~*~KALiMAH TAUHiD~*~







~**~TiADA TUHAN KECUALi ALLAH, MUHAMMAD RASULULLAH pd SETiAP KERLiPAN & PD SETiAP NAFAS Sbyk LuasNYA APA YG ADA pd iLMU ALLAH ~**~

~*~SOLATLah KiTa, Sebelum KiTa diSOLATkan~*~


~*~PLS OPEN this WEB with MOZILLA FIREFOX or INTERNET EXPLORER...for BEST Results, Tq (^^,)

AL_QURAN Video+ TerJemahan

~*~*~*~

HADIS ~ PESANAN RASUL KITA, UTK UMATNYA TERSAYANG!!!


Drpd Nabi SAW bsabda:~

Ssiapa ke MASJID pd Waktu PAGI/pd Waktu PETANG Allah akan menyediakan utknya satu TEMPAT TINGGAL di Syurga apabila dia pergi samada pd Waktu PAGI atau pd Waktu PETANG

(HR Muslim, #1073)




~*~*~*[MUTiARA HADIS_1]








~~*~~[MUTiARA HADIS_2]





~~**~~[MUTiARA HADIS_3]





~~***~~[MUTiARA HADIS_4]





~*~*~*~*
~*~
~*~


PESAN Rasululah SAW

“Sesungguhnya AMAT dirasa BERAT oleh seOrg MUNAFIK, UTK melaksanakan SOLAT ISYA dan SOLAT SUBUH Sekiranya MEREKA TAHU akan keAGUNGan PAHALAnya, nescaya mereka mendatanginya (ke MASJID, SOLAT berJEMAAH) sekalipun dlm keadaan MERANGKAK2”

(HR Bukhari Muslim)

~*~Hadis Abu Hurairah RA:

Drpda Nabi SAW bSabda: Sesiapa yg pergi ke MASJID pada waktu PAGI atau pada waktu PETANG Allah akan menyediakan untuknya satu TEMPAT TINGGAL di SYURGA apabila dia pergi SAMADA pada waktu PAGI atau PETANG.

(HR Muslim, #1073)

~*~
“Sesungguhnya Allah akan mgumpulkan Org2 MUNAFIK dan 0rg2 KAFIR di dlm JAHANNAM


(QS An Nisa:140).


SOLAT BERJEMAAH LEBIH TINGGI 27 DERAJAT DIBANDING SOLAT SENDIRI“

(HR Bukhari &Muslim)


***

Wednesday, July 20, 2011

SYA'BAN ~ KHOTBAH RASULULLAH

KHOTBAH RASULULLAH DI PENGHUJUNG BULAN SYA'BAN

by Zubair IbnuAwwam As-Sabah on Wednesday, July 20, 2011 at 3:36am

ASSALAMU'ALAIKUM WARAHMATULLAHI WABAROKATUH


Dengan menyebut Asma Allah yang Maha pengasih dan Penyayang.

Saudara dan saudariku perindu Ramadhan yang dikasihi
Syukur Alhamdulillah tidak lama lagi bulan keberkatan muncul,dan kemunculannya Hati orang mukmin tidak sabar lagi untuk mengambil peluang semaksimal mungkin dibulan yang berkat ini demi mendapatkan bekalan iman dan meningkatkan Taqwa.

Sahabatku sekalian yang dikasihi Disetiap penghujung bulan Sya'ban, Rasulullah Berdiri berkhutbah mengingatkan para Sahabat ra tentang kelebihan Ramadhan.

KHOTBAH RASULULLAH DI PENGHUJUNG BULAN SYA'BAN
Wahai sekalian manusia kini muncul kepadamu satu bulan yang besar dan mulia, bulan yang teramat berkat,bulan yang didalamnya terdapat satu malam yang lebih tinggi nilainya dari pada seribu bulan.Inilah bulan Allah memfardukan keatasmu berpuasa disiang hari dan menjadikan sholat Tarawih sebagai sunnah di malam hari sesiapa yang ingin mendekatkan dirinya kepada Allah melalui amalan sunnah di bulan Ramadhan maka di balasi kepada dengan ganjaran seolah-olah melaksanakan amalan fardu di bulan lain pada tahun itu,dan barangsiapa melakukan satu amalan fardu maka akan di balasi 70x amalan fardu di bulan lain pada tahun itu.
Inilah sesungguhnya bulan kesabaran dan kesabaran yang sejati tiada lain balasannya kecuali Surga,inilah bulan simpati terhadap sesama manusia di bulan inilah resky orang orang beriman di tambah, barangsiapa yang memberi makan untuk berbuka puasa pada orang yang berpuasa maka kepadanya dibalasi dengan keampunan dari dosanya dan di bebaskan dari api neraka,dan juga memperoleh ganjaran yang sama seperti orang yang berpuasa tanpa mengurangi sedikitpun pahala orang berpuasa.
Sahabatku sekalian setelah selesai Rasulullah berkhotbah maka para sahabat bertanya termasuk juga Zalman Al-farisi;

"Yaa Rasulullah tidak kesemua dari kami dapat memberikan kepada orang berpuasa untuk berbuka maka Rasulullah menjawab dengan Sabdanya: Allah akan mengaruniakan pahala kepada orang yang memberi walaupun hanya sebiji tamar@sebiji korma dan seteguk air dan sehirup susu untuk orang berbuka puasa inilah bulan yang pada Awalnya Allah menurunkan Rahmat,dipertengahannya Allah menurunkan pengampunan dan di akhirnya Allah membebaskan hambaNya dari api neraka."
(HR.Zalman al-farisi )

Saudara dan saudariku yang di Rahmati Allah.
marilah kita semua merenung dan berusaha mengamalkan isi khotbah Rasulullah di atas dan saya memberi kesimpulan khotbah dengan 7 perkara penting :
1) Bulan ramadhan adalah bulan yang terSangat berkat
2) Terdapat satu malam yang lebih berharga dari pada 1000 bulan ( Lailatul Qadar)
3) Bulan Ramadhan adalah bulan Rahmat, Pengampunan dan Pembebasan
4) Bulan Ramadhan bulan kesabaran dan Kesabaran Sejati balasannya adalah Surga.
5) Bulan Ramadhan rezki orang beriman di tambah.
6) Sesiapa melakukan 1 amalan sunnah maka dibalasi seumpama melakukan amalan fardu,dan Sesiapa melakukan 1 amalan fardu maka di balasi 70x amalan
7) Sesiapa memberi juadah buka puasa kepada orang2 berpuasa maka di beri balasan yg sama tanpa mengurangi pahala orang2 berpuasa itu.
Saudara dan saudariku yang dimuliakan,
Tidak lama lagi Kita semua memasuki bulan berkat dimana pahalanya dilipat kali gandakan bagi mereka yg mengharap ganjaran dan keredhaan Allah swt. Dengan ini hamba2Nya semakin bertaqarrub kepadaNya dan lebih berpeluang memasuki Syurga yang disediakan Allah bagi hamba hamba Allah yang bertaqwa.
Dari Qutaibah, dari Ismail bin Jaafar dari Abi Suhail, dari ayahnya dari Abu Hurairah ra. sabda Rasulullah bermaksud,

"Apabila datang Ramadhan,maka dibukakan pintu2 Syurga"
(Hadis sahih riwayat Al-Bukhari).

Sahabatku,dengan berpuasa, kita menahan diri dari makan, minum, hubungan suami isteri,menjaga lidah dan hati hanya semata-mata kerana Allah.
Oleh itu Allah sendiri yang akan membalas segala amalan kita di bulan Ramadhan.
Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda maksudnya :
"Sesiapa yang mendirikan (solat dan ibadah) di malam Lailatul Qadar dengan penuh iman dan mengharap ganjaran Allah,diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.Sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadan dengan penuh iman dan mengharap ganjaran Allah,diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu"(HR shahih, Al-Bukhari).
Sahabatku semua marilah kita sama mengambil peluang baik ini dalam Ramadan, mari kita melipatgandakan ibadah ibadah kita seperti Shalat (Sahlat Tarawih) Puasa banyakkan membaca Al-Qur'an dan membiasakan diri kita mendampingi surau atau masjid dengan harapan mendapatkan keredhoaan Allah semata mata.
Sabda Rasulullah berkenaan shalat Tarawih bermaksud,
"Sesiapa yang mendirikan (sholat Tarawih) di bulan Ramadan, dengan penuh keimanan dan mengharap ganjaran Allah, diampunkan untuknya akan kesalahan yang telah dikerjakannya" (Hadis sahih riwayat Al-Bukhari).
Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala bermaksud :
"Sesungguhnya Kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatul Qadr. tahukah kamu apakah malam Lailatul Qadr. Malam Lailatul Qadr lebih baik dari 1000 bulan. Malaikat dan ruh turun pada malam itu dengan izin Tuhan mereka dalam tiap urusan. Sejahtera malam tersebut hingga terbit fajar" (QS Qadr 1-5).
Sahabatku Mukmin dan Mukminat sentiasalah mengejar peluang yang disediakan Allah untuk hamba2Nya. Ini termasuklah ganjaran berlipatkali ganda Malam Lailatul Qadar dimana ia lebih baik dari 1000 bulan (83 tahun).
Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda maksudnya :
"Dapatkanlah (dengan tekunlah beribadat) pada malam Lailatul Qadar pada Sepuluh Malam Terakhir dibulan Ramadan" (Hadis sahih riwayat Al-Bukhari).
Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda maksudnya :
"Dapatkanlah (dengan tekunlah beribadat) pada malam Lailatul Qadar pada malam-malam ganjil di Sepuluh Malam Terakhir dibulan Ramadan".
( Hadits Riwayat bukhari )
Saudara dan saudariku yang kusayangi karenaNya.
Semoga Ramadhan pada tahun ini merupakan Ramadhan yang terbaik dan berjaya kita lalui sepenuhnya dan mendapat Rahmat (belas kasih Allah ), maghfirah (keampunanNya) dan itqum minannar (selamat dari api Neraka).
Ya Allah terimalah puasa kami, Solat Tarawih kami , Qiyamullail dan iktikaf kami serta Tadarrus kami dibulanMU yang mulia . Ya Allah, terimalah ibadah ibadah kami, taqarrub atau usaha kami mendekatkan hati dan diri kami kepadaMu dan jadikanlah kami semua orang orang yang Muttaqin dan di beri pengampunanMU
Yaa Allah terimalah doa kami, Walhamdulillahi Rabbal 'alamiin.

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN AL-MUBARAQ SEMOGA KITA SEMUA MENDAPATKAN RAHMAT DAN PENGAMPUNAN DARI ALLAH AAMIIN. WASSALAM 
Petikkan ~ http://www.facebook.com/notes/zubair-ibnuawwam-as-sabah/khotbah-rasulullah-di-penghujung-bulan-syaban/179143322151213

. .
~***~LadingEMAS~***~

No comments:

~*~*~*~ Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... ~*~*~