Monday, November 29, 2010

Diabetes ~Kacip Emas~ Kencing Manis ~ Penawar


Kacip Emas : Penawar Diabetes

Penawar Kacip Emas™, telah menunjukkan kesan yang memberangsangkan bagi menghilangkan punca-punca kencing manis. Kami mempunyai rujukan lebih dari seribu kes yang telah berjaya.
Harga sebotol RM210.00, PROMOSI beli 3 botol RM550.00 sahaja, JIMAT RM60.00. Pos PERCUMA (Poslaju). Sila buat pembayaran ke akaun MAYBANK : 1621 0697 4760
Untuk mendapatkan Penawar Kacip Emas™ sila hubungi kami di talian +6012-3696954 ataupun email norrihahkhalid@gmail.com
Penawar Kacip Emas™ hanya mengandungi bahan-bahan asli dan semulajadi yang dirumus khusus supaya bertindak dengan lembut dan berkesan. Penawar Kacip Emas™ tidak mempunyai bahan tambahan, pengawet atau bahan tiruan. Tidak seperti ubat-ubat yang lain, Penawar Kacip Emas™ tidak memerlukan preskripsi doktor, ianya dijamin selamat dan langsung tidak mempunyai kesan sampingan yang negatif. Penawar Kacip Emas™ secara semulajadinya memperbaiki punca penyakit, bukannya menutup simptom-simpton. Penawar Kacip Emas™ dihasilkan melalui kajian dan pembangunan yang mendalam dan lama. Pasukan Khas Kacip Emas™ bersama dengan Kapten (B) Yussof Md. Saad, telah berpadu tenaga dan usaha kearah produk yang berkualiti selama lebih 20 tahun.
Penawar Kacip Emas™ diformulasikan daripada 100% jus asli sayur-sayuran, bunga-bungaan dan herba terpilih tempatan. Penawar ini memberikan keunikan dan kepuasan kepada pesakit Diabetes. Jus asli cecair memberikan penyerapan pantas kedalam sel badan dan sekaligus membantu perkara-perkara berikut:
  • Membantu MENCERNAKAN GLUKOSA dan membenarkan glukosa dalam darah menembusi dinding sel
  • Membantu MENINGKATKAN KUALITI OKSIGEN dan mengaktifkan sel-sel di dalam badan
  • Membantu MENGURANGKAN KELETIHAN dan KELESUAN TENAGA yang seterusnya MENGEMBALIKAN TENAGA DALAMAN khususnya bagi lelaki
  • Membantu MEMULIHKAN RASA KEBAS KAKI DAN TANGAN
  • MENGEMBALIKAN DERIA RASA dan MEMULIHKAN LUKA TERUK atau KRONIK akibat Diabetes
  • Membantu MEMPERJELASKAN PENGLIHATAN YANG KABUR berpunca dari Diabetes.

Persoalan Yang Sering Ditanya (FAQ)

Adakah Penawar Kacip Emas™ telah mendapat kelulusan dari Kementerian Malaysia dan Sijil Halal?
Penawar Kacip Emas™
telah memperolehi Sijil Kelulusan dari Kementerian Kesihatan Malaysia dan juga Sijil Halal.

Berapa lamakah masa yang diperlukan untuk menurunkan bacaan gula dalam darah selepas meminum Penawar Kacip Emas™?

Penurunan bacaan gula dalam darah bergantung kepada antibodi setiap individu. Ada yang perlu hanya meminum 100ml - 500ml sahaja atau beberapa botol. Walaupun bacaan gula dalam darah bertambah, ia menjelaskan wujudnya komplikasi atau simptom akibat Diabetes. Akan tetapi, pengguna tetap akan merasa lega dan puas. Selepas mengalami kestabilan terhadap komplikasi dan simtom tersebut, bacaan gula akan turun ke paras normal semula.
Sebagai rawatan alternatif, Penawar Kacip Emas™ bertindak secara beransur-ansur. Semasa kandungan glukos didalam darah berada dalam yang tinggi, kemudian bertukar dari rendah ketinggi akhirnya menjadi stabil ketahap yang ideal. Proses ini biasanya mengambil masa selama dua hingga tiga minggu dan ini memerlukan pengambilan Penawar Kacip Emas™ secara berterusan didalam tempoh tersebut.
Berlainan dengan rawatan yang dianjurkan oleh perubatan moden, rawatan ini tidak begitu menonjolkan penurunan atau peningkatan insulin dalam tubuh secara ketara dimana kandungan glukos dalam darah dapat diukur dari peningkatan atau pengurangan yang mendadak. Ia bertindak dengan mempergiatkan sistem imunisasi seterusnya mempertingkatkan penghasilan insulin secara semulajadi yang kemudiannya akan mengawal penyerapan glukos kedalam darah secara berlebihan.
Oleh yang demikian, perkara pertama yang dapat diketahui ialah kesegaran dan tahap kesihatan yang lebih baik yang dapat dirasai dari kurang rasa dahaga yang keterlaluan, tahap kekerapan membuang air kecil yang menurun dan pembaikan pada tisu-tisu pada bahagian yang luka. Keadaan ini agak ketara pada beberapa minggu yang pertama. Selepas tiga minggu,anda akan mendapati perubahan yang mendadak terhadap simptom-simptom diabetes.

Berapakah jumlah maksima sepatutnya diminum oleh seorang pesakit Diabetes yang mempunyai komplikasi dan keadaan yang kronik?

Berdasarkan pengalaman, kebiasaannya tidak melebihi 10 liter (10 botol)

Anda boleh berhenti menggunakan Penawar Kacip Emas™ apabila kadar glukos didalam darah anda berada pada tahap yang ideal iaitu antara 3.5 hingga 6.7 amo/L. Namun demikian anda masih boleh terus meminumnya sebagai minuman kesihatan.

Bagaimanakah Penawar Kacip Emas™ dikaitkan dengan rawatan jantung, buah pinggang, darah tinggi dan sebagainya?
Sudah tentunya. Selagi anda telah memulakan penghasilan insulin yang stabil, darah didalam tubuh anda akan kembali berfungsi dengan baik. Secara tidak langsung penyakit-penyakit yang dinyatakan diatas akan bertindakbalas dan menunjukkan perubahan yang ketara. Walau bagaimanapun kami menganggap perubahan tersebut adalah hasil dari kesihatan anda yang bertambah baik dan positif yang tidak diakibatkan secara langsung dengan pengambilan Penawar Kacip Emas.


Bagaimanakah Penawar Kacip Emas™ berfungsi sebagai minuman kesihatan?
Penawar Kacip Emas™ merupakan rumusan formula herba yang berkhasiat bagi membantu pembersihan toksik dalam badan. Ia menggalakkan peredaran darah yang bersih dan bebas toksik. Seterusnya menjadikan anda sihat dan bertenaga.

Bilakah hendak memulakannya?
Anda boleh mula meminum Penawar Kacip Emas™ pada bila-bila masa walaupun semasa anda menjalani rawatan di hospital atau sedang mengambil ubat-ubat yang lain maupun suntikan insulin. Penawar Kacip Emas™ tidak bertindakbalas dengan kaedah-kaedah rawatan yang lain. Namun demikian sekiranya anda tidak berada berada dalam situasi yang kritikal, adalah dinasihatkan supaya anda berhenti dari mengambil ubatan yang lain bagi memastikan kesan yang anda terima nanti ialah dari Penawar Kacip Emas™.


Bagaimanakah cara pengambilannya?
Sekiranya bacaan glukos dalam darah anda berada pada tahap kurang dari 12 mmo/L anda dinasihatkan supaya meminumnya 2 kali sehari dengan sekali minum 100ml

Sekiranya bacaan glukos dalam darah anda berada pada tahap lebih dari 12 mmo/L anda dinasihatkan supaya meminumnya 3 kali sehari dengan sekali minum 100ml

Bilakah kesan Penawar Kacip Emas™ dapat dilihat?
Fakta ketahanan badan (antibody) dan metabolisma sesaorang itu adalah berbeza. Adalah agak sukar untuk menentukan bilakah kesan dapat dilihat. Kami mencadangkan pengambilan 3 hingga 10 botol secara berterusan seiring dengan pemeriksaan bacaan glukos dalam darah yang berjadual. Ini adalah bertujuan bagi memastikan kesan positif dan kesetabilan pada diri anda sebelum anda menghentikan pengambilan Penawar Kacip Emas™.


Bagaimanakah mengingatkan pengambilan Penawar Kacip Emas™ setiap hari?
Untuk keputusan yang paling baik, jadikannya sebagai rutin harian dan minumlah Penawar Kacip Emas™ anda pada masa yang sama setiap hari (misalnya selepas sarapan, selepas makan tengahari dan selepas makan malam). Simpan Penawar Kacip Emas™ anda di tempat yang mudah didapati.

Sentiasa simpan satu botol Penawar Kacip Emas™ yang lebih supaya anda tidak akan kekurangan bekalan.

Apakah yang akan terjadi sekiranya, saya mengalami sebarang kesan sampingan?
Walaupun kebanyakan pesakit tidak mengalami kesan sampingan setelah memulakan pengambilan Penawar Kacip Emas™ ini, sebahagian daripada mereka masih mengalami gejala-gejala seperti cirit birit atau lenguh sendi dan kebas. Walaubagaimanapun, gejala-gejala ini akan berkurangan ketika badan menyesuaikan diri kepada paras insulin yang baru ini.


Saya sedang mengambil ubat-ubat yang lain?

Setakat ini kami tidak menemui sebarang percanggahan kesan yang negatif dari pengambilan ubat-ubat yang lain.


Adakah Penawar Kacip Emas™ selamat diminum?
Penawar ini diformulasi daripada 100% jus sayur-sayuran dan buahan tempatan. Ia dijamin selamat untuk diminum.


Bagaimanakah cara penyimpanan Penawar Kacip Emas™?
Penawar Kacip Emas™ elok disimpan di dalam peti sejuk. Disarankan agar dibekukan dahulu untuk dibawa ke mana-mana. Ini bertujuan untuk mengekalkan kualitinya.

Testimoni Pengguna
En. Hamid bin Ismail
Encik Hamid berumur 60 tahun dan berasal dari Pokok Sena, Kedah telah menghidap Diabetes selama 13 tahun. Pakar perubatan moden telah mengesahkan bahawa kesemua jari kaki kirinya telah mencapai tahap paling kronik dan berbahaya iaitu 'Gangrene'. Akibatnya, sepuntung jari kakinya telah dipotong di sebuah klinik swasta pada 15 Jun 2004.
Semakin hari, kesan daripada jari yang dipotong tersebut tidak sembuh dan beliau dinasihati untuk membuat pembedahan susulan (dipotong) memandangkan empat jari yang selebihnya telah dijangkiti serta menjadi hitam.
Keadaan tersebut menyukarkan beliau untuk bergerak dan hanya mampu terlantar di atas katil. Luka yang semakin serius tersebut membawa kepada beberapa komplikasi seperti kebas pada kedua-dua belah kaki, bisul, dan kerap kencing sehingga 5 ke 6 kali pada waktu malam.
En. Hamid telah puas berikhtiar namun tiada yang berkesan. Akhirnya pada 11 Ogos 2004, beliau telah mencuba Penawar Kacip Emas™ dan hasilnya amat menakjubkan. Setelah meminum botol ketiga, jari kakinya yang kedua telah tanggal dengan sendiri. Kemudian, setelah botol keempat pula tiga lagi jari tertanggal. Pada 23 Ogos 2004, seketul darah beku sebesar buah pinpong telah keluar.
Beliau amat bersyukur kerana sejak itu kakinya telah menunjukkan petanda untuk sembuh di mana rasa kebas pada kedua belah kakinya mula berkurangan dan beliau tidak lagi kerap membuang air kecil pada waktu malam.En. Hamid bin Ismail boleh dihubungi di Kg. Bendang, Mukim Jabi, 06400 Pokok Sena, Kedah. Tel: 04-7825840

Puan Sabariah binti Shaari

Puan Sabariah telah menghidap Diabetes selama 5 tahun. Peristiwa terkena gulai kawah yang sedang menggelegak pada 6 Ogos 2004 menyebabkan beliau dimasukkan ke Hospital Kangar pada hari yang sama.

Beliau kemudian dimasukkan ke ICU (Unit Rawatan Rapi) dan dirawat oleh seramai sebelas orang doktor dan pakar. Mereka meramalkan beliau terpaksa berada di hospital untuk tempoh masa yang agak lama lebih kurang setahun berdasarkan kecederaan yang dialaminya adalah serius.
Puan Sabariah kemudian berikhtiar dengan mencuba Penawar Kacip Emas™ pada 7 Ogos 2004 dan mendaftar keluar dari hospital pada 9 Ogos 2004. Sungguh menakjubkan!
Kecederaan beliau telah pulih seperti sediakala selepas meminum 4 botol Penawar Kacip Emas™ untuk tempoh kurang dari 2 minggu. 
Puan Sabariah binti Shaari boleh dihubungi di Kg. Kandis,
Mukim Pering, 06100 Kodiang, Kedah. Tel: 04-9251934

En. Khairuddin bin Omar

En. Khairuddin bin Omar tinggal di Taman Wira Mergong, Alor Star berumur 49 tahun. Beliau telah menghidap penyakit Diabetes selama setahun dan telah mendapat luka yang serius pada pertengahan tahun 2002. En. Khairuddin telah menjalani rawatan di sebuah klinik swasta di Alor Star pada 1 Ogos 2002 dan kemudian dirujuk pula ke Hospital Alor Star.

Lukanya amat kritikal dan menyebabkan beliau tidak boleh berjalan, keletihan dan lemah tenaga. Setelah beliau meminum Penawar Kacip Emas™ sebanyak 4 liter secara keseluruhannya, luka beliau kini telah sembuh seperti sediakala.
Berikut adalah rekod bacaan gula dalam darah beliau yang telah disahkan oleh Klinik Kesihatan Jalan Putra, Alor Star :
Tarikh
mmol/L
4 September 2002
9.8
30 Oktober 2002
5.3
6 April 2003
6.3
15 Jun 2003
5.1
9 November 2003
6.1
11 Januari 2004
6.1
En. Khairuddin bin Omar boleh dihubungi di C172, Taman Wira, Jalan Sultanah Sambungan, Mergong, 05350 Alor Star, Kedah. Tel: 012-5645862 , 019-4221340

En. Izham bin Zainul

Encik Izham berusia 57 tahun telah menghidap penyakit Diabetes selama 18 tahun dan telah beberapa dimasukkan ke hospital. Beliau mengalami luka-luka dijari dan belakang tangan. Sejak itu, beliau juga sering keletihan dan lemah tenaga. Disamping itu, beliau juga kerap membuang air kecil sewaktu tidur.

Beliau telah membuat pemeriksaan gula di klinik yang sama pada pagi 6 September 2002 iaitu selepas dua hari meminum Penawar Kacip Emas™ dan didapati bacaan gula telah turun kepada 9.0 mmol/L. Susulan itu, keadaan beliau semakin pulih dan luka di tangannya telah kering seta pulih. Pemeriksaan gula terakhir sehingga ke saat ini adalah di bawah 8.0 mmol/L. Secara keseluruhannya beliau telah meminum sebanyak 6 botol Penawar Kacip Emas™.En. Izham bin Zainul boleh dihubungi di Taman Sri Tanjung, Sungai Petani, Kedah. Tel: 012-5326329

En. Wan Ariffin bin Ismail

En.Wan Ariffin berumur 41 tahun telah menderita penyakit Diabetes sejak tahun 1990 lagi. Sepanjang tempoh itu, beliau telah mengalami koma sebanyak 15 kali. En.Wan Ariffin juga telah mendapat rawatan daripada lebih kurang 25 orang pakar dan bergantung kepada suntikan insulin selama 10 tahun. Beliau telah keluar masuk dari hospital sebanyak 40 kali dan tarikh terakhir beliau keluar adalah pada 6 Ogos 2002 dengan bacaan gula sebanyak 22.7 mmol/L. Ketika itu, keadaan beliau amat kritikal di mana tapak kaki sebelah kanan dijangka akan dipotong pada 11 Ogos 2002.

Pada 10 Ogos 2002 ketika En. Wan Ariffin dalam keadaan separa koma, beliau telah meminum Penawar Kacip Emas™. Beliau mempunyai tempoh lebih kurang 17 jam sebelum kakinya dipotong. Berkat usaha dan ikhtiar En. Wan Ariffin, beliau meminum lagi 500 ml Penawar Kacip Emas™ pada pagi 11 Ogos 2002 itu dan alhamdulillah paras gula telah turun kepada 5.6 mmol/L daripada bacaan sebelumnya iaitu 22.7 mmol/L. Perubahan tersebut telah menyelamatkan kaki beliau daripada dipotong dan dibenarkan keluar dari hospital pada hari yang sama.
Kini keadaan beliau telah pulih seperti sediakala dan tahap gula tidak melebihi 6.0mmol/L. Luka beliau juga telah sembuh 100%. Secara keseluruhannya, beliau telah meminum sebayak 5 botol Penawar Kacip Emas™ iaitu sebanyak 7.5 liter.En. Wan Ariffin bin Ismail boleh dihubungi di 72, Lorong Serindit 5, Taman Serindit, Jalan Langgar, 05250 Alor Star, Kedah. Tel: 012-4845713


En. Abd. Rahman bin Mahmud

Encik Abdul Rahman bin Mahmud berasal dari Kampung Ceruk Tok Uban , Sik Kedah kini berusia 49 tahun. Beliau menghidap penyakit Diabetes selama 8 tahun. Beliau pernah dimasukkan ke Hospital Alor Star pada 10 Ogos 2002 dan pada ketika dalam tahap kritikal dengan bacaan gula iaitu 29.9 mmol/L. Beliau mengalami luka yang serius pada tapak dan belakang kaki.

Setelah meminum 4 botol Penawar Kacip Emas™, bacaan gula yang diambil pada 11 Ogos 2002 ialah 5.6 mmol/L. Beliau kini telah pulih dan menjalani kehidupan seperti biasa.En. Abd. Rahman bin Mahmud boleh dihubungi di Kg. Ceruk Tok Uban, Pekan Sik, Sik, Kedah. Tel:


Haji Abdullah bin Puteh

Haji Abdullah berusia 70 tahun dan berasal dari Kodiang, Kedah. Bacaan gula maksima yang diambil ialah 24.5 mmol/L dan telah turun kepada 5.3 mmol/L iaitu dikategorikan sebagai paras normal.

Setelah meminum Penawar Kacip Emas™, luka yang dialami pada tapak kakinya telah sembuh sepenuhnya dan beliau tidak lagi mengalami keletihan. Beliau juga telah kembali bertenaga dan berupaya menunggang motosikal semula dan melakukan kerja-kerja harian.Haji Abdullah bin Puteh boleh dihubungi di 69-3, Kg. Bendahara, 06100 Kodiang, Kedah. Tel: 04-9252441


[get this widget]
AddThis Social Bookmark Button

1 comments




infogue  
July 12, 2008 12:03 PM
artikel anda ada di:
http://penyakit.infogue.com/
http://penyakit.infogue.com/kacip_emas_penawar_diabetes

anda bisa promosikan artikel anda di www.infogue.com yang akan berguna untuk semua pembaca. Telah tersedia plugin/ widget vote & kirim berita yang ter-integrasi dengan sekali instalasi mudah bagi pengguna. Salam!


http://drpakar.blogspot.com/2008/05/kacip-emas-penawar-diabetes.html

. .
~***~LadingEMAS~***~

~*~
Diabetics cure
 
LIME
My diabetes cured using this traditional recipe

Then I was 55 years old, one day suddenly I felt constant thirst and had the urge to drink more water, I also felt constant hunger even just after taking a meal, my legs often cramp and had severe cold sweat.  I went for a check up and the doctor diagnosed Diabetes, sometimes it reached 250 and it worried me so much.  Doctor prescribed some medication and I was on medication for 2.5 years.

My brother who was staying in Malaysia was very concerned, he was a successful businessman.  I went to visit my brother and sister when I was 57 yrs old and my brother told me he was given a traditional treatment recipe for diabetes which was claimed to be very effective.  As a Hokkienese who suffered Diabetes for 25 years, previously his had complication and was unable to walk, but now he was cured.

Here's the Recipe :

Steam 4 limes (green lime) together with 1 chicken (without head and tail),
cut limes into half, add some salt and water level just to cover the chicken. 
I was given this 4 times during my stay in Malaysia .
The taste was not very good but i still took it in hope of curing the disease. 
 It took me 1 week to finish a chicken (1 recipe), sometimes I drank it as a soup or for supper.

After 2 months I returned to Taiwan and had a medical check up again, the doctor advised me to stop my Diabetes medication as the blood sugar plunged to below the standard count.  
He couldn't believe it when I told him what I took.  From then on I did constant blood check and it was normal.  So for prevention, sometimes I still had it once in a while.  Lime was not available in Taiwan at that time. My brother sent them to me from Malaysia .

I am now 71 years old, and there's no recurrence.  During this time I have been staying in Canada , the USA and I have been on healthy diet and the chicken lime recipe once in a while which saves my life.

As the ingredients are all natural, there's no harm at all to have a try. Please share with your friends or whoever needs it.

diabetics cure

SAKINAH BT ARSHAD AHMAD
Sent: Tuesday, March 01, 2011 9:16 AM
To:
M
libgrp7
. .
~***~Taman KoperasiBENA, IJOK~***~  





Testimoni ambil dua Sudu Myk Zaitun Sblum n Setiap Pagi [15 hari shj sudah berkesan]


Tuesday, November 16, 2010

SOLAT YANG TIDAK DITERIMA ALLAH

~ by Wanita Solehah Itu,Bidadari Syurga. on Thursday, June 24, 2010 at 5:38pm

Rasulullah S.A.W telah bersabda:
"Sesiapa yang memelihara SOLAT, maka SOLAT itu sebagai cahaya baginya,petunjuk dan jalan selamat dan sesiapa yang tidak memeliharaSOLAT , maka sesungguhnya SOLAT itu tidak menjadi cahaya dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya." (Hadis Riwayat Tabyinul Mahaarim)

Rasulullah S.A.W telah bersabda bahawa :

"10 Org yg Solatnya tidak diterima oleh Allah SWT antaranya :~



  1. Orang lelaki yg sendirian tanpa membawa sesuatu
  2. Orang lelaki yg mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat
  3. Orang lelaki yg menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya
  4. Orang lelaki budak yg melarikan diri
  5. Orang lelaki yg minum ARAK @ ROKOK [HARAM] tanpa mahu meninggalkannya.(TAUBAT)
  6. Orang perempuan yg suaminya MARAH kepadanya

  7. Orang perempuan yg mengerjakan SOLAT tanpa memakai tudung

  8. Orang IMAM atau pemimpin yg sombong dan ZALIM serta menganiaya
  9. Orang yg suka makan riba 
  10. Orang yg Solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yg keji dan Mungkar.

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud :
"Sesiapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah S.W.T dan jauh dari Allah."



Hasan RA berkata :
"Kalau SOLAT kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan MUNGKAR dan KEJI, maka sesungguhnya kamu di anggap Orang yg tidak mengerjakan SOLAT. Dan pada hari kiamat nanti Solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan KAIN tebal yg BURUK"



S.W.T

by Wanita Solehah Itu,Bidadari Syurga. on Thursday, June 24, 2010 at 5:38pm



Petikan dari    http://www.facebook.com/pages/Sultaan-ul-Awliaa/41348365202?v=wall#!/note.php?note_id=104594479590978&id=137586796251441


BESARNYA makna DOA YANG KITA LUPAKAN - semasa duduk antara dua sujud 

Dalam tidak sedar
Setiap hari kita memohon didalam solat kita..tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami.. sekadar tersebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini.. 
Marilah kita mula menghayati ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat.. 


Dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah 

Rabbighfirli (
Tuhanku, ampuni aku)

Diamlah sejenak,
buka dada dan diri kita untuk menerima ampunan dari Allah seperti membuka diri ketika merasakan hembusan angin sepoi-sepoi atau menerima curahan air hujan ketika kita masih kecil
Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah

Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan Kemudian sampaikanlah permintaan kedua,

Warhamni (
sayangi aku)

Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya
Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima

Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup Berturut-turut sampaikanlah permintaan2 berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu..

Wajburnii (
tutuplah aib-aibku)

Warfa'nii (
angkatlah darjatku)

Warzuqnii (
berilah aku rezeki)

Wahdinii (
berilah aku petunjuk)

Wa'Aafinii (
sihatkan aku)

Wa'fuannii (
maafkan aku)

Setelah selsai, diamlah sejenak lalu sampaikan rasa syukur kita

Betapa besarnya nilai sebuah doa ini..sebuah doa yang kita hanya lewatkan begitu sahaja..
Dalam tidak kita sedar selama ini kita seperti sedang berpura-pura memohon sesuatu
tetapi hati antara tidak dan mahu pantaslah Allah perlakukan kita begitu
 
-
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






Doa pagi.. Baca dan Aminkan sekarang...Insyaallah


Assalamualaikum.... Sebelum memulakan sebarang kegiatan pada setiap hari.
 
Ya Allah, Ya Tuhan Kami,
 
Kami sambut kedatangan hari ini dengan kesyukuran kepada Mu. Sempurnakan
 
nikmatMu untuk kami pada hari ini dan kekalkanlah nikmat yang telah engkau
 
kurniakan kepada kami selama ini dan kurniakan kelazatan untuk kami dalam
 
mengecap akan segala nikmat yang dikurniakan kepada kami.
 
Ya Allah Ya Tuhan Kami,
 
Kami memohon kepada Mu akan nikmat secukup-cukupnya, memohon kesihatan
 
semulia-mulianya, memohon rezeki semewah-mewahnya, memohon umur
 
setua-tuanya, memohon rahmat dan nikmat sebanyak-banyaknya, memohon
 
anugerah sebaik-baiknya, memohon sifat lemah lembut yang sehalus-halus
 
Hikmahnya, memohon amal yang sebenar-benar faedahnya.
 
Aminnn…
 
Setelah baca , fowardkan email ini kepada seberapa banyak rakan-rakan anda.
 
Bayangkan betapa besarnya RAHMAT yang Allah turunkan. Insyaallah.
 
Amin.
 


👉 Teks penuh  boleh di download dari 👇 38 Kesilapan dlm SOLAT












WallahuA’lam..والله أعلم
اَللَّÙ‡ُÙ…َّ صَÙ„ِّ وسَلاٌِÙ… عَÙ„ٓÙ‰ سَÙŠٌِدِناَ Ù…ُØ­َÙ…َّدٍ ï·º

📮 _❤️Sharing is Caring❤️_

. .
~***~LadingEMAS~***~

Monday, November 15, 2010

Aidil-Adha/Raya Haji & Wuquf ~ Isu Berbeza Malaysia & Mekkah

Monday, 15 November 2010


Isu Raya Haji & Wuquf Berbeza Malaysia & Mekkah


Konsep Penentuan Awal Bulan Islam 
Dan Hari Kebesaran Islam Di Malaysia
Oleh : Bahagian Falak Syar'ie, Jabatan Mufti Negeri Selangor 
eid6
1. PENDAHULUAN
Penentuan awal bulan Hijriah yang digunakan oleh umat Islam khasnya dalam menentukan awal bulan Ramadhan, Syawal dan Zulhijjah adalah berdasarkan kepada pergerakan bulan dan bumi mengelilingi matahari.
Ia menjadi asas perhitungan awal bulan dan tahun yang mempunyai hubungkait yang rapat dengan ibadah puasa, hari raya dan hari raya korban.
Berdasarkan pedoman yang terdapat di dalam Al-Quran dan Hadis dan juga pendapat ulama daripada kitab-kitab muktabar, lahir tiga amalan yang berbeza dalam menentukan awal bulan ramadhan, Syawal, dan Zulhijjah dengan kaedah berikut:-

a) Rukyah ( melihat anak bulan ) semata-mata.
b) Hisab Falak semata-mata.
c) Rukyah dan Hisab dengan menggunakan criteria imkanur-rukyah iaitu menggunakan hisab dalam menentukan kebolehnampakan anak bulan ( Hilal ).
Wujudnya perbezaan amalan dan cara di atas, adalah daripada perbezaan dalam memahami dan mentafsir maksud ayat-ayat Al-Quran dan Hadis yang berkaitan.Malaysia adalah sebuah negara yang mengamalkan cara penentuan awal Ramadhan, Syawal dan Zulhijjah dengan rukyah dan hisab berdasarkan kepada kriteria imkanur rukyah.
Tujuan penulisan ini adalah untuk menjelaskan kepada masyarakat mengenai cara penentuan awal Ramadan, Syawal dan Zulhijjah yang di amalkan di Malaysia dan asas-asas yang digunakan dalam melaksanakan kaedah tersebut.
2. DALIL-DALIL SYARAK MENGENAI PENENTUAN AWAL BULAN RAMADHAN, SYAWAL DAN ZULHIJJAH.
Nas Al-Quran dan Hadis banyak menerangkan panduan menentukan awal bulan atau waktu-waktu terutama dalam melaksanakan ibadat.
a) Firman Allah SW.T Surah Al-Baqarah ayat 189:
Maksudnya:
"Mereka bertanya kepadamu tentang bulan sabit.Katakanlah bulan sabit itu adalah tanda-tanda waktu bagi manusia dan bagi ibadah haji......."
Hadis Rasulullah S.A.W. diriwayatkan oleh Imam Muslim dan Bukhari:
Maksudnya:
"Berpuasalah kamu kerana melihat Hilal dan berbukalah kamu kerana kamu melihat Hilal.Bila Hilal tertutup atasmu, maka sempurnakanlah bilangan bulan Syaaban tiga puluh".
Pendapat Ulama' Daripada Kitab-kitab Muktabar.
Daripada Kitab Bidayatul Mujtahid dari Juzuk pertama
( muka surat 242-243 ).
Maksudnya:
"Bila Hilal ditutupi awan, maka ia kembali kepada Hisab yang berdasarkan bulan dan matahari, itulah mazhabnya Muttarraf Bin Suhair, beliau termasuk ulama' besar tabi'in dan Ibnu Suraj bercerita daripada Imam Syafie bahawa Imam Syafie berkata; orang yang mazhabnya itu mengambil pedoman dengan bintang-bintang dan kedudukan bulan kemudian jelas baginya menurut dalil tersebut, bahawa bulan telah boleh dilihat tetapi tertutup oleh awan, maka orang tersebut boleh melaksanakan puasa dan cukuplah baginya".
Berdasarkan dalil-dalil Al-quran, Hadis dan pendapat ulama' serta kajian astronomi moden, penyelesaian jalan tengah dengan cara rukyah dan hisab adalah menjadi pilihan untuk diamalkan di Malaysia kerana ia lebih hampir kepada kehendak syarak.
3. FAKTOR PERSELISIHAN
3.1) Punca-punca perselisihan berlaku dari segelintir rakyat Malaysia yang dikenali dengan kumpulan Islah.Golongan tersebut tidak menerima pengisytiharan rasmi Hari Raya Korban Kerajaan Malaysia yang telah diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia pada tahun 2000 dan 2001 Miladiah yang lalu.Golongan tersebut menyambut Hari Raya Korban berdasarkan pengisytiharan Wukuf di Padang Arafah oleh Kerajaan Arab Saudi.
3.2) Perselisihanjuga berlaku kerana terdapat kekeliruan pendapat pada 9 Zulhijjah (Hari Wukuf), sunat berpuasa pada hari tersebut dan ganjaran pahalanya sama dengan setahun beribadah. Kebanyakan rakyat malaysia terkeliru dan tidak mengetahui kaedah dan syarat-syarat penetapan awal bulan Zulhijjah yang digunakan oleh Kerajaan Arab Saudi.

4. RASIONAL DARI SUDUT MATLAK ( TEMPAT TERBIT ) DI MALAYSIA.
4.1) Kerajaan Arab Saudi menggunakan matlak dengan kaedah rukyah semata-mata, terbuka kepada semua rakyatnya.Sesiapa yang melihat Hilal Zulhijjah boleh melaporkan kepada pihak yang bertanggungjawab atau berkuasa dengan saksi.
Kerajaan Malaysia menetapkan awal bulan Zulhijjah dengan menggunakan kaedah rukyah dan hisab berdasarkan kriteria imkanur rukyah dengan mengambil kira matlak negara-negara MABIMS.Pada 29 Zulkaedah semua tempat cerapan rasmi sebanyak 26 tempat di seluruh Malaysia akan dicerap oleh Ahli Jawatankuasa Melihat Anak Bulan dengan menggunakan peralatan moden seperti teleskop digital dan teodolit.
4.2) Terdapat perbezaan matlak yang jauh diantara Malaysia dan Arab Saudi. Perbezaan waktu antara kedua-dua negara ialah lima jam. Oleh itu ketika Hilal dilihat di Arab Saudi, kedudukan hilal tersebut berada pada kedudukan 1.25° lebih tinggi di Matla' Malaysia.
4.3) Bagi rakyat negara Malaysia yang bermazhab Syafie, mereka perlu memahami bahawa setiap negara di dunia ini mempunyai matla' atau kawasan lingkungannya sendiri. Oleh itu Malaysia tidak harus mengikut keputusan cerapan hilal yang dilaksanakan oleh Arab Saudi.

5. HUKUM PUASA DAN MAKLUMAT YANG BERKAITAN
Umumnya, masyarakt Islam mengetahui adanya puasa sunat pada hari Arafah. Puasa ini sunat dilakukan oleh mereka yang tidak mengerjakan haji. Pelakunya dijanjikan dengan ganjaran yang besar sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W.
Daripada Abi Qatadah yang berbunyi :-
Maksudnya:
Daripada Abi Qatadah bahawa Nabi S.A.W. ditanya mengenai puasa pada hari Arafah. Banginda menjawab : Ia menghapuskan dosa yang dikerjakan pada tahun yang lalu dan tahun yang akan datang.
(Riwayat Muslim)
Sekiranya diteliti, hadis di atas dan dalil yang lain menerangkan kelebihan mereka yang berpuasa pada hari Arafah. Namun demikian, kita perlu mengetahui pada waktu bilakah umat Islam di Malaysia dan Arab Saudi dan juga perbezaan matla'. Kita perlu memilih sama ada berpuasa pada hari Arafah sebenar di Arab Saudi atau mengikut takwin sebenar kita di Malaysia. Hukum berpuasa pada salah satu hari tersebut tetap sah.
Faktor kedudukan geografi dan kesesuaian negara Malaysia menentukan setiap awal bulan Islam dengan menggunakan kaedah rukyah dan hisab berdasarkan kreteria Imkanur rukyah adalah satu perkara yang perlu diambil perhatian. Konsep penentukan awal bulan Islam adalah berdasarkan kaedah jangkaan kenampakan anak bulan atau Imkanur rukyah yang mengikut syarat berikut :-
Ketika matahari terbenam.
a) Ketinggian (altitud) bulan tidak kurang daripada 2°
Dan
b) Jarak lengkok matahari tidak kurang 3°
Atau
c) Ketika matahari terbenam umur bulan tidak kurang daripada 8 jam.
6. ASAS PERTIMBANGAN KEPUTUSAN PERLU DI KEKALKAN.

6.1) Kaedah penetapan Hari Raya Korban mengikut kaedah Hisab dan Rukyah berdasarkan imkanurrukyah sama seperti penetapan awal bulan Ramadhan dan Syawal adalah lebih sesuai untuk diamalkan di Malaysia.
6.2) Bedasarkan keputusan Majlis Raja-Raja Malaysia dan persetujuan Mufti seluruh negeri-negeri di Malaysia bagi penetapan awal Zulhijjah seperti penetapan awal Ramadhan dan awal Syawal dengan melihat anak bulan di tempat rasmi seluruh Malaysia.
6.3) Perbezaan zon masa di antara Malaysia dan Arab Saudi adalah jauh selama (5) lima jam berdasarkan GMT Malaysia (8) lapan jam manakala Arab Saudi (3) tiga jam.
7. PENUTUP
Amalan Umat Islam di Malaysia menetapkan awal Zulhijjah dikekalkan dengan rukyah dan Hisab berdasarkan kriteria imkanur rukyah adalah bertujuan untuk di selaraskan dengan keputusan negara jiran tetangga iaitu Brunei, Indonesia, Malaysia dan Singapura (MABIMS).
Keputusan ini perlu dikelalkan untuk tujuan keharmonian bagi sesebuah negara dan tidak perlu mengikut pengisytiharan wukuf Arafah oleh kerajaan Arab Saudi. Hukum ibadah puasa yang dilakukan tiada terjejas dan ia melibatkan perkara sunat yang perlu kepada pemahaman terhadap ibadat tersebut. Semoga dengan risalah kecil ini akan memberi pendedahan kepada masyarakat agar tidak timbul kekeliruan tentang amalan yang digunakan di Malaysia pada masa sekarang dan yang akan datang. Wallahua'lam.
Disediakan oleh:
Bahagian Falak Syarie,
Jabatan Mufti Negeri Selangor.

Penjelasan Pemerintah Islam Indonesia



Garis penanggalan bulan

Anggota Badan Hisab Rukyat Kementerian Agama lainnya yang juga ahli kalender di Program Studi Astronomi, Institut Teknologi Bandung, Moedji Raharto, mengatakan, garis penanggalan pada kalender Hijriah berbeda dengan garis penanggalan kalender Masehi.

Garis penanggalan Masehi didasarkan pada patokan garis bujur timur atau garis bujur barat 180 derajat. Dalam penanggalan ini, daerah yang memiliki garis bujur sama atau berdekatan mulai dari kutub utara hingga kutub selatan akan selalu memiliki hari yang sama. Perubahan hari dimulai pada pukul 00.00.

Daerah yang lebih timur juga dipastikan akan lebih dahulu waktunya dibandingkan daerah di baratnya. Karena itu, dalam sistem penanggalan Masehi, waktu di Jakarta atau waktu Indonesia barat (WIB) selalu empat jam lebih dulu dibandingkan waktu Mekkah.

Namun, garis penanggalan bulan berbeda. Garis penanggalan bulan memiliki 235 variasi. Setiap bulannya, garis penanggalan bulan berbeda-beda. Garis penanggalan bulan akan kembali di dekat tempat yang sama sekitar 19 tahun kemudian.

Banyaknya variasi garis penanggalan bulan ini ditentukan oleh posisi Bulan terhadap Bumi, dan posisi sistem Bumi-Bulan terhadap Matahari.

Daerah yang pertama kali melihat hilal akan mengawali hari lebih dulu. Hal ini berarti, daerah yang terletak pada garis bujur yang sama atau berdekatan, hari atau awal bulan Hijriahnya bisa berbeda. Hari dimulai setelah Matahari terbenam atau magrib, bukan pukul 00.00.

Kondisi ini, lanjut Moedji, yang membuat waktu di Jakarta tidak selalu lebih dahulu dibanding Mekkah. Jika diasumsikan, hilal pada Zulhijah kali ini pertama kali dilihat di Mekkah, maka sesudah magrib atau sekitar pukul 18.00 di Mekkah sudah masuk bulan baru.

Saat itu, di Jakarta sudah pukul 22.00 WIB. Baru pada magrib keesokan harinya, Jakarta memasuki Zulhijah. Artinya, pada bulan Zulhijah kali ini waktu di Jakarta tertinggal 20 jam dibandingkan waktu Mekkah.

”Dalam penanggalan Hijriah, waktu di Indonesia bisa jadi lebih dulu dibandingkan waktu di Arab Saudi. Namun, bisa jadi pula Arab Saudi lebih dulu dibanding Indonesia,” tambahnya.

Menurut Moedji, perbedaan awal hari dalam kalender Hijriah inilah yang sering dipahami secara salah. Mereka beranggapan, karena waktu di Indonesia lebih cepat dibanding Mekkah, maka saat di Mekkah berhari raya, di Indonesia juga harus berhari raya. Padahal, konsep ini didasarkan atas pencampuradukkan konsepsi kalender Hijriah dan Masehi sehingga menimbulkan kerancuan.

”Umat Islam Indonesia harus memahami bahwa mereka menggunakan dua sistem kalender. Kalender Masehi untuk keperluan sehari-hari dan kalender Hijriah untuk keperluan ibadah. Setiap kalender memiliki konsep dan konsekuensi masing-masing yang berbeda,” ungkapnya.

Meskipun berbeda, baik Moedji maupun Djamaluddin mengajak umat Islam menghormati perbedaan yang ada. Kejadian ini harus kembali memacu umat Islam Indonesia untuk segera membuat kriteria penentuan awal bulan Hijriah secara bersama yang berlaku nasional.

Jika sudah ada, maka konsepsi ini bisa disosialisasikan secara regional dan internasional sehingga diperoleh sistem penanggalan Hijriah yang bisa berlaku secara global.

”Sistem penanggalan Hijriah memang lebih kompleks dibandingkan penanggalan Masehi, tapi itu bukan berarti tidak bisa distandardisasi,” ujar Moedji.


. .
~***~LadingEMAS~***~