the Day of Resurrection.” Umm Salamah said, “What should women do with their hems?” He said, “Let it hang down a handspan.” She said, “What if that shows her feet?” He said, “Let it hang down a cubit, but no more than that.” Narrated by al-Tirmidhi; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi.
This hadeeth indicates that it is obligatory for women to cover their feet, and that this was something that was well known among the women of the Sahaabah (may Allaah be pleased with them). The feet are undoubtedly a lesser source of temptation than the face and hands, so a warning concerning something that is less serious is a warning about something that is more serious and to which the ruling applies more. The wisdom of sharee’ah means that it would not enjoin covering something that is a lesser source of temptation and allow uncovering something that is a greater source of temptation. This is an impossible contradiction that cannot be attributed to the wisdom and laws of Allaah.
(v)
It was narrated that ‘Aa’ishah said: The riders used to pass by us when we were with the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) in ihraam. When they came near us we would lower our jilbaabs from our heads over our faces, and when they had passed by we would uncover our faces. Narrated by Abu Dawood, 1562.
 The words “When they came near us we would lower our jilbaabs from our heads over our faces” indicate that it is obligatory to cover the face, because what is prescribed in ihraam is to uncover it. If there was no strong reason to prevent uncovering it, it would be obligatory to leave it uncovered even when the riders were passing by. In other words, women are obliged to uncover their faces during ihraam according to the majority of scholars, and nothing can override something that is obligatory except something else that is also obligatory. If it were not obligatory to observe hijab and cover the face in the presence of non-mahram men, there would be no reason not to uncover it in ihraam. It was proven in al-Saheehayn and elsewhere that a woman in ihraam is forbidden to wear the niqaab (face veil) and gloves.
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah said: This is one of the things which indicate that the niqaab and gloves were known among women who were not in ihraam, which implies that they covered their faces and hands.
These are nine points of evidence from the Qur’aan and Sunnah.
The tenth is:
Rational examination and analogy which form the basis of this perfect sharee’ah, which aims to help people achieve what is in their best interests and encourages the means that lead to that, and to denounce evil and block the means that lead to it.
If we think about unveiling and women showing their faces to non-mahram men, we will see that it involves many bad consequences. Even if we assume that there are some benefits in it, they are very few in comparison with its negative consequences. Those negative consequences include:
1 – Fitnah (temptation). By unveiling her face, a woman may be tempted to do things to make her face look more beautiful. This is one of the greatest causes of evil and corruption.
2 – Taking away haya’ (modesty, shyness) from women, which is part of faith and of a woman’s nature (fitrah). Women are examples of modesty, as it was said, “more shy than a virgin in her seclusion.” Taking away a woman’s modesty detracts from her faith and the natural inclination with which she was created.
3 – Men may be tempted by her, especially if she is beautiful and she flirts, laughs and jokes, as happens in the case of many of those who are unveiled. The Shaytaan flows through the son of Adam like blood.
4 – Mixing of men and women. If a woman thinks that she is equal with men in uncovering her face and going around unveiled, she will not be modest and will not feel too shy to mix with men. This leads to a great deal of fitnah (temptation) and widespread corruption. Al-Tirmidhi narrated (5272) from Hamzah ibn Abi Usayd from his father that he heard the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) say, when he was coming out of the mosque and he saw men mingling with women in the street; the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said to the women, “Draw back, and do not walk in the middle of the road; keep to the sides of the road.” Then the women used to keep so close to the walls that their garments would catch on the walls because they kept so close to them.
Classed as hasan by al-Albaani in Saheeh al-Jaami’, 929
Adapted from the words of Shaykh Muhammad ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) in Risaalat al-Hijaab.

And Allaah knows best. 


@@@@@@@

True of  9/11 
👉 ~ https://lading-emas.blogspot.com/2011/09/911-terror-attacksmahathir-mohamad.html 




PERSAMAAN ISLAM n HINDU 👉 ~ https://lading-emas.blogspot.com/2016/07/bicara-persamaan-hindu-dan-islam-dr.html?m=1 



Kenali SIFAT Robb Mu 👉 https://lading-emas.blogspot.com/2010/04/sifat-20-tuhan.html




WallahuA’lam.. والله أعلم
 اَللَّهُمَّ صَلِّ وسَلاٌِم عَلٓى سَيٌِدِناَ مُحَمَّدٍ ﷺ 

📮 ❤️Sharing is Caring❤️
. .

~***~LadingEMAS~***~